Współczesne kierunki pedagogiki 12-PE-N2-3WKP
semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 2
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Współczesne kierunki pedagogiki 12-PE-N2-3WKP | |||
Zajęcia |
semestr zimowy 2014/2015 (2014/2015Z)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 46 | |||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||
Prowadzący: | Natalia Ruman | |||
Literatura: |
1. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red): Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.1. Warszawa 2004, Wyd. Naukowe PWN. 2. Kwieciński Z., Śliwerski B.(red): Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.2. Warszawa 2004, Wyd. Naukowe PWN. 3. Lewowicki T.: O tożsamości – kondycji i powinnościach pedagogiki. Warszawa – Radom 2007, Wyd. ITE. 4. Śliwerski B. (red.): Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Kraków 2001, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998 (lub nowsze wydania), Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 1. Adamski F. (red.): Wychowanie personalistyczne. Kraków 2005, Wyd. WAM. 2. Bogaj A.: Kształcenie ogólne. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa 2000, Wyd. IBE. 3. Czerepaniak-Walczak M.: Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk 2007, GWP. 4. Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.): Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. T. 1-4. Gdańsk 2007, GWP. 5. Kwieciński Z. (red.): Alternatywy myślenia O/dla edukacji: wybór tekstów. Warszawa 2000, Wyd. IBE. 6. Lewowicki T. (red.): "Gorące" problemy edukacji w Polsce. Warszawa 2007, Wyd. Komitet Nauk Pedagogicznych PAN, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP. 7. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowi¬ce 2000, Wyd. UŚ. 8. Nalaskowski A., Rubacha K. (red.): Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Toruń 2001, Wyd. UMK. 9. Piekarski J., Śliwerski B. (red.): Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy. Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza "Impuls". 10. Schoenebeck H.: Po tamtej stronie wychowania. Życie w wolności od psychicznej przemocy. Kraków 1999, Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|||
Zakres tematów: |
1,2. Humanistyczna wizja rozwoju człowieka i edukacji – analiza tekstów 3. Przemiany systemu edukacji w Polsce – analiza przypadków z dyskusją 4. Edukacja w społecznościach wielokulturowych – analiza tekstów 5,6,7,8,9,10. Główne nurty w pedagogice i przemiany edukacyjne ostatnich dziesięcioleci: pedagogika dialogu (analiza tekstów), pedagogika personalistyczna (prezentacja), pedagogika emancypacyjna (prezentacja), pedagogika krytyczna i ruch deskolaryzacji społeczeństwa (prezentacja), pedagogika niedyrektywna (prezentacja), antypedagogika (prezentacja) 11.Pedagogika antyautorytarna – projekt 12, 13,14,15. Założenia pedagogiki alternatywnej i ich egzemplifikacje praktyczne - projekt |
|||
Metody dydaktyczne: |
45h Student musi nabyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, a także musi posiadać odpowiednie kompetencje społeczne potrzebne do analiz, krytycznej oceny wybranych kierunków we współczesnej pedagogice. Powinien zapoznać się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą oraz brać udział w dyskusji. Powinien umieć pracować w grupie oraz indywidualnie. Student wykonuje prezentację w grupie szukając dodatkowych informacji w różnych dostępnych źródłach. Przygotowuje również projekt indywidualny dotyczący pedagogiki alternatywnej i jej odniesień praktycznych. |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Osoba przeprowadzjąca weryfikację: mgr Katarzyna Jas KODY:prezentacja 12-PE-N2-3WKP_w_2 kod(-y) zajęć 12-PE-N2-3WKP_fs_3 Sprawdzenie umiejętności współpracy w zespole oraz zaprezentowania zdobytej wiedzy teoretycznej dotyczącej głównych nurtów w pedagogice i przemian edukacyjnych ostatnich dziesięcioleci a także umiejętności ich oceny. Tezy związane z treściami zajęć. Polecane pozycje – literatura obowiązkowa i uzupełniająca. Student prezentuje usystematyzowaną, refleksyjną i krytyczną wiedzę dotyczącą głównych kierunków w pedagogice i współczesnych przemian edukacyjnych, a także orientuje się w ich genezie, przebiegu i uwarunkowaniach. Potrafi poszukiwać informacji z różnych źródeł oraz je analizować wykorzystywać do oceny różnych problemów edukacyjnych. Przejawia aktywność w podejmowaniu działań grupowych. Czas prezentacji 25-30 min. Wszystkie osoby biorące udział w prezentacji powinny być przygotowane merytorycznie i zabrać głos w trakcie jej trwania. Student powinien zachęcać grupę do aktywnego udziału w prezentacji, stawiać pytania, krytycznie analizować dostępny materiał i literaturę, szukać odpowiedzi na ewentualne wątpliwości. Powinni korzystać z wiedzy i umiejętności zdobytych na innych zajęciach, m.in. na wprowadzeniu do pedagogiki ogólnej, głównych doktrynach i systemach pedagogicznych, współczesnych kierunkach filozofii. Powinien korzystać z literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Student zostanie poinformowany o terminie prezentacji na pierwszych zajęciach, a także o możliwości konsultacji na dyżurach prowadzącej zajęcia. projekt 12-PE-N2-3WKP_w_3 kod(-y) zajęć 12-PE-N2-3WKP_fs_4 osoba przeprowadzająca weryfikację: mgr Katarzyna Jas wymagania merytoryczne: Sprawdzenie indywidualnych umiejętności zastosowania nabytej wiedzy teoretycznej w praktyce edukacyjnej. Polecane pozycje – literatura obowiązkowa i uzupełniająca. kryteria oceny Student prezentuje usystematyzowaną, refleksyjną i krytyczną wiedzę dotyczącą głównych kierunków w pedagogice i współczesnych przemian edukacyjnych, a także orientuje się w ich genezie, przebiegu i uwarunkowaniach. Potrafi konstruować logiczne uzasadnienia dotyczące tematyki współczesnych nurtów w pedagogice i odnajdywać je w działaniach praktycznych. Podejmuje trud permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego. Jest samodzielny i wykazuje się wytrwałością w poszukiwaniu innowacyjnych przykładów szkolnictwa alternatywnego. przebieg procesu weryfikacji Student w przygotowanym przez siebie projekcie wykazuje się znajomością problematyki określonej w temacie. Projekt powinien zawierać minimalnie 8 stron standardowego wydruku. Powinien korzystać z podanej literatury oraz z innych źródeł, stawiać pytania, krytycznie odnosić się do prezentowanych wątków, prezentować nowe rozwiązania, które są przejawem alternatywy w edukacji . Powinien korzystać z wiedzy i umiejętności zdobytych na innych zajęciach, m.in. na wprowadzeniu do pedagogiki ogólnej, głównych doktrynach i systemach pedagogicznych, współczesnych kierunkach filozofii. Student zostanie poinformowany o terminie oddania projektu na pierwszych zajęciach, a także o możliwości konsultacji na dyżurach prowadzącej zajęcia. |
|||
Uwagi: |
ZEWiTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.