Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Plastyczne warsztaty twórcze 06-PE-EWP-S1-16
semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Plastyczne warsztaty twórcze 06-PE-EWP-S1-16
Zajęcia semestr zimowy 2014/2015 (2014/2015Z) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 118
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Danuta Krzywoń, Beata Mazepa-Domagała
Literatura:

1. Józefowski E., Praktyka sztuki jako terapia-kilka uwag edukatora sztuki, w: Metody i formy terapii sztuką, L. Kataryńczuk-Mania (red.) Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2005.

2. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych: na podstawie doświadczeń własnych. Łódź 2009.

3. Wallon Ph., Cambier A., Engelhart D., Rysunek dziecka. Warszawa 1993.

4. Chermet-Carroy S., Zrozum rysunki dziecka, czyli: jak interpretować rysunki małych dzieci: kolory, kształty, postacie. Łódź 2008.

5. Karolak W. Rysunek w arteterapii, Łódź 2005.

6. Dorance S., Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy, Warszawa 1999.

7. Fleck R., Bangert, O czym mówią rysunki dzieci, Warszawa.

8. Gloton R., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1985.

9. Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Kraków 2005 .

10. Krauze-Sikorska H., Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Poznań 2006.

11. Misiurska A., Kalendarz plastyczny w przedszkolu: poradnik praktyczny dla nauczycieli i rodziców, Warszawa 1993.

12. Popek S. (red.), Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Warszawa 1987.

13. Gilroy A. Arteterapia - badania i praktyka, Łódź 2009.

14. Gloton R., Clero C. Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1985.

15. Knapik M., Krasoń K. (red.) Dziecko i sztuka. Recepcja – edukacja – wsparcie – terapia, Katowice 2003.

16. Tyszkowa M.(red.) Sztuka i dorastanie dziecka, Warszawa-Poznań 1981.

17. Adler H., Inteligencja kreatywna, Warszawa 2003.

18. Barff U. i in., Każde dziecko to potrafi, Warszawa 1999.

19. Krzywoń D, Hetmańczyk H., Kraina kreatywności, Sosnowiec 2005

20. Jabłońska A., (2004), Techniki plastyczne dla dzieci, KDC Białystok.

21. Jąder M. (2007), Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Warszawa.

22. Popek S. L. ( 2010), Psychologia twórczości plastycznej, Impuls, Kraków.

23. Trojanowska A. (1984), Dziecko i twórczość, WSiP, Warszawa.

24. Żukowska A. (2007), Metodyka realizacji założeń edukacji plastycznej w szkolnictwie ogólnokształcącym w Polsce, [w:] Oblicza sztuki dziecka. W poszukiwaniu istoty ekspresji, pod red. K. Krasoń B. Mazepy - Domagały, WSP Mysłowice- Katowice.

Zakres tematów:

Percepcja sztuki - odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie informacji

Zadanie studentów: stworzenie scenariuszy zajęć plastycznych dotyczących poniższych treści (każdy student jeden scenariusz związany z jedną z treści):

• kształt: bryłowaty, płaski, trójkątny, kwadratowy, prostokątny, owalny;

• faktura: gładki, matowy, lśniący, szorstki, chropowaty, śliski;

• wielkość: duży, mały, cienki, gruby, niski, wysoki;

• usytuowanie w przestrzeni: blisko, daleko, wyżej, niżej, na dole, u góry; po lewej stronie, z prawej strony;

• oddalenie: blisko, daleko, bliżej, nieco dalej;

• barwa: jasna, ciemna, żółta, pomarańczowa, czerwona, fioletowa, brązowa, ciemnozielona, ciemnoniebieska, czerwono-niebieska, niebiesko-zielona;

• rytm: w powtarzaniu się kształtów, barw, faktury, wielkości;

Ekspresja przez sztukę - tworzenie wypowiedzi

Zadanie studentów: stworzenie scenariuszy zajęć wykorzystujących poniższe techniki plastyczne:

1. Rysowanie

• Kredką ołówkową.

• Kredką świecową, różne ułożenie kredki.

• Węglem.

• Kredą.

• Mazakiem- kartka, płótno.

• Patykiem, tuszem na brystolu, na mokrej kartce.

• Patykiem na podkładzie z plasteliny.

• Patykiem na podkładzie klejówki.

• Świecą na kartce- niewidzialny rysunek.

• Rysowanie ołówkiem, gumką.

2. Malowanie:

• Farbą plakatową na różnych formatach kartki-pędzel, gąbki, waciki.

• Farbą plakatową na mokrej kartce "mokre w mokre".

• Farbą na mokrej pogniecionej kartce.

• Farbą plakatową na gazecie.

• Malowanie klejówką

• Malowanie akwarelą z dodatkiem pasty do zębów.

• Malowanie atramentem.

• Malowanie bibułką

• Malowanie na podkładzie z grysiku, kaszki, piasku, soli.

• Malowanie za pomocą dmuchania i rysowanie patykiem i tuszem na powstałej plamie.

3. Kształtowanie wytworów płaskich i przestrzennych:

• wycinanie i wydzieranie z papieru; tworzenie kompozycji płaskich;

• budowanie z klocków;

• lepienie z gliny, masy solnej, modeliny;

• wykonywanie ludzików i zwierzątek z owoców drzew i krzewów (kasztany, żołędzie, szyszki, jarzębina itp.);

• tworzenie prostych kształtów z papieru metodą orgiami;

• wykonywanie przedmiotów użytecznych, np. maska na bal, broszka dla mamy, babci; lalka, pacynka do teatrzyku klasowego.

Recepcja sztuki - analiza i interpretacja wytworów kultury

Zadanie studentów: stworzenie scenariusza zajęć mającego na celu przekazanie treści związanych z historią sztuk plastycznych

• zapoznawanie z dziedzinami sztuk plastycznych, z ich wykonawcami i ich dziełami: architektura – architekt – projekt; malarstwo – malarz – obraz; rzeźba – rzeźbiarz – rzeźba.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia- zajęcia warsztatowe

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność (Każda nieobecność zaliczana indywidualnie)

2. Aktywność

3. Przygotowany projekt na zajęciach ćwiczeniowych studenci oddają scenariusz będący wynikiem działań warsztatowych uzupełnione autorskimi realizacjami plastycznymi

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.