Kierowanie i zarządzanie superwizyjne [05-SO-ZPE-S2-KIZS]
semestr letni 2014/2015
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kierowanie i zarządzanie superwizyjne [05-SO-ZPE-S2-KIZS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Ewa Leśniak-Berek |
Literatura: |
Gilbert M.C., Evans K.: Superwizja w psychoterapii. Gdańsk 2004 Fengler J., Pomaganie męczy, Gdańsk 2000 Henderson P., Holloway J., Millar A.: Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie. Warszawa 2014 Kozłowska-Piwowarczyk I., Użyteczność teorii Gregory Batesona dla superwizji w systemowej terapii rodzin, „Psychoterapia” 4 (123) 2002 Krzyszkowski J.: Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej. Łódź 1998 Leśniak-Berek E., Superwizja pracy socjalnej – ważne źródło wsparcia w pracy profesjonalisty, w: Pawlas-Czyż S., Leśniak-Berek E.: W kręgu zagadnień profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego. Katowice 2010 Leśniak-Berek E., Wódz K.: Superwizja w pomocy społecznej, w: Pawlas-Czyż S., Wódz K.: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych. Toruń 2007 Lishman J.: Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. Katowice 1998 Łuczyńska M., Olech A.: Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej. Warszawa 2013 Nocuń A., Szmagalski J.: Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1996 Ornacka K., Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, Kraków 2003 Pichot T., Uwagi superwizora skoncentrowanego na rozwiązaniach [w:] T.S.Nelson (red.), Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007 Staręga-Piasek J., Hryniewicka A. (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, Warszawa 2008 Szmagalski J (red.): Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy. Warszawa 2005 UZUPEŁNIAJĄCA: Bielańska A. (red.), Psychodrama: elementy teorii i praktyki, Warszawa 2009. Delooz P., Lopez M-L.: Systematyzacja i ocena doświadczeń zawodowych w pracy socjalnej. Warszawa 1995 Dudak A., Sarzyńska E.: Superwizja jako dziedzina doradztwa zawodowego, w: Kargul J. (red.) Dyskursy młodych andragogów 2. Zielona Góra 2001 Goldenberg H., Terapia rodzin, Kraków 2006 Kadushin A.: Supervision In Social Work. New York 1985 Kantowicz E.: Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn 2001 Sutton C.: Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004 Szmagalski J. (red.): Nadzór i zarządzanie w pracy socjalnej. Warszawa 1993 Szmagalski J.: Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Warszawa 2004 Thompson N., Osada M., Andersen B.: Praktyczna nauka pracy socjalnej. Warszawa 1995 Zbyrad T. (red.): Wypalenie zawodowe pracowników służb społecznych, Fundacja Uniwersytecka KUL w Stalowej Woli Oficyna Wydawnicza. 2008 |
Zakres tematów: |
Superwizja jako istotny element nowoczesnej i profesjonalnej pracy socjalnej Współczesne rozumienie superwizji Potrzeba superwizji w pracy socjalnej w obliczu nowych wyzwań działalności praktycznej, w tym w procesie kierowania i zarządzania Obszary działania superwizji – zastosowanie superwizji Superwizja jako narzędzie przeciwdziałania stresowi zawodowemu Charakterystyka syndromu wypalenia zawodowego Sposoby ochrony przed stresem w ramach skutecznego zarządzania Superwizja jako element budowania tożsamości zawodowej oraz wzmocnienia kompetencji profesjonalnych działań pracowników socjalnych (metoda doskonalenia) Diagnozowanie potrzeb zawodowych w ramach skutecznego zarządzania Konsultacja a superwizja w pracy socjalnej Istota informacji zwrotnej w superwizji Superwizor – pożądane cechy, zachowania, działania i wymogi formalne Działania niepożądane i ograniczające w superwizji Charakterystyka relacji: Superwizor – osoba superwizorowana – grupa osób superwizorowanych Zasady organizacji i prowadzenia superwizji Rodzaje superwizji Analiza SWOT superwizji grupowej i indywidualnej Funkcje superwizji Cele superwizji Sesja superwizyjna i jej fazy Metody, techniki i modele superwizji Kontrakt superwizyjny Wdrażanie efektów superwizji w pracy socjalnej Przydatność superwizji w pracy socjalnej Podstawy teorii zarządzania Zasady sprawnego zarządzania Efektywne i nieefektywne style kierowania Superwizja kierowników Zarządzanie superwizyjne |
Metody dydaktyczne: |
- prezentacja zagadnień merytorycznych w formie interaktywnego wykładu - dyskusja - aktywność własna - praca pisemna - test wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
TEST KOŃCOWY: Test końcowy weryfikuje wiedzę zdobytą w trakcie zajęć oraz w ramach samokształcenia. Wyniki testu stanowią element składowy oceny końcowej (50%). Punktacja: 16 -15 p. - bdb 14 -13 p. - db + 12 - 11 p. - db 10 - 9 p. - dst + 7 - 8 p. - dst PRACA PISEMNA: praca pisemna dotycząca przydatności superwizji (50% oceny końcowej) Przy ocenie pracy będą brane pod uwagę takie aspekty: Siła i adekwatność argumentów 5 p. Unikanie błędów w organizacji superwizji 5 p. Poprawność sporządzonego kontraktu 10 p. Estetyka pracy 5 p. Punktacja: 25-22 p. - bdb 21-18 p. - db + 17-14 p. - db 13-12 p. - dst+ 11 p. - dst |
Uwagi: |
2 semestr, Zarządzanie Pracą Socjalną i Ekonomia Społeczna (stacjonarneII stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.