Podstawy socjoterapii [12-PE-DZ-S1-9PS]
semestr zimowy 2014/2015
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy socjoterapii [12-PE-DZ-S1-9PS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Ilona Fajfer-Kruczek |
Literatura: |
K. Sawicka (red.), Socjoterapia, Wyd. KOMPENDIUM, Warszawa 2010. M. Wilk, Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne, GWP, Gdańsk 2014. B. Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej : teoria i praktyka Poznań 2013. E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wyd. UŚ, Katowice 2007. E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2013. M. Deptuła (red.), Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005. J. Jagieła, Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Rubikon, Kraków 2007. |
Zakres tematów: |
1. Socjoterapia w systemie nauk teoretycznych i jako dziedzina praktycznego działania 2. Sylwetka socjoterapeuty – kompetencje, kwalifikacje, podstawa prawna działania 3. Organizacja zajęć socjoterapeutycznych w różnych strukturach organizacyjnych 4.– 7. Podstawowe pojęcia z zakresu socjoterapii – grupa, proces grupowy, proces terapeutyczny, diagnoza w socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych, dynamika grupy, i in. 8. Diagnoza i prognoza w socjoterapii 9.-13. Przegląd metod i technik w socjoterapii 14. Współpraca z rodziną i innymi podmiotami w procesie socjoterapii 15. Problemy i trudności w pracy socjoterapeutycznej – podsumowanie problematyki |
Metody dydaktyczne: |
Wykład wspomagany prezentacją multimedialną oraz technikami projekcyjnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składający się z kilkunastu pytań otwartych i/lub zamkniętych. Znajomość treści wykładów oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z podstaw socjoterapii; ma elementarną wiedzę na temat teoretycznych i praktycznych problemów związanych z zagadnieniami socjoterapii w różnych środowiskach wychowawczych z uwzględnieniem ich specyfiki i uwarunkowań, maksymalna ilość punktów 20, minimalna 11. |
Uwagi: |
DZIEZS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.