Socjologia dewiacji i kontroli społecznej [05-SP-S1-SDI]
semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia dewiacji i kontroli społecznej [05-SP-S1-SDI] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Agata Zygmunt-Ziemianek |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, Warszawa 2013, s.11-37. Kwaśniewski J., Społeczeństwo wobec dewiacji, Warszawa 1983, rozdz. 1. Czy istnieje dewiacja społeczna?, s. 9-30. Durkheim E., Zasady metody socjologicznej, Warszawa 2000, rozdz. 3. Zasady rozróżniania faktów normalnych i patologicznych, s. 78-110. Znaniecki F., Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa 2001, (lub wydania wcześniejsze), cz. 2, rozdz. 5. Ludzie zboczeńcy, s. 304-343. Merton R. K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 1982, rozdz. VI. Struktura społeczna i anomia, s. 195-222; rozdz. VII. Teoria struktury społecznej i anomia. Kontynuacje, s. 224-253. Blumer H., Implikacje socjologiczne myśli George’a Herberta Meada, w: Współczesne teorie socjologiczne. T. 1, red. A. Jasińska-Kania i in., Warszawa 2006, s. 262-271. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa 1993, rozdz. 5. Symboliczny interakcjonizm a kierunek reakcji społecznej, s. 265-272. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa 1993, rozdz. 4. Kierunek kontroli społecznej, s. 223-258. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa 1993, rozdz. 9. Rodzaje dewiacji i typy naznaczeń, s. 323-347; rozdz. 10. Mechanizmy naznaczenia, s. 348-363. Literatura uzupełniająca: Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, Warszawa 2013. (całość) Kwaśniewski J., Społeczeństwo wobec dewiacji, Warszawa 1983. (całość) Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa 1993. (całość) |
Zakres tematów: |
Treść ćwiczeń jest ukierunkowana na przekazanie słuchaczom wiedzy na temat wybranych teorii (klasycznych oraz współczesnych) wyjaśniających zachowania dewiacyjne i nonkonformistyczne, jak również na wyjaśnienie mechanizmów oddziaływania kontroli społecznej. Dzięki zdobytej wiedzy studenci zyskują umiejętność szerokiej interpretacji przyczyn niewłaściwych zachowań człowieka i budowania skutecznych programów przeciwdziałania im w ramach działań profilaktycznych. Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące tematy: 1. Wprowadzenie do problematyki ładu społecznego i dewiacji społecznych 2. Socjologiczna analiza faktów społecznych (fakty normalne i fakty patologiczne) – teoria Emilé’a Durkheima 3. Pojęcie normalności cywilizacyjnej – koncepcja Floriana Znanieckiego 4. Anomia. Rola struktury kulturowo-społecznej w generowaniu zachowań dewiacyjnych – koncepcja Roberta K. Mertona 5. Dewiacja społeczna w perspektywie interakcjonizmu symbolicznego 6. Współczesne teorie kontroli społecznej. Koncepcje Reissa, Nye’a i Hirschiego 7. Teorie naznaczenia społecznego. Goffmanowska teoria piętna |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja moderowana w oparciu o lekturę tekstów źródłowych oraz treści podręczników, mająca na celu ukazanie szerokiego kontekstu omawianych problemów i koncepcji teoretycznych; - praca w zespołach („burza mózgów”, opracowanie zespołowej pracy zaliczeniowej). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności, każda następna nieobecność wymaga zaliczenia materiału podczas konsultacji), - aktywne uczestnictwo w zajęciach (znajomość treści lektur, udział w dyskusji), - pozytywna ocena pracy pisemnej. Na ocenę końcową ćwiczeń składają się dwa elementy: - aktywne uczestnictwo w zajęciach – w przypadku znaczącej aktywności istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o połowę stopnia; - pozytywnie oceniona praca pisemna. Praca pisemna sprawdza wiedzę merytoryczną przekazaną w ramach zajęć. Dotyczy wybranego problemu, występującego w życiu społecznym, który wiążę się z występowaniem zachowań dewiacyjnych (nonkonformistycznych). Praca powinna przyjąć formę monografii wybranego, ustalonego z osobą prowadzącą zajęcia, problemu. Należy w niej zaprezentować: sposoby definiowania zjawiska, teorie wyjaśniające jego powstawanie, przyczyny, konsekwencje, dane statystyczne ilustrujące skalę problemu, jak również propozycje jego rozwiązania przy wykorzystaniu metod stosowanych w pracy socjalnej. Praca jest oceniana według skali: 2 (niedostateczny) – 5 (bardzo dobry). W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej praca musi zostać poprawiona i ponownie przedstawiona wykładowcy. Pracę pisemną przygotowują zespoły dwuosobowe. Dopuszczalne jest także przygotowanie pracy przez jedną osobę. Praca powinna obejmować ok. 12-15 stron maszynopisu (czcionka 12 Times New Roman, interlinia 1.5). Praca powinna być przygotowana zgodnie z wymogami opracowań naukowych, tj. ma zawierać spis treści, spis bibliograficzny oraz przypisy. Temat pracy powinien zostać uzgodniony z wykładowcą. Przykładowe problemy, których mogą stanowić temat pracy: 1. Samobójstwo 2. Prostytucja 3. Przestępczość nieletnich 4. Alkoholizm 5. Przemoc w rodzinie 6. Dzieci ulicy. Praca powinna zostać dostarczona osobie prowadzącej zajęcia w wersji wydrukowanej i elektronicznej do dn. 22 maja 2015 roku |
Uwagi: |
4 semestr Praca Socjalna (stacjonarne I stopnia) Konsultacje dla studentów odbywają się w każdą środę w godzinach 11.10-12.40 w pokoju 228 na Wydziale Nauk Społecznych UŚ. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.