Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie III: kulturoznawczo-językoznawcze [02-FL-HT-N2-SMKJ-3] semestr zimowy 2014/2015
seminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie III: kulturoznawczo-językoznawcze [02-FL-HT-N2-SMKJ-3]
Zajęcia: semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Sabina Deditius
Literatura:

Austin, J., 1962: How to do things with words. Clarendon Press, Oxford (tłum.hiszp. (1971): Palabras y acciones. Cómo hacer cosas con palabras. Páidos, Buenos Aires.

Bartmiński J., (red.) 1990: Językowy obraz świata., Lublin, UMCS.

Calvo Perez, J.,1994: Introducción a la pragmática del español. Cátedra. Madrid.

Cifuentes Honrubia J. L., 1994: Gramática cognitiva. Fundamentos críticos, Madrid, Eudema

Cifuentes Honrubia J. L., ed., 1998: Estudios de lingüística cognitiva I. Alicante, Universidad de Alicante

Cuenca M. J. y Hilferty J., 1999: Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona, Ariel

Escandell Vidal, M., V.,(1996): Introducción a la pragmática, Arial, Barcelona.

Grzegorczykowa R., 2002: Wprowadzenie do semantyki językowznawczej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Haverkate, H.,1994: La cortesía verbal. Estudio pragmalingüístico. Gredos, Madrid.

Herández Sacristán, C.,(1999): Culturas y acción comunicativa. Introducción a la pragmática intercultural. Octaedro, Barcelona.

HERRERO CECILIA, J., (2006): Teorías de pragmática, de lingüística textual y de análisis del discurso. Universidad de Castilla-La Mancha.

Kalisz, R.,(1993): Pragmatyka językowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Lakoff G. y Johnson M., 1995: Metaforas de la vida cotidiana. Madrid, Cátedra

Lakoff G.,1987: Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind, Chicago, University of Chicago Press

Langacker R. W., 1987: Foundations of Cognitive Grammar. vol. I. Theoretical Prerequisites, Standford, Standford University Press

Langacker R. W., 1990: Concept, Image and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. Berlín, Mouton de Gruyter

Langacker R. W., 1991: Foundations of Cognitive Grammar. vol. II. Descriptive Application, Standford, Standford University Press

Langacker R. W., 2005: Wykłady z gramatyki kognitywnej. Lublin, Wydawnictwo UMCS

Leech, G.,1983: Principles of pragmatics. Longman, Londres.

Levinson, S.,1983: Pragmatics. Cambridge.(trad.esp. (1989): Pragmática. Teide, Barcelona).

Nowakowska-Głuszak, A., (2009): ¿Pedir es también cuestión de cultura? Análisis comparativo de las peticiones en la lengua española y polaca desde el punto de vista de la lingüística cultural. Oficyna Wydawnicza WW. Katowice.

Reyes, G., 2003: El abecé de la pragmática. Arco Libros, Madrid.

Reyes, G.,1990: La pragmática lingüística. El estudio del uso del lenguaje. Montesinos. Barcelona.

Sperber, D., Wilson, D., 1986: Relevance. Communication and cognition. Basil Blackwell, Oxford.

Tabakowska E. (red.)., 2001: Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków: Universitas

Tabakowska E., 1995: Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego. Kraków, Universitas

Tabakowska E., 2001b: Językoznawstwo kognitywne a poetyka przekładu. Kraków, Universitas

Tabakowska E., 2004: Kognitywizm po polsku- wczoraj i dziś. Kraków, Universitas

Taylor J.R., 2002: Gramatyka kognitywna, Kraków, Universitas

Ungerer F. y Schmid H. J., 1996: An Introduction to Cognitive Linguistics. Londres, Longman

Wierzbicka, A. 1999: Język-umysł-kultura. PWN, Warszawa.

Wilk-Racięska J., 2005: Nuestro mundo, nuestras visiones del mundo y las lenguas que lo describen todo. W: Anuario de Estudios Filológicos. XXX, Cáceres, Universidad de Extremadura, s. 439 – 453.

Wilk-Racięska J., 2009: Od wizji świata do opisu językoznawczego. Uwagi na temat opisu języka hiszpańskiego w kategoriach lingwistyki kulturowej, Wyd. UŚ, Katowice.

Wilk-Racięska, J., 2005: “Interrogaciones no sólo retóricas: esbozo de estudio sobre la función pragmática de las proposiciones interrogativas”. Estudios Hispánicos XIII. Wrocław, s. 157-165.

Wilk-Racięska, J., “Entre la broma y la burla: un comentario más sobre la función de la ironía", w: Fraseología e ironía. Descripción y contraste, 2, Editorial Axac, Santiago de Compostela, 2006, s. 130-140.

Zakres tematów:

Temat wiodący seminarium: : "Pragmatyka jako dziedzina językoznawcza"

1. Argumentacja, perswazja i manipulacja w języku

2. Grzeczność w języku

3. Analiza dyskursu, np. dyskurs ideologiczny, polityczny, prasowy, interakcyjny (konwersacja), potoczny

4. Metafora (np. w języku reklamy) i ironia (np. humor w języku)

5. Ekspresywność i emocjonalność w języku, wartościowanie, stereotyp

6. Pragmatyka w badaniach interkulturowych (porównawczych)

7. Język i kultura a przekład (przekład filmów, piosenek, prozy) z perspektywy lingwistyki kulturowej

8. Lingwistyka kognitywna

Metody dydaktyczne:

Wykład i prezentacje multimedialne.

Dyskusja na podstawie tekstów o charakterze teoretycznym.

Ćwiczenia indywidualne i w grupach.

Metody i kryteria oceniania:

Student oddaje części pracy magisterskiej w wyznaczonych przez wykładowcę terminach.

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie ukończonej i zaakceptowanej przez wykładowcę części teoretycznej pracy magisterskiej.

Uwagi:

Język hiszpański - studia drugiego stopnia, niestacjonarne - II rok, 3 sem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)