Seminarium magisterskie III: kulturoznawczo-językoznawcze [02-FL-HT-N2-SMKJ-3]
semestr zimowy 2014/2015
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie III: kulturoznawczo-językoznawcze [02-FL-HT-N2-SMKJ-3] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 50 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Sabina Deditius |
Literatura: |
Austin, J., 1962: How to do things with words. Clarendon Press, Oxford (tłum.hiszp. (1971): Palabras y acciones. Cómo hacer cosas con palabras. Páidos, Buenos Aires. Bartmiński J., (red.) 1990: Językowy obraz świata., Lublin, UMCS. Calvo Perez, J.,1994: Introducción a la pragmática del español. Cátedra. Madrid. Cifuentes Honrubia J. L., 1994: Gramática cognitiva. Fundamentos críticos, Madrid, Eudema Cifuentes Honrubia J. L., ed., 1998: Estudios de lingüística cognitiva I. Alicante, Universidad de Alicante Cuenca M. J. y Hilferty J., 1999: Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona, Ariel Escandell Vidal, M., V.,(1996): Introducción a la pragmática, Arial, Barcelona. Grzegorczykowa R., 2002: Wprowadzenie do semantyki językowznawczej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Haverkate, H.,1994: La cortesía verbal. Estudio pragmalingüístico. Gredos, Madrid. Herández Sacristán, C.,(1999): Culturas y acción comunicativa. Introducción a la pragmática intercultural. Octaedro, Barcelona. HERRERO CECILIA, J., (2006): Teorías de pragmática, de lingüística textual y de análisis del discurso. Universidad de Castilla-La Mancha. Kalisz, R.,(1993): Pragmatyka językowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. Lakoff G. y Johnson M., 1995: Metaforas de la vida cotidiana. Madrid, Cátedra Lakoff G.,1987: Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind, Chicago, University of Chicago Press Langacker R. W., 1987: Foundations of Cognitive Grammar. vol. I. Theoretical Prerequisites, Standford, Standford University Press Langacker R. W., 1990: Concept, Image and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. Berlín, Mouton de Gruyter Langacker R. W., 1991: Foundations of Cognitive Grammar. vol. II. Descriptive Application, Standford, Standford University Press Langacker R. W., 2005: Wykłady z gramatyki kognitywnej. Lublin, Wydawnictwo UMCS Leech, G.,1983: Principles of pragmatics. Longman, Londres. Levinson, S.,1983: Pragmatics. Cambridge.(trad.esp. (1989): Pragmática. Teide, Barcelona). Nowakowska-Głuszak, A., (2009): ¿Pedir es también cuestión de cultura? Análisis comparativo de las peticiones en la lengua española y polaca desde el punto de vista de la lingüística cultural. Oficyna Wydawnicza WW. Katowice. Reyes, G., 2003: El abecé de la pragmática. Arco Libros, Madrid. Reyes, G.,1990: La pragmática lingüística. El estudio del uso del lenguaje. Montesinos. Barcelona. Sperber, D., Wilson, D., 1986: Relevance. Communication and cognition. Basil Blackwell, Oxford. Tabakowska E. (red.)., 2001: Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków: Universitas Tabakowska E., 1995: Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego. Kraków, Universitas Tabakowska E., 2001b: Językoznawstwo kognitywne a poetyka przekładu. Kraków, Universitas Tabakowska E., 2004: Kognitywizm po polsku- wczoraj i dziś. Kraków, Universitas Taylor J.R., 2002: Gramatyka kognitywna, Kraków, Universitas Ungerer F. y Schmid H. J., 1996: An Introduction to Cognitive Linguistics. Londres, Longman Wierzbicka, A. 1999: Język-umysł-kultura. PWN, Warszawa. Wilk-Racięska J., 2005: Nuestro mundo, nuestras visiones del mundo y las lenguas que lo describen todo. W: Anuario de Estudios Filológicos. XXX, Cáceres, Universidad de Extremadura, s. 439 – 453. Wilk-Racięska J., 2009: Od wizji świata do opisu językoznawczego. Uwagi na temat opisu języka hiszpańskiego w kategoriach lingwistyki kulturowej, Wyd. UŚ, Katowice. Wilk-Racięska, J., 2005: “Interrogaciones no sólo retóricas: esbozo de estudio sobre la función pragmática de las proposiciones interrogativas”. Estudios Hispánicos XIII. Wrocław, s. 157-165. Wilk-Racięska, J., “Entre la broma y la burla: un comentario más sobre la función de la ironía", w: Fraseología e ironía. Descripción y contraste, 2, Editorial Axac, Santiago de Compostela, 2006, s. 130-140. |
Zakres tematów: |
Temat wiodący seminarium: : "Pragmatyka jako dziedzina językoznawcza" 1. Argumentacja, perswazja i manipulacja w języku 2. Grzeczność w języku 3. Analiza dyskursu, np. dyskurs ideologiczny, polityczny, prasowy, interakcyjny (konwersacja), potoczny 4. Metafora (np. w języku reklamy) i ironia (np. humor w języku) 5. Ekspresywność i emocjonalność w języku, wartościowanie, stereotyp 6. Pragmatyka w badaniach interkulturowych (porównawczych) 7. Język i kultura a przekład (przekład filmów, piosenek, prozy) z perspektywy lingwistyki kulturowej 8. Lingwistyka kognitywna |
Metody dydaktyczne: |
Wykład i prezentacje multimedialne. Dyskusja na podstawie tekstów o charakterze teoretycznym. Ćwiczenia indywidualne i w grupach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oddaje części pracy magisterskiej w wyznaczonych przez wykładowcę terminach. Student uzyskuje zaliczenie na podstawie ukończonej i zaakceptowanej przez wykładowcę części teoretycznej pracy magisterskiej. |
Uwagi: |
Język hiszpański - studia drugiego stopnia, niestacjonarne - II rok, 3 sem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.