Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza filmu [02-KU-S1-039] semestr letni 2014/2015
Laboratorium, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Analiza filmu [02-KU-S1-039]
Zajęcia: semestr letni 2014/2015 [2014/2015L] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 215
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 17
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Agnieszka Nieracka
Literatura:

Obowiązkowe podręczniki

A.Helman,A.Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.

G.Mercado, Okiem filmowca. nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Warszawa 2011

D.Bordwell, k.Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010 (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca:

Analizy i interpretacje. Film polski. Red. A. Helman, T. Miczka. Katowice 1984.

Analizy i interpretacje. Film zagraniczny. Red. A. Helman. Katowice 1986.

A. Helman: Metody i techniki analizy dzieła filmowego. W: tejże: Przedmiot i metody filmoznawstwa. Łódź 1985.

Panoramy i zbliżenia. Problemy wiedzy o filmie. Antologia prac śląskich filmoznawców. Red. A. Gwóźdź. Katowice 1999.

A. Helman: U podstaw analizy dzieła filmowego. „Kino” 1974, nr 9.

A. Helman, J. Ostaszewski: Historia myśli filmowej. Gdańsk 2008. Rozdz.: Teoria autorska.

R.T. Eberwein: Tekst wzorcowy „Powiększenia”. W: Interpretacja dzieła filmowego – antologia przekładów. Red. W. Godzic. Kraków 1993.

M. Jankun-Dopartowa: „Piknik pod Wiszącą Skałą” – o mitycznej przestrzeni dzieła. „Kino” 1984, nr 4.

K. Majewska: Intertekstualność w filmie – odmiany i egzemplifikacje. „Studia Filmoznawcze” 19. Wrocław 1998.

Ch. Altman: W stronę teorii gatunku filmowego. „Kino” 1987, nr 6.

M. Przylipiak: Poetyka kina dokumentalnego. Gdańsk–Słupsk 2004. Rozdz.: Film dokumentalny jako sztuka.

Zakres tematów:

Podstawowe zagadnienia i problemy warsztatu filmowego; przygotowanie do konstruowania analiz filmowych

Kompozycja kadru

Montaż w filmie

Fabuła, diegeza, sjużet

Narracja filmowa

Dźwięk w filmie

Historyczna zmienność filmowych środków ekspresji

Gatunek filmowy; konwencje gatunkowe

Autor filmowy

Intertekstualność

Intermedialność

Autotematyzm

Problemy analizy filmów dokumentalnych

Zasady konstruowania krytycznej analizy filmowej

Krytyczna analiza filmowa a krytyka filmowa – różnice

Metody dydaktyczne:

02-KO1N-12-f_k praca z materiałem audiowizualnym - analiza warsztatowa

dyskusja dydaktyczna

praca z lekturami analitycznofilmowymi

Metody i kryteria oceniania:

02-KO1SN-12-w_t test/praca pisemna

praca pisemna (skala ocen: 2-5 pkt) Odpowiednio ocenione są poprawność językowa, zawartość merytoryczna - umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu oraz sposób sproblematyzowania wypowiedzi, w tym zawartość analityczno-interpretacyjna

02-KO1SN-12-w_d dyskusja/debata sprawdzająca

Dyskusja jest przeprowadzana na każdych zajęciach w trakcie aktywności uczestników, polega na wykazaniu umiejętności sformułowania wniosków lub hipotez dotyczących rozważanych kwestii, częstotliwości zabierania głosu oraz umiejętności pracy w grupie, opracowania wspólnych tematów. Skala 0-5, zależnie od jakości oraz konstruktywności dyskusji inicjowanych przez jej uczestników.

02-KO1SN-12-w_o obserwacja weryfikująca

Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, kompetentnie zabiera głos w omawianych kwestiach, skala ocen j.w.

Uwagi:

4. semestr kulturoznawstwa /studia stacj. I st./

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)