Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny WoWS-6: Socjologia edukacji [05R-SO-WS-S1-SE] semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przedmiot fakultatywny WoWS-6: Socjologia edukacji [05R-SO-WS-S1-SE]
Zajęcia: semestr letni 2014/2015 [2014/2015L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: 6
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Rafał Cekiera
Literatura:

Literatura podstawowa:

Gromkowska-Melosik A., Gmerek T.: Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Impuls, Kraków 2008.

Meighan R.: Socjologia edukacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993.

Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Impuls, Kraków 2009.

Szymański M. J.: Socjologia edukacji, Impuls, Kraków 2013.

Tuohy D.: Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi, PWN, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

Andrejuk K.: Europeizacja w diasporze. Studenci polscy na uczelniach w Londynie po 2004 roku. IFiS PAN, Warszawa 2013.

Berkowicz A., Włodarska B., Gurba K.: Mobilność studentów, pracowników naukowych i system punktów kredytowych ECTS – implementacja postulatów bolońskich w polskich szkołach wyższych, „Zarządzanie Publiczne”, 1(13)/2011.

Czarkowski J. J.: E-learning dla dorosłych, Difin, Warszawa 2012.

Gawrysiak M.: Wytresowany pies czy autonomiczny kot? O edukacji komputacjonalistycznej, konstruktywistycznej i kolektywistycznej. [w:] Melosik Z., Śliwerski B. (red.): Edukacja alternatywna w XXI wieku, Impuls, Poznań-Kraków 2010.

Melosik Z.: Edukacja uniwersytecka i procesy stratyfikacji społecznej, „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja”, 1(3)2013.

Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 2007.

Młynarczuk-Sokołowska A.: Całożyciowa edukacja międzykulturowa jako wyzwanie dla społeczeństw kulturowo zróżnicowanych. „Pogranicze. Studia Społeczne”, tom XX, 2012.

Moore R.: Socjologia edukacji. [w:] Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Tom 2: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, GWP, Gdańsk 2006.

Przybyła M.: Digital natives vs. digital immigrants? – szkoła a kreatywność on-line, „Studia Edukacyjne”, 23/2012.

Sadura P.: Gra w klasy. Selekcja i reprodukcja w polskiej szkole. [w:] Uniwersytet zaangażowany. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.

Sidor-Rządkowska M. (red.): Mentoring: teoria, praktyka, studia przypadków. Wolters Kluwer SA, Warszawa 2014.

Sławek T.: Antygona w świecie korporacji. Rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.

Szczęsna E.: Dyskurs kształcenia digitalnego. Ontologia dyskursu kształcenia digitalnego i jego funkcje, „Studia Edukacyjne”, 26/2013.

Szwech A.: Źródła i znaczenia kompetencji coacha. Studia przypadków, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, Vol 2, No 17 (2013).

Zygierewicz A.: Międzynarodowa mobilność edukacyjna studentów. „Biuro Analiz Sejmowych”, 11(115)/2014.

Zakres tematów:

Socjologia edukacji – podstawowe obszary badawcze.

Ukryty program instytucji edukacyjnych.

Nierówności a proces edukacyjny.

Kapitał kulturowy a edukacja.

Swoboda czy przymus? Dylematy współczesnych systemów wychowawczych.

Systemowe modele oświaty.

Autorytarne i nieautorytarne ideologie edukacyjne.

Współczesne uwarunkowania funkcjonowania szkolnictwa wyższego.

Nabywanie kwalifikacji a realia rynku pracy.

Edukacja a nowe technologie.

Innowacyjne formy edukacyjne: e-learning, coaching, mentoring.

Wielokulturowość i jej wyzwania dla edukacji.

Instytucjonalne i indywidualne aspekty edukacji zagranicznej.

Metody dydaktyczne:

Dyskusje moderowane.

Praca w grupach.

Przygotowywanie prezentacji wraz z rozesłanymi przed zajęciami pytaniami istotnymi dla danej problematyki.

Syntetyczne referowanie poprzednich zajęć przez studentów na początku każdych ćwiczeń.

Metody i kryteria oceniania:

Podlegające ocenie wymagania:

1. Wnikliwa, krytyczna lektura przedstawionej literatury przedmiotu.

2. Aktywny, konstruktywny udział w dyskusji w trakcie zajęć.

3. Kreatywna praca w grupach podczas ćwiczeń.

4. Przygotowanie w oparciu o literaturę przedmiotu i przedstawienie na zajęciach prezentacji, zgodnej z realizowanym programem. Wprowadzenie do dyskusji na podstawie wcześniej przygotowanych i przesłanych uczestnikom pytań problemowych.

Uwagi:

6 semestr, Wiedza o współczesnym społeczeństwie OD Rybnik (stacjonarne I stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)