Przedmiot fakultatywny WoWS-6: Socjologia edukacji [05R-SO-WS-S1-SE]
semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przedmiot fakultatywny WoWS-6: Socjologia edukacji [05R-SO-WS-S1-SE] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 6 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Rafał Cekiera |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gromkowska-Melosik A., Gmerek T.: Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Impuls, Kraków 2008. Meighan R.: Socjologia edukacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993. Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Impuls, Kraków 2009. Szymański M. J.: Socjologia edukacji, Impuls, Kraków 2013. Tuohy D.: Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi, PWN, Warszawa 2002. Literatura uzupełniająca: Andrejuk K.: Europeizacja w diasporze. Studenci polscy na uczelniach w Londynie po 2004 roku. IFiS PAN, Warszawa 2013. Berkowicz A., Włodarska B., Gurba K.: Mobilność studentów, pracowników naukowych i system punktów kredytowych ECTS – implementacja postulatów bolońskich w polskich szkołach wyższych, „Zarządzanie Publiczne”, 1(13)/2011. Czarkowski J. J.: E-learning dla dorosłych, Difin, Warszawa 2012. Gawrysiak M.: Wytresowany pies czy autonomiczny kot? O edukacji komputacjonalistycznej, konstruktywistycznej i kolektywistycznej. [w:] Melosik Z., Śliwerski B. (red.): Edukacja alternatywna w XXI wieku, Impuls, Poznań-Kraków 2010. Melosik Z.: Edukacja uniwersytecka i procesy stratyfikacji społecznej, „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja”, 1(3)2013. Melosik Z.: Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 2007. Młynarczuk-Sokołowska A.: Całożyciowa edukacja międzykulturowa jako wyzwanie dla społeczeństw kulturowo zróżnicowanych. „Pogranicze. Studia Społeczne”, tom XX, 2012. Moore R.: Socjologia edukacji. [w:] Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Tom 2: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, GWP, Gdańsk 2006. Przybyła M.: Digital natives vs. digital immigrants? – szkoła a kreatywność on-line, „Studia Edukacyjne”, 23/2012. Sadura P.: Gra w klasy. Selekcja i reprodukcja w polskiej szkole. [w:] Uniwersytet zaangażowany. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2010. Sidor-Rządkowska M. (red.): Mentoring: teoria, praktyka, studia przypadków. Wolters Kluwer SA, Warszawa 2014. Sławek T.: Antygona w świecie korporacji. Rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003. Szczęsna E.: Dyskurs kształcenia digitalnego. Ontologia dyskursu kształcenia digitalnego i jego funkcje, „Studia Edukacyjne”, 26/2013. Szwech A.: Źródła i znaczenia kompetencji coacha. Studia przypadków, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, Vol 2, No 17 (2013). Zygierewicz A.: Międzynarodowa mobilność edukacyjna studentów. „Biuro Analiz Sejmowych”, 11(115)/2014. |
Zakres tematów: |
Socjologia edukacji – podstawowe obszary badawcze. Ukryty program instytucji edukacyjnych. Nierówności a proces edukacyjny. Kapitał kulturowy a edukacja. Swoboda czy przymus? Dylematy współczesnych systemów wychowawczych. Systemowe modele oświaty. Autorytarne i nieautorytarne ideologie edukacyjne. Współczesne uwarunkowania funkcjonowania szkolnictwa wyższego. Nabywanie kwalifikacji a realia rynku pracy. Edukacja a nowe technologie. Innowacyjne formy edukacyjne: e-learning, coaching, mentoring. Wielokulturowość i jej wyzwania dla edukacji. Instytucjonalne i indywidualne aspekty edukacji zagranicznej. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusje moderowane. Praca w grupach. Przygotowywanie prezentacji wraz z rozesłanymi przed zajęciami pytaniami istotnymi dla danej problematyki. Syntetyczne referowanie poprzednich zajęć przez studentów na początku każdych ćwiczeń. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podlegające ocenie wymagania: 1. Wnikliwa, krytyczna lektura przedstawionej literatury przedmiotu. 2. Aktywny, konstruktywny udział w dyskusji w trakcie zajęć. 3. Kreatywna praca w grupach podczas ćwiczeń. 4. Przygotowanie w oparciu o literaturę przedmiotu i przedstawienie na zajęciach prezentacji, zgodnej z realizowanym programem. Wprowadzenie do dyskusji na podstawie wcześniej przygotowanych i przesłanych uczestnikom pytań problemowych. |
Uwagi: |
6 semestr, Wiedza o współczesnym społeczeństwie OD Rybnik (stacjonarne I stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.