Warsztaty ortograficzne i interpunkcyjne [02-FP-PN-S1-WOI]
semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Warsztaty ortograficzne i interpunkcyjne [02-FP-PN-S1-WOI] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Olga Przybyla | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
M. Bugajski: O stanie i potrzebach polskiej ortografii. "Poradnik Językowy" 1999, z. 7, s. 2-7. Język polski. Encyklopedia w tabelach. Warszawa 2000, s. 135-164. Język polski. Poradnik profesora Andrzeja Markowskiego. Warszawa 2003. S. Jodłowski: Losy polskiej ortografii. Warszawa 1979. S. Jodłowski: Zasady interpunkcji. podręcznik. Kraków 2002. T. Karpowicz: Niektóre dyskusyjne zagadnienia ortograficzne i ich ujęcia w słownikach. "Poradnik Językowy" 1999, z. 7, s. 2-7. W. Lubaś: Polska pisownia w Internecie, prestiż oficjalnej ortografii i jej nauczanie. "Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego". T. 18, s. 96-108. E. Łuczyński: Współczesna interpunkcja polska. Gdańsk 1999. P. Muldner-Nieckowski: Wielki słownik skrótów i skrótowców. Wrocław 2006 E. Polański: Dydaktyka ortografii i interpunkcji. Warszawa 1995. E. Polański: Reformy ortografii polskiej - wczoraj, dziś jutro. "Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językowego" 2004, nr 60, s. 29-46. E. Polański, M. Szopa, E. Dereń: Poradnik interpunkcyjny. Katowice 2010. R. Przybylska, W. Przyczyna: Pisownia słownictwa religijnego. Tarnów 2011. Z. Saloni: O kodyfikacji polskiej ortografii - tradycja i współczesność. "Nauka" 2005, s.117-124. J. Tokarski: Traktat o ortografii polskiej. Warszawa 1979. Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji. Pod red. E. Polańskiego. Warszawa 2010. www.rjp.pan.pl (uchwały ortograficzne, działalność Zespołu Ortograficzno-Onomastycznego). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W ramach przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia szczegółowe: 1. Historyczny rozwój polskich zasad ortografii. 2. Reformy polskiej ortografii (od XIX w. do XXI w.). 3. Zasady, na których opiera się polska ortografia. 4. Reguły i wyjątki ortograficzne (ze szczególnym uwzględnieniem reguł motywowanych zasadą konwencjonalną). 5. Stylistyczna funkcja ortografii. 6. Historyczny rozwój polskich zasad interpunkcji. 7. Polskie znaki interpunkcyjne i ich typologie. 8. Teoretyczne podstawy polskich zasad interpunkcyjnych, zasady użycia znaków przestankowych. 9. Stylistyczna funkcja interpunkcji. 10. Ortografia i interpunkcja a Internet i nowe sposoby komunikowania się. 11. Uchwały Komisji Kultury Języka i Rady Języka Polskiego Komisji dotyczące polskiej ortografii i interpunkcji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody: podające, poszukujące, problemowe, eksponujące, zajęć praktycznych |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Końcową oceną zaliczeniową będzie średnia ocen cząstkowych, uzyskanych za przygotowanie się do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo, wynik dyktanda, ocena z przygotowanego projektu i sprawdzianu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
studia I st.: 4 semestr stacjonarnej filologii polskiej, spec. nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.