Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wsparcie i pomoc rodzinie zagrożonej [06-PE-N2-R-07] semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wsparcie i pomoc rodzinie zagrożonej [06-PE-N2-R-07]
Zajęcia: semestr letni 2014/2015 [2014/2015L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 37
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dagmara Dobosz
Literatura:

· Dzwonkowska-Godula K., Równość w rodzicielstwie? Młodzi wykształceni Polacy o społecznych rolach matki i ojca, łączeniu ról rodzicielskich i zawodowych oraz polityce rodzinnej, w: Stereotypy a rzeczywistość na przykładzie wybranych kategorii społecznych, pod redakcją E. Malinowskiej, Oficyna Wydawnicza Tercja, Łódź 2008.· Jakubowska B., Markiewicz J., Rodzina w kryzysie, Warszawa 2002· Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2005· Kluzowa K., Slany K., Przemiany realizacji funkcji prokreacyjnej w rodzinie, w: Oblicze współczesnej rodziny polskiej, praca pod redakcją B. Mierzwińskiego, E. Dybowskiej, WAM, Kraków 2003.· Kwak A. (red.), Rodzina w dobie przemian. Małżeństwoi kohabitacja, Warszawa 2005· Lalak D., Społeczne uwarunkowania kryzysu rodzicielstwa, w: Czego obawiają się ludzie? Współczesne zagrożenia społeczne - diagnoza i przeciwdziałanie, pod redakcją M. Libiszowskiej-Żółtkowskiej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.· Lisowski A., Badanie potrzeb społecznych, Interart, Warszawa 1996· Matyjas B. (red.), Rodzina jako środowisko pracy socjalnej. Teoria i praktyka, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2007· Misiewicz H., Rola rodziny w kształtowaniu postaw, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1986.· Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Interart, Katowice 1996· Ostoja - Zawadzka K., Cykl życia rodziny w: de Barbaro B., Wprowadzenie do systemowej terapii rodzin, Wyd. UJ, Kraków 1999.· Pospiszyl J., Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009· Skidmore R.A., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wyd.”Śląsk”,Katowice 1998

Zakres tematów:

1. Praca socjalna z rodziną- model funkcjonowania rodziny, postawy rodzicielskie, funkcjonowanie społeczne rodziny. 2. Obszary dysfunkcji w rodzinie: problemy socjalne, problemy wychowawcze, problemy psychologiczne, problemy społeczne3. Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego- szanse i zagrożenia w aspekcie wychowawczym oraz dla struktury społecznej. 4. Proces diagnozowania i praca z: rodziną osoby niepełnosprawnej, dziećmi zaniedbanymi wychowawczo, rodziną zastępczą i adopcyjną, rodziną niepełną i zrekonstruowaną, rodziną z problemem alkoholowym, rodziną z problemem przemocy, rodzina z problemem biedy i bezrobocia5. Sposoby rozwiązywania problemów w rodzinie: interwencja kryzysowa w rodzinie, terapia rodzinna, asystent rodzinny6. Instytucje pracujące z dzieckiem i rodziną: formy opieki nad małym dzieckiem, formy opieki i wychowania w wieku szkolnym, formy opieki zastępczej, formy opieki rewalidacyjnej, formy opieki resocjalizacyjnej, formy opieki leczniczej i rehabilitacyjnej7. Najważniejsze zagrożenia dla rodziny współczesnej- dyskusja

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie częstotliwość wypowiadania się na zajęciach oraz jakość wniesionej do dyskusji wiedzy. Zaznaczenie aktywności studenta następuje na liście obecności za pomocą plusów.

Na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych prowadzący podsumowuje uzyskane przez każdego studenta plusy. Zdobycie w ciągu cyklu zajęć przez studenta 3 lub więcej plusów podnosi ocenę końcową (której podstawą jest prezentacja) o pół stopnia.

Oceniana będzie kompletność i jakość wykonania prezentacji multimedialnej, która powinna przedstawiać innowacyjne lub skuteczne formy pracy socjalnej z rodziną o wybranym problemie.

Na zajęciach ćwiczeniowych grupy prezentować będą przygotowaną przez siebie prezentację multimedialną dotyczącego przykładu dobrych praktyk w zakresie pracy socjalnej z rodziną o określonym problemie lub dotyczącą funkcjonowania i struktury wybranej placówki pomocowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)