Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka polskiego [02-FP-PN-S2-DJP] semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dydaktyka języka polskiego [02-FP-PN-S2-DJP]
Zajęcia: semestr letni 2014/2015 [2014/2015L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 11
Prowadzący: Olga Przybyla
Literatura:

1. E. Bańkowska, J. Jagodzińska i.in.: Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Warszawa 2003.

2. Jerzy Bartmiński, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska: Tekstologia. Warszawa 2010.

3. S. Bortnowski: Warsztaty dziennikarskie. Warszawa 1999.

4. Ćwiczenia ze stylistyki. Red. D. Zdunkiewicz-Jedynak. Warszawa 2010.

5. Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2012.

6. Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2010.

7. J. Fras: Dziennikarski warsztat językowy. Wrocław 1999.

8. S. Grabias: Pojęcie sprawności językowej. W: Socjolingwistyka 11. Kraków 1991, s. 47-57.

9. P. Huget: Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty. Kraków 2007.

10. H. Jadacka, A. Markowski, D. Zdunkiewicz-Jedynak: Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe. Warszawa 2008.

11. M. Karwatowska: Prawda i kłamstwo w języku młodzieży licealnej lat dziewięćdziesiątych. Lublin 2001.

12. H. Komorowska: O programach prawie wszystko. Warszawa 1999.

13. U. Kopeć: Językowy obraz wartości w wypowiedziach licealistów (przyjaźń – miłość – nienawiść). Rzeszów 2008.

14. J. Kowalikowa: Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne. Kraków 2006.

15. Leksykon szkolny. Gatunki paraliterackie, publicystyczne i użytkowe. Red. M. Pytasz. Gorzów Wielkopolski 1993.

16. Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN. Pod red. A. Markowskiego. Warszawa 2003 (hasła problemowe: błąd językowy, kryteria poprawności językowej, kultura języka, norma językowa, sprawność językowa).

17. E. Ogłoza, E. Polański, E. Szymik: Drama na lekcjach języka polskiego w klasach IV-VIII. Kielce 1997.

18. K. Ożóg: Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku: wybrane zagadnienia. Rozdział IV i IX. Rzeszów 2007.

19. R. Pawelec, D. Zdunkiewicz-Jedynak: Poradnik. Jak pisać? Warszawa 2003.

20. R. Pawelec: Poradnik. Jak mówić i jak pisać? Warszawa 2004.

21. Podręczniki dla szkół ponadgimnazjalnych zgodne z Nową podstawą programową (dwa do wyboru).

22. Podstawa programowa przedmiotu język polski (IV etap edukacyjny).

23. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty. Pod red. A. Janus –Sitarz. Kraków 2004.

24. J. Porayski–Pomsta: Zagadnienie sprawności językowej w teorii i praktyce dydaktycznej. „Polonistyka” 1996, nr 4, s. 205 – 211.

25. Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Red. E. Bańkowska i A. Mikołajczuk. Warszawa 2003.

26. Z. Saloni: O kształceniu umiejętności pisania. Warszawa 1979.

27. Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2012.

28. Wartościowanie a edukacja polonistyczna. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2008.

29. Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturowym w gimnazjum i liceum. Red. Z. Uryga, R. Jedliński, M. Sienko. Kraków 2007.

30. Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Red. A. Mikołajczuk i J. Puzynina. Warszawa 2004.

31. E. Wierzbicka, A. Wolański, D. Zdunkiewicz-Jedynak: Podstawy stylistyki i retoryki. Warszawa 2008.

32. E. Wolańska, A. Wolański i.in.: Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych. Warszawa 2009.

33. P. Zbróg: Wojna o kształcenie językowe. Kielce 2005.

Zakres tematów:

1. Koncepcja kształcenia językowego w szkole ponadgimnazjalnej (cele, treści kształcenia i ich układ).

2. Kształcenie sprawności językowej uczniów szkoły ponadgimnazjalnej – pojęcie sprawności językowej, uwarunkowania sprawności językowej, sposoby rozwijania sprawnego wypowiadania się (metody, ćwiczenia).

3. Podstawa programowa dla IV etapu edukacyjnego (struktura, cele, treści kształcenia).

4. Wybrane programy nauczania (koncepcje, modele, typy, miejsce kształcenia językowego w programach nauczania dla IV etapu edukacyjnego).

5. Stylistyka na lekcjach języka polskiego.

6. Kształcenie tzw. dłuższych form wypowiedzi (esej, felieton, reportaż).

7. Podręcznik do szkoły ponadgimnazjalnej (funkcje, koncepcje, integracja treści).

8. Egzamin maturalny (struktura, typy zadań).

9. Test czytania ze zrozumieniem (cele, struktura, teoretyczne podstawy).

10. Kontrola wiadomości z zakresu nauki o języku oraz umiejętności językowych uczniów (analiza testów i sprawdzianów).

11. Problemy kultury języka ojczystego w edukacji językowej w liceum.

12. Integracja w nauczaniu języka polskiego - projekty zajęć.

Metody dydaktyczne:

Metody: problemowa ( w tym projekt), elementy wykładu, obserwacja bezpośrednia (hospitacje lekcji), eksponująca; zajęć praktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach (dyskusja, przygotowanie do zajęć); przygotowanie konspektu lekcji językowej w szkole ponadgimnazjalnej i/lub prezentacja projektu zajęć; przygotowanie testu na czytanie ze zrozumieniem; arkusz hospitacji lekcji.

Uwagi:

studia II st.: 2 semestr stacjonarnej filologii polskiej, spec. nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)