Historia myśli filmowej [02-KU-N2-061]
semestr letni 2014/2015
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia myśli filmowej [02-KU-N2-061] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 9 |
Prowadzący: | Agnieszka Nieracka |
Literatura: |
1. A. Helman, J.Ostaszewski: Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2007. 2. Dudley J. Andrew: Główne teorie filmu, przeł. A. Kołodyński, Łódź 1995. 3. Europejskie manifesty kina. Antologia, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002. --------------------------------------------------------------------------------------------- 1. H. Műnsterberg, Dramat kinowy, przeł. A.Helman, Łódź 1989. [ psychologiczne uwarunkowania estetyki filmu] 2. W. Benjamin Dzieło sztuki w epoce jego technicznej reprodukcji (w:) tegoż, Twórca jako wytwórca, Poznań 1976. 3. B. Balázs, Wybór pism, s. 36-134. Przeł. K.Jung, R. Porges, Warszawa 1987. [pojęcie „identyfikacji” i „człowieka widzialnego”, podstawowe elementy sztuki filmowej, rodzaje montażu i ich znaczenie, różnice miedzy kinem a teatrem] 4. S. Eisenstein, Wybór pism, red. R.Dreyer, Warszawa 1959. Rozdz. Dickens, Griffith i my, Film czwartego wymiaru, Montaż atrakcji, Montaż pionowy III. [charakterystyka montażu atrakcji, montaż atrakcji dziś - jako kategoria kulturowa, funkcja wielkiego planu, Griffithowskie koncepcje montażowe i odrębność poglądów radzieckich filmowców na formę filmową] 5. L. Kuleszow, Sztuka filmowa. Moje doświadczenia, red. W.Godzic, Kraków 1996. [ koncepcja sztuki filmowej, znaczenie „efektu Kuleszowa” dla współczesnej teorii filmu 6. Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą, Warszawa 1976. [charakterystyka koncepcji filmu dokumentalnego] 7. S. Kracauer, Teoria filmu, przeł. W.Wertenstein, Warszawa 1975, s. 48-61. [tendencje: realistyczna i kreacyjna, ich zderzenie, podejście filmowe, dylemat sztuki)] 8. A. Bazin, Film i rzeczywistość, przeł. B.Michałek, Warszawa 1961, rozdz. Ontologia obrazu fotograficznego. Ewolucja języka filmu. [ założenia teorii realistycznej, teza Bazina: „film jest rozwiązaniem sporu o realizm”] 9. A. Gwóźdź, Pochwała widzialności, Katowice 1990, rozdz. W kręgu debaty ekspresjonistycznej. [tezy ekspresjonistycznej teorii filmu] |
Zakres tematów: |
1. Psychologiczne uwarunkowania estetyki filmu 2. Pojęcie „identyfikacji” i „człowieka widzialnego”, podstawowe elementy sztuki filmowej, rodzaje montażu i ich znaczenie, różnice miedzy kinem a teatrem w koncepcji B.Balazsa 3. Filmowa myśl radziecka: Charakterystyka montażu atrakcji, montaż atrakcji dziś - jako kategoria kulturowa, funkcja wielkiego planu, Griffithowskie koncepcje montażowe i odrębność poglądów radzieckich filmowców na formę filmową 4. Charakterystyka koncepcji filmu dokumentalnego - Dziga Wiertow 5. Założenia teorii realistycznej - S.Kracauer. Tendencje: realistyczna i kreacyjna, ich zderzenie, podejście filmowe, dylemat sztuki 6. Założenia teorii realistycznej - A. Bazin, jego teza: „film jest rozwiązaniem sporu o realizm”, koncepcja kina totalnego 7. tezy ekspresjonistycznej teorii filmu |
Metody dydaktyczne: |
02-KO2S-12-f_k Praca z tekstem teoretycznym, dyskusja dydaktyczna, analiza materiału audiowizualnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Test/praca pisemna 02-KO2SN-12-w_t Test - skala ocen od 2 do 5 punktów. Odpowiednio ocenione są odpowiedzi na pytania z zakresu tematycznego zajęć. Dyskusja/debata sprawdzająca 02-KO2SN-12-w_d Dyskusja jest przeprowadzana na każdych zajęciach w trakcie aktywności uczestników, polega na wykazaniu umiejętności sformułowania wniosków lub hipotez dotyczących rozważanych kwestii, częstotliwości zabierania głosu oraz umiejętności pracy w grupie, opracowania wspólnych tematów. Skala 0-5, zależnie od jakości oraz konstruktywności dyskusji inicjowanych przez jej uczestników. Sprawdzian ustny 02-KO2SN-12-w_s sprawdzian ustny ma miejsce na każdych zajęciach w wyniku rozmowy opartej na lekturze tekstu oraz zapoznaniu się z materiałem audiowizualnym. Studenci oceniani są w skali od 0-5 punktów zgodnie z oceną przygotowania do zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.