Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia myśli filmowej [02-KU-N2-061] semestr letni 2014/2015
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia myśli filmowej [02-KU-N2-061]
Zajęcia: semestr letni 2014/2015 [2014/2015L] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 217
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
co druga sobota (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 217
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 9
Prowadzący: Agnieszka Nieracka
Literatura:

1. A. Helman, J.Ostaszewski: Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2007.

2. Dudley J. Andrew: Główne teorie filmu, przeł. A. Kołodyński, Łódź 1995.

3. Europejskie manifesty kina. Antologia, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002.

---------------------------------------------------------------------------------------------

1. H. Műnsterberg, Dramat kinowy, przeł. A.Helman, Łódź 1989.

[ psychologiczne uwarunkowania estetyki filmu]

2. W. Benjamin Dzieło sztuki w epoce jego technicznej reprodukcji (w:) tegoż, Twórca jako wytwórca, Poznań 1976.

3. B. Balázs, Wybór pism, s. 36-134. Przeł. K.Jung, R. Porges, Warszawa 1987.

[pojęcie „identyfikacji” i „człowieka widzialnego”, podstawowe elementy sztuki filmowej, rodzaje montażu i ich znaczenie, różnice miedzy kinem a teatrem]

4. S. Eisenstein, Wybór pism, red. R.Dreyer, Warszawa 1959.

Rozdz. Dickens, Griffith i my, Film czwartego wymiaru, Montaż atrakcji, Montaż pionowy III.

[charakterystyka montażu atrakcji, montaż atrakcji dziś - jako kategoria kulturowa, funkcja wielkiego planu, Griffithowskie koncepcje montażowe i odrębność poglądów radzieckich filmowców na formę filmową]

5. L. Kuleszow, Sztuka filmowa. Moje doświadczenia, red. W.Godzic, Kraków 1996.

[ koncepcja sztuki filmowej, znaczenie „efektu Kuleszowa” dla współczesnej teorii filmu

6. Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą, Warszawa 1976.

[charakterystyka koncepcji filmu dokumentalnego]

7. S. Kracauer, Teoria filmu, przeł. W.Wertenstein, Warszawa 1975, s. 48-61.

[tendencje: realistyczna i kreacyjna, ich zderzenie, podejście filmowe, dylemat sztuki)]

8. A. Bazin, Film i rzeczywistość, przeł. B.Michałek, Warszawa 1961, rozdz. Ontologia obrazu fotograficznego. Ewolucja języka filmu.

[ założenia teorii realistycznej, teza Bazina: „film jest rozwiązaniem sporu o realizm”]

9. A. Gwóźdź, Pochwała widzialności, Katowice 1990, rozdz. W kręgu debaty ekspresjonistycznej.

[tezy ekspresjonistycznej teorii filmu]

Zakres tematów:

1. Psychologiczne uwarunkowania estetyki filmu

2. Pojęcie „identyfikacji” i „człowieka widzialnego”, podstawowe elementy sztuki filmowej, rodzaje montażu i ich znaczenie, różnice miedzy kinem a teatrem w koncepcji B.Balazsa

3. Filmowa myśl radziecka: Charakterystyka montażu atrakcji, montaż atrakcji dziś - jako kategoria kulturowa, funkcja wielkiego planu, Griffithowskie koncepcje montażowe i odrębność poglądów radzieckich filmowców na formę filmową

4. Charakterystyka koncepcji filmu dokumentalnego - Dziga Wiertow

5. Założenia teorii realistycznej - S.Kracauer. Tendencje: realistyczna i kreacyjna, ich zderzenie, podejście filmowe, dylemat sztuki

6. Założenia teorii realistycznej - A. Bazin, jego teza: „film jest rozwiązaniem sporu o realizm”, koncepcja kina totalnego

7. tezy ekspresjonistycznej teorii filmu

Metody dydaktyczne:

02-KO2S-12-f_k

Praca z tekstem teoretycznym, dyskusja dydaktyczna, analiza materiału audiowizualnego

Metody i kryteria oceniania:

Test/praca pisemna 02-KO2SN-12-w_t

Test - skala ocen od 2 do 5 punktów. Odpowiednio ocenione są odpowiedzi na pytania z zakresu tematycznego zajęć.

Dyskusja/debata sprawdzająca 02-KO2SN-12-w_d

Dyskusja jest przeprowadzana na każdych zajęciach w trakcie aktywności uczestników, polega na wykazaniu umiejętności sformułowania wniosków lub hipotez dotyczących rozważanych kwestii, częstotliwości zabierania głosu oraz umiejętności pracy w grupie, opracowania wspólnych tematów. Skala 0-5, zależnie od jakości oraz konstruktywności dyskusji inicjowanych przez jej uczestników.

Sprawdzian ustny 02-KO2SN-12-w_s

sprawdzian ustny ma miejsce na każdych zajęciach w wyniku rozmowy opartej na lekturze tekstu oraz zapoznaniu się z materiałem audiowizualnym. Studenci oceniani są w skali od 0-5 punktów zgodnie z oceną przygotowania do zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)