Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium doktoranckie [06D-S4-I.SEM] rozliczenie roczne 2014/2015
seminarium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium doktoranckie [06D-S4-I.SEM]
Zajęcia: rozliczenie roczne 2014/2015 [2014/2015] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 2
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Alicja Żywczok
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa 1984.

Denzin N., Lincoln Y.: Metody badań jakościowych. T.I. Warszawa 2010.

Gerstmann S.: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1985.

Gibbs G.: Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011.

Góralski A.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994.

Góralski A.: Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa 1976.

Hajduk Z.: Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000.

Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2005.

Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2013.

Krȕger H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007.

Krȕger H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005.

Kubinowski M., Nowak M. (red.): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków 2006.

Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa – Cieszyn 1995.

Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1999.

Mayntz R., K. Holm, P. Hubner: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa 1985.

Nowak A.: Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998.

Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 1995.

Palka S. (red.): Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk 2010, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Palka S.: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006.

Palka S.: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998.

Pieter J.: Z zagadnień pracy naukowej. Wrocław 1974.

Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001.

Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1998.

Pilch T.: Zasady badań społecznych. Warszawa 1995.

Pilkiewicz M.: Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań. [W:] Materiały do nauczania psychologii. Red. L. Wołoszynowa. Seria III, T.II. Metody badań psychologicznych. Warszawa 1973.

Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 1995.

Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T II. Pedagogika wobec edukacji, polityki i badań naukowych. Gdańsk 2006.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.): Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź 2003.

Wallon P., Cambier A., Engelhart D.: Rysunek dziecka. Warszawa 1993.

Włodarek J., Ziółkowski M.: Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa 1990.

Wright H.F.: Obserwacyjne metody badania dziecka. [W:] Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Red. P.H. Mussen. T I. Warszawa 1970.

Wroczyński R., Pilch T. (red.): Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław 1974.

Zaborowski Z.: Wstęp do metodologii badań pedagogicznych. Wrocław 1973.

Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 1995.

Zaręba E.: Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998.

Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990.

Literatura uzupełniająca:

Goćkowski J., Pigoń K. (red.): Etyka zawodowa ludzi nauki. Wrocław-Warszawa-Kraków 1991.

Hejwosz D.: Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków 2010.

Heller M., Urbaniec J. (red.): Otwarta nauka i jej zwolennicy. Tarnów 1996.

Jaskot K.: Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej. Szczecin 2006.

Kamiński S.: Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998.

Kuhn T.: Struktura rewolucji naukowych. Warszawa 2001.

Losee J.: Wprowadzenie do filozofii nauki. Warszawa 2001.

Mames J.: Kodeks etyczny pracownika nauki (zarys). „Nauka Polska” 1992 nr 3.

Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskurs wolności, wiedzy i władzy. Kraków 2009.

Strawiński W.: Jedność nauki, redukcja, emergencja. Z metodologicznych i ontologicznych problemów integracji wiedzy. Warszawa 1997.

Stróżewski W.: O idei uniwersytetu. W: Stróżewski W.: W kręgu wartości. Kraków 1992.

Żywczok A.: Aksjologia odkrycia naukowego. Studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych. Toruń 2009.

Zakres tematów:

1. Rozwój naukowy jako zobowiązanie wobec samego siebie i uniwersytetu. Aksjologiczne i utylitarne aspekty pracy naukowej.

2. Naukowe koncepcje rozwoju wiedzy. Praca twórcza – przejaw autodeterminacji i kompetencji badawczych.

3. Współczesny model uczonego – połączenie specjalizacji i humanizmu.

4. Klasyfikacje nauk; podobieństwa i różnice między naukami i ich subdyscyplinami.

5. Od zaciekawienia do zamiłowania. Analizy z zakresu pedagogiki i psychologii twórczości.

6. Rodzaje badań naukowych i ich specyfika.

7. Procedura postępowania badawczego, etapy i organizacja badań naukowych.

8. Poprawne definiowanie terminów w naukach humanistycznych i społecznych.

9. Aspekty strukturalne i bibliograficzne pracy doktorskiej. Sposoby korzystania z trudnodostępnych źródeł naukowych.

10. Zasady przygotowania koncepcji dysertacji doktorskiej. Wyznaczniki doskonałości naukowej.

Metody dydaktyczne:

Rozmowa, dyskusja, konsultacja, trening umiejętności twórczych, metoda kazusów.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie będzie podlegać zaangażowanie studenta (w tym frekwencja na seminarium) oraz postępy doktoranta w zakresie:

 - konkretyzowania własnych zainteresowań naukowych,

 - samodzielności i zaangażowania w przygotowanie koncepcji dysertacji doktorskiej,

 - kultury językowej zaprezentowanej na spotkaniu otwartym mającym na celu przedyskutowanie z pracownikami naukowymi oraz naukowo-dydaktycznymi szczegółowych aspektów koncepcji pracy doktorskiej,

 -rozwoju naukowego i autoedukacji,

 - systematyczności w realizowaniu etapowych celów badawczych,

 - publikowania monografii autorskiej/współautorskiej bądź artykułu w naukowych czasopismach parametryzowanych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)