Seminarium doktoranckie [06D-S4-I.SEM]
rozliczenie roczne 2014/2015
seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium doktoranckie [06D-S4-I.SEM] |
Zajęcia: |
rozliczenie roczne 2014/2015 [2014/2015]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Alicja Żywczok |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa 1984. Denzin N., Lincoln Y.: Metody badań jakościowych. T.I. Warszawa 2010. Gerstmann S.: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1985. Gibbs G.: Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011. Góralski A.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994. Góralski A.: Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa 1976. Hajduk Z.: Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000. Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2005. Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2013. Krȕger H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007. Krȕger H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005. Kubinowski M., Nowak M. (red.): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków 2006. Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa – Cieszyn 1995. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1999. Mayntz R., K. Holm, P. Hubner: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa 1985. Nowak A.: Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 1995. Palka S. (red.): Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk 2010, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Palka S.: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006. Palka S.: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998. Pieter J.: Z zagadnień pracy naukowej. Wrocław 1974. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001. Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1998. Pilch T.: Zasady badań społecznych. Warszawa 1995. Pilkiewicz M.: Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań. [W:] Materiały do nauczania psychologii. Red. L. Wołoszynowa. Seria III, T.II. Metody badań psychologicznych. Warszawa 1973. Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 1995. Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T II. Pedagogika wobec edukacji, polityki i badań naukowych. Gdańsk 2006. Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.): Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź 2003. Wallon P., Cambier A., Engelhart D.: Rysunek dziecka. Warszawa 1993. Włodarek J., Ziółkowski M.: Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa 1990. Wright H.F.: Obserwacyjne metody badania dziecka. [W:] Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Red. P.H. Mussen. T I. Warszawa 1970. Wroczyński R., Pilch T. (red.): Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław 1974. Zaborowski Z.: Wstęp do metodologii badań pedagogicznych. Wrocław 1973. Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 1995. Zaręba E.: Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990. Literatura uzupełniająca: Goćkowski J., Pigoń K. (red.): Etyka zawodowa ludzi nauki. Wrocław-Warszawa-Kraków 1991. Hejwosz D.: Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków 2010. Heller M., Urbaniec J. (red.): Otwarta nauka i jej zwolennicy. Tarnów 1996. Jaskot K.: Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej. Szczecin 2006. Kamiński S.: Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998. Kuhn T.: Struktura rewolucji naukowych. Warszawa 2001. Losee J.: Wprowadzenie do filozofii nauki. Warszawa 2001. Mames J.: Kodeks etyczny pracownika nauki (zarys). „Nauka Polska” 1992 nr 3. Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskurs wolności, wiedzy i władzy. Kraków 2009. Strawiński W.: Jedność nauki, redukcja, emergencja. Z metodologicznych i ontologicznych problemów integracji wiedzy. Warszawa 1997. Stróżewski W.: O idei uniwersytetu. W: Stróżewski W.: W kręgu wartości. Kraków 1992. Żywczok A.: Aksjologia odkrycia naukowego. Studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych. Toruń 2009. |
Zakres tematów: |
1. Rozwój naukowy jako zobowiązanie wobec samego siebie i uniwersytetu. Aksjologiczne i utylitarne aspekty pracy naukowej. 2. Naukowe koncepcje rozwoju wiedzy. Praca twórcza – przejaw autodeterminacji i kompetencji badawczych. 3. Współczesny model uczonego – połączenie specjalizacji i humanizmu. 4. Klasyfikacje nauk; podobieństwa i różnice między naukami i ich subdyscyplinami. 5. Od zaciekawienia do zamiłowania. Analizy z zakresu pedagogiki i psychologii twórczości. 6. Rodzaje badań naukowych i ich specyfika. 7. Procedura postępowania badawczego, etapy i organizacja badań naukowych. 8. Poprawne definiowanie terminów w naukach humanistycznych i społecznych. 9. Aspekty strukturalne i bibliograficzne pracy doktorskiej. Sposoby korzystania z trudnodostępnych źródeł naukowych. 10. Zasady przygotowania koncepcji dysertacji doktorskiej. Wyznaczniki doskonałości naukowej. |
Metody dydaktyczne: |
Rozmowa, dyskusja, konsultacja, trening umiejętności twórczych, metoda kazusów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie będzie podlegać zaangażowanie studenta (w tym frekwencja na seminarium) oraz postępy doktoranta w zakresie: - konkretyzowania własnych zainteresowań naukowych, - samodzielności i zaangażowania w przygotowanie koncepcji dysertacji doktorskiej, - kultury językowej zaprezentowanej na spotkaniu otwartym mającym na celu przedyskutowanie z pracownikami naukowymi oraz naukowo-dydaktycznymi szczegółowych aspektów koncepcji pracy doktorskiej, -rozwoju naukowego i autoedukacji, - systematyczności w realizowaniu etapowych celów badawczych, - publikowania monografii autorskiej/współautorskiej bądź artykułu w naukowych czasopismach parametryzowanych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.