Historia wychowania [06-PE-OG-S1-18]
semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia wychowania [06-PE-OG-S1-18] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 193 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Grażyna Kempa, Łukasz Michalski, Piotr Ruszkowski |
Literatura: |
Draus J., Terlecki R.: Historia wychowania. T. 2. Wiek XIX i XX. Kraków 2006. Kołakowski L.: Legenda o cesarzu Kennedym: nowa dyskusja antropologiczna. W: Nasza wesoła apokalipsa. Wybór najważniejszych esejów. Kraków 2010. Kot S.: Historia wychowania. Zarys podręcznikowy, Lwów 1934 (reprint: 1994). Kupisiewicz Cz.: Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Kraków 2012. Litak S.: Historia wychowania. T. 1. Do rewolucji francuskiej. Kraków 2002. Maliszewski K.: Suchodolski – Pascal. Zarys antropologii „zwichnięcia”. W: Filozofia wychowania w XX wieku. Red. S. Sztobryn, E. Łatacz, J. Bochomulska. Łódź 2010. Stendhal: O narodzinach miłości. W: tegoż: O miłości. Przeł. T. Żeleński (Boy). Warszawa 1957 (księga I, rozdział II, s. 40-44). Arnold J. H.: Bardzo krótkie wprowadzenie. Historia. Przeł. J. Jaworska. Warszawa 2001. Demetrio D.: Edukacja dorosłych. W: Pedagogika. Red. B. Śliwerski. Gdańsk 2006 [Mapa historyczno-hermeneutyczna]. Domańska E.: Historie niekonwencjonalne. Poznań 2006. Domańska E.: Pamięć, etyka i historia. Poznań 2006. Historia wychowania. Red. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1965 - 1968. Historia wychowania. Wiek XX. Red. J. Miąso. Warszawa 1980. Możdżeń S., Historia wychowania 1795-1918. Kielce 2000. Możdżeń S., Historia wychowania 1918-1945. Kielce 2000. Sztobryn S.: Historia wychowania. W: Pedagogika. Red. B. Śliwerski. Gdańsk 2006 Topolski J.: Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej. Warszawa 1998. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. Warszawa 1969. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne (pożytek z historii: tarantela i Powstanie Warszawskie). 2. Laboratorium eseju (historycznego-pedagogicznego): „łańcuchy znaczeń” (Maliszewski), „gałąź salzburska” (Stendhal), mapa (Demetrio) i archiwum. 3. „Czy przeszłość jest obcym krajem?” oraz notatka z przyszłości – o możliwościach historiografii; cztery momenty edukacyjne (kategorie zawsze obecne w historii wychowania) wg. D. Demetrio. 4 – 10. Faktografia historii wychowania Starożytność: wychowanie ateńskie i spartańskie; sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles; wychowanie rzymskie, dydaktyka Kwintyliana. Średniowiecze, początki chrześcijaństwa: św. Augustyn, scholastyka, typy szkół średniowiecznych (klasztorne, katedralne, kolegiackie i parafialne); wychowanie stanowe; św. Tomasz. Dzieje uniwersytetu: początki uniwersytetów (typ włoski, francuski), XIX-wieczne uniwersytety (typ angielski, pruski, francuski, amerykański), początki polskich uniwersytetów. Wychowanie doby renesansu, baroku i oświecenia: humanizm (Erazm z Rotterdamu, Juan Luis Vives, Melanchton, gimnazjum Jana Sturma); reformacja i kontrreformacja (główne tezy i konsekwencje dla wychowania); janseniści (Blaise Pascal), Michel de Montaigne; Jan Amos Komeński; realizm (Franciszek Bacon, Kartezjusz) i utopia (Tomasz Morus, Tommaso Campanella, Francis Bacon, Charles Fourier, Robert Owen); John Locke (wychowanie gentelmana), Jean-Jacques Rousseau, Johann Heinrich Pestalozzi. Polscy humaniści odrodzenia (Jan Frycz Modrzewski, Mikołaj Rej); Stanisław Konarski i szkolnictwo pijarskie, KEN (przebieg reform i główne postaci). Oświata i polska myśl pedagogiczna pod zaborami (Ewaryst Estkowski, Bronisław Trentowski, Stanisław Karpowicz, Stanisław Szczepanowski, Jan Władysław Dawid). Myśl pedagogiczna XIX wieku: Jan Fryderyk Herbart, Immanuel Kant, Friedrich Wilhelm Fröbel, Herbert Spencer, John Dewey. Nowe Wychowanie: Ovide Jean Decroly, Georg Kerschensteiner, Maria Montesorii, Maria Grzegorzewska, Célestin Freinet. Myśl pedagogiczna II RP: nurt biopsychologiczny, pedagogika kultury, pedagogika społeczna, pedagogika religijna (przedstawiciele, m.in.: Janusz Korczak, Bogdan Nawroczyński, Sergiusz, Hessen, Bogdan Suchodolski, Helena Radlińska, Florian Znaniecki, Kazimierz Sośnicki, Jacek Woroniecki, Henryk Rowid). Oświata polska w czasie okupacji oraz pedagogika socjalistyczna. 10. Kolokwium 11 - 14. Prezentacje opracowywanych w grupach kategorii pedagogicznych. 15. Metahistoria wychowania |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca w grupach, analiza tekstów |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega znajomość historii wychowania. Studenci w formie pisemnej odpowiadają na zadany przez prowadzącego zestaw 3 pytań otwartych. Kolokwium oceniane jest w zależności od uzyskanych punktów (za każde pytanie można uzyskać maksymalnie trzy punkty); skala ocen: 9 pkt. – bardzo dobry (5,0) 8 pkt. – dobry plus (4,5) 7 pkt. – dobry (4,0) 6 pkt. – dostateczny plus (3,5) 5 pkt. – dostateczny (3,0) 0 – 4 pkt. – niedostateczny (2,0). Czas przewidziany na odpowiedzi na wszystkie pytania – 15 minut. W wypadku uzyskania oceny niedostatecznej poprawa kolokwium odbywa się w formie ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.