Warsztat nauczyciela akademickiego [06D-C4-PS-WARSZ]
rozliczenie roczne 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztat nauczyciela akademickiego [06D-C4-PS-WARSZ] |
Zajęcia: |
rozliczenie roczne 2014/2015 [2014/2015]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Agata Chudzicka-Czupała |
Literatura: |
1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa, 1994. 2. Bennewicz M. “Coaching i mentoring w praktyce”, G+J Gruner+Jahr PL, 2011. 3. Burley S. (2011). Mentoring and Coaching in Schools, Routledge. 4. Chrupała-Pniak M., Chudzicka-Czupała A. (2014). Poza ciemną stroną, czyli jak odkrywać i rozumieć trudne sytuacje w pracy ze studentami. (w:) B. Kożusznik, J. Polak. Uczyć z pasją. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego (317-348). 5. Gottesdiener E., “Warsztaty wymagań, narzędzie zespołowego precyzowania wymagań”, MT &DC, Warszawa 2008 6. Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa, 1998. 7. Krajewska A., „Jakość kształcenia uniwersyteckiego – ujęcie pedagogiczne”, Białystok 2004. 8. Maas V.F., Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenia do teorii integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa, 1998. 9. Pacławska K., „Model nauczyciela w kształceniu uniwersyteckim. Kompetencja do zmiany i rozwoju. Koncepcja nauczyciela w programie Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego”. w: Kwiatkowska H., Lewowicki T., „Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej”. Warszawa 1997 10. Paris S.G., Ayres L.G., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa. 11. Parsloe Eric, Wray Monika, “Trener i mentor”, Wolters Kluwer Polska. 12. Silberman M., “Metody aktywizujące w szkoleniach”, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, 2004 13. Stasiła –Sieradzka M. (2014). Skuteczne motywowanie w nauczaniu kluczem do sukcesu w pracy nauczyciela. (w:) Kożusznik B., Polak J. Uczyć z pasją. Katowice: Wyd. UŚl. 14. Strykowski W., Audiowizualne materiały dydaktyczne. Podstawa kształcenia multimedialnego, PWN, Warszawa, 1984. 15. Strykowski W., Media a edukacja, tom I, II, III, Wyd. eMPi2, Poznań, 1997, 1998, 2000. 16. Szczepański J., „Pracownik naukowy jako nauczyciel akademicki”. W: „Uczelnia na miarę współczesności”. Poznań 1983 17. Whitmore J. „Coaching. Trening efektywności” G+J, 2011. 18. Zatka N., „Etyka nauczyciela akademickiego”, Forum Akademickie, 05/2011. |
Zakres tematów: |
1. Zasady pracy dydaktycznej i naukowej.Tworzenie programów autorskich, prawa autorskie. Ustalanie struktury zajęć oraz dobór treści merytorycznych, Poszukiwanie literatury potrzebnej do zbudowania programu zajęć. 2. Wartości i cele w pracy nauczyciela akademickiego. Planowanie własnego rozwoju zawodowego. 3. Role przyjmowane przez nauczycieli akademickich podczas prowadzenia różnych zajęć. 4. Organizacja pracy podczas różnych form zajęciowych: wykład, ćwiczenia, laboratoria, seminaria. 5. Podejście zorientowane na studenta, budowanie relacji ze studentami. 7. Seminaria i prace dyplomowe – relacja między promotorem a studentem. 8. Etyka w pracy nauczyciela akademickiego-dobre obyczaje w pracy nauczyciela akademickiego. Formy nieuczciwości akademickiej-jak można jej przeciwdziałać? 8. Narzędzia wspomagające efektywne uczenie się oraz osiąganie celów rozwojowych i zawodowych studentów. 9. Ocena pracy zawodowej nauczyciela akademickiego, etos nauczyciela akademickiego. 10. Emisja głosu i praca z tekstem. Zajęcia mają na celu omówienie problematyki oraz kształtowanie umiejętności związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych. Ich uczestnicy zapoznają się ze sposobami korzystania z dostępnych zasobów bibliotecznych i poszukiwania źródeł danych naukowych, ze sposobami pozyskiwania źródeł z różnych baz danych-które posłużą do przygotowania zajęć autorskich i ich programów. Będą mieli możliwość obejrzenia i przeanalizowania sposobu prowadzenia różnych form zajęć dydaktycznych (wykład, ćwiczenia, warsztaty, zajęcia w terenie). Studenci poznają również zagadnienia związane z wypowiedziami ustnymi i sposobami prezentowania treści w formie wizualnej. Ponadto, zajęcia będą kształtować umiejętność krytycznej analizy źródeł. Będą zawierały także refleksję dotycząca bycia ocenianym- ocen ze strony uczestników zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
warsztat i dyskusja, prezentacje multimedialne, przykładowe prace naukowe |
Metody i kryteria oceniania: |
- uczestnictwo w zajęciach, rozwiązywanie zagadnień problemowych - ocena referatu na temat warsztatu nauczyciela akademickiego - prezentacja pracy indywidualnej przedstawienie referatu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.