Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat nauczyciela akademickiego [06D-C4-PS-WARSZ] rozliczenie roczne 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Warsztat nauczyciela akademickiego [06D-C4-PS-WARSZ]
Zajęcia: rozliczenie roczne 2014/2015 [2014/2015] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 2
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Agata Chudzicka-Czupała
Literatura:

1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa, 1994.

2. Bennewicz M. “Coaching i mentoring w praktyce”, G+J Gruner+Jahr PL, 2011.

3. Burley S. (2011). Mentoring and Coaching in Schools, Routledge.

4. Chrupała-Pniak M., Chudzicka-Czupała A. (2014). Poza ciemną stroną, czyli jak odkrywać i rozumieć trudne sytuacje w pracy ze studentami. (w:) B. Kożusznik, J. Polak. Uczyć z pasją. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego (317-348).

5. Gottesdiener E., “Warsztaty wymagań, narzędzie zespołowego precyzowania wymagań”, MT &DC, Warszawa 2008

6. Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa, 1998.

7. Krajewska A., „Jakość kształcenia uniwersyteckiego – ujęcie pedagogiczne”, Białystok 2004.

8. Maas V.F., Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenia do teorii integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa, 1998.

9. Pacławska K., „Model nauczyciela w kształceniu uniwersyteckim. Kompetencja do zmiany i rozwoju. Koncepcja nauczyciela w programie Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego”. w:

Kwiatkowska H., Lewowicki T., „Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej”. Warszawa 1997

10. Paris S.G., Ayres L.G., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa.

11. Parsloe Eric, Wray Monika, “Trener i mentor”, Wolters Kluwer Polska.

12. Silberman M., “Metody aktywizujące w szkoleniach”, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, 2004

13. Stasiła –Sieradzka M. (2014). Skuteczne motywowanie w nauczaniu kluczem do sukcesu w pracy nauczyciela. (w:) Kożusznik B., Polak J. Uczyć z pasją. Katowice: Wyd. UŚl.

14. Strykowski W., Audiowizualne materiały dydaktyczne. Podstawa kształcenia multimedialnego, PWN, Warszawa, 1984.

15. Strykowski W., Media a edukacja, tom I, II, III, Wyd. eMPi2, Poznań, 1997, 1998, 2000.

16. Szczepański J., „Pracownik naukowy jako nauczyciel akademicki”. W: „Uczelnia na miarę współczesności”. Poznań 1983

17. Whitmore J. „Coaching. Trening efektywności” G+J, 2011.

18. Zatka N., „Etyka nauczyciela akademickiego”, Forum Akademickie, 05/2011.

Zakres tematów:

1. Zasady pracy dydaktycznej i naukowej.Tworzenie programów autorskich, prawa autorskie. Ustalanie struktury zajęć oraz dobór treści merytorycznych, Poszukiwanie literatury potrzebnej do zbudowania programu zajęć.

2. Wartości i cele w pracy nauczyciela akademickiego. Planowanie własnego rozwoju zawodowego.

3. Role przyjmowane przez nauczycieli akademickich podczas prowadzenia różnych zajęć.

4. Organizacja pracy podczas różnych form zajęciowych: wykład, ćwiczenia, laboratoria, seminaria.

5. Podejście zorientowane na studenta, budowanie relacji ze studentami.

7. Seminaria i prace dyplomowe – relacja między promotorem a studentem.

8. Etyka w pracy nauczyciela akademickiego-dobre obyczaje w pracy nauczyciela akademickiego. Formy nieuczciwości akademickiej-jak można jej przeciwdziałać?

8. Narzędzia wspomagające efektywne uczenie się oraz osiąganie celów rozwojowych i zawodowych studentów.

9. Ocena pracy zawodowej nauczyciela akademickiego, etos nauczyciela akademickiego.

10. Emisja głosu i praca z tekstem.

Zajęcia mają na celu omówienie problematyki oraz kształtowanie umiejętności związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych.

Ich uczestnicy zapoznają się ze sposobami korzystania z dostępnych zasobów bibliotecznych i poszukiwania źródeł danych naukowych, ze sposobami pozyskiwania źródeł z różnych baz danych-które posłużą do przygotowania zajęć autorskich i ich programów.

Będą mieli możliwość obejrzenia i przeanalizowania sposobu prowadzenia różnych form zajęć dydaktycznych (wykład, ćwiczenia, warsztaty, zajęcia w terenie).

Studenci poznają również zagadnienia związane z wypowiedziami ustnymi i sposobami prezentowania treści w formie wizualnej.

Ponadto, zajęcia będą kształtować umiejętność krytycznej analizy źródeł.

Będą zawierały także refleksję dotycząca bycia ocenianym- ocen ze strony uczestników zajęć.

Metody dydaktyczne:

warsztat i dyskusja,

prezentacje multimedialne, przykładowe prace naukowe

Metody i kryteria oceniania:

- uczestnictwo w zajęciach, rozwiązywanie zagadnień problemowych

- ocena referatu na temat warsztatu nauczyciela akademickiego

- prezentacja pracy indywidualnej

przedstawienie referatu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)