Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodyki pracy socjoterapeutycznej [12-PE-DZ-S1-2PMPS] semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy metodyki pracy socjoterapeutycznej [12-PE-DZ-S1-2PMPS]
Zajęcia: semestr letni 2014/2015 [2014/2015L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Twardzik
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Jagiełła J., Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Kraków 2007, Wyd. Rubikon.

2. Jedliński K., Trening interpersonalny, 2008, Wyd. W.A.B.

3. Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2012, GWP.

4. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2005,Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.

5. Sawicka K. (red.), Socjoterapia. Warszawa 1998, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

6. Sikorski W., Psychoterapia grupowa różnych pokoleń, Warszawa 2002, Wyd. Akademickie „Żak”.

7. Sobolewska Z., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć, Warszawa 1993, Wyd. OPTA.

Literatura uzupełniająca:

1. Cialdini R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 2013, GWP.

2. Berne E., W co grają ludzie, 2011, PWN.

3. Domagała – Kręcioch A., Niedostosowanie społeczne uczniów a niepowodzenia szkolne, Kraków 2008, Wyd. NaukoweAkademii Pedagogicznej.

4. Jankowiak B., Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Teoria i praktyka, Poznań 2013, Wyd. UAM.

5. Portmann R., Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce 1999, Wyd. Jedność.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu.

2. Sylwetka socjoterapeuty – osobowość socjoterapeuty, kwalifikacje socjoterapeutyczne, specyfika relacji terapeutycznej.

3. Praca z grupą socjoterapeutyczną w różnym wieku – zasady pracy, dobór pracy do etapu rozwoju grupy, role grupowe, typowe zjawiska i trudności w pracy grupowej, fazy rozwoju grupy.

4 -5. Program socjoterapeutyczny – budowa programu, analiza przykładowych programów socjoterapeutycznych, dobór grupy docelowej, zaplanowanie działań edukacyjno – wychowawczych (opracowanie scenariusza zajęć).

6. Zajęcia socjoterapeutyczne – struktura zajęć, formy, cele, metody, podstawowe techniki pracy z grupą.

7. Arteterapia w socjoterapii – elementy wiedzy o psychorusynku – warsztaty.

8. Muzyka i techniki relaksacyjne w socjoterapii – warsztaty.

9 - 10 Wybrane metody i techniki pracy socjoterapeutycznej: trening twórczości, praca z ciałem, elementy psychodramy i treningu interpersonalnego – warsztaty.

11. Komunikacja w grupie terapeutycznej – warsztat pracy socjoterapeuty.

12. Jak pracować z trudnym dzieckiem i trudną młodzieżą? Przykłady gier i zabaw.

13. Pozycje percepcyjne - perspektywy analizy problemu w grupie terapeutycznej.

14. Techniki wywierania wpływu - reguła: wzajemności, konsekwencji i zaangażowania, sympatii i lubienia, społeczny dowód słuszności i niedostępności.

15. Prezentacja programów socjoterapeutycznych przez studentów. Podsumowanie zajęć – omówienie najważniejszych zagadnień teoretycznych i praktycznych.

Metody dydaktyczne:

metoda projektu, zajęcia warsztatowe

Metody i kryteria oceniania:

PROJEKT

Student potrafi zaprojektować i zaprezentować program socjoteraputyczny dla wybranej grupy oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów. Student wykazuje się umiejętnością pracy w zespole, ponadto udziela klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów. Aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Ocenie podlega wartość merytoryczna projektu -zaplanowania programu socjoterapeutycznego; dobór grupy, zaplanowania działań edukacyjno-wychowawczych (scenariusz) z opisem grupy docelowej.

Uwagi:

DziEzS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)