Diagnostyka pedagogiczna [12-PE-WIP-S1-3DP]
semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnostyka pedagogiczna [12-PE-WIP-S1-3DP] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 58 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Malwina Rolka, Anastazja Sorkowicz |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ekiert-Grabowska D., Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych, Katowice 1984. Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2002. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. Literatura uzupełniająca: Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 2001. Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, (red.) K. Sujak-Lesz, Warszawa 2002. Gryniuk I., Tuszyńska-Bogucka V., Test Rysunku Nauczyciela jako metoda diagnozy sytuacji szkolnej dziecka, „Psychologia Wychowawcza”, nr 3, 1996. Jastrząb J., Diagnoza nauczycielska w edukacji wczesnoszkolnej, „Wychowanie na Co Dzień”, nr 9, 2003. Lepalczyk I., Badura J., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1994. Maciarz A., E. Dutka, Społeczne przystosowanie dzieci z ryzykiem dysleksji w klasach I-III, „Szkoła Specjalna”, nr 5, 2000. Wilgocka-Okoń B., Dojrzałość szkolna czy dojrzałość szkoły – dylematy progu szkolnego, „Edukacja”, nr 1, 1999. Wilgocka-Okoń B., Przygotowanie dzieci do szkoły, „Studia Pedagogiczne”, t. XLVIII, 1985. Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych, (red.) T. Szustrowa, M. Stasiakiewicz, Warszawa 1989. |
Zakres tematów: |
Proces diagnostyczny – jego uwarunkowania i etapy. Podstawowe techniki diagnostyczne w pracy pedagoga: obserwacja, wywiad, ankieta, kwestionariusze, analiza dokumentów i wytworów, pomiar. Wykorzystanie technik socjometrycznych w diagnostyce pedagogicznej: technika Moreno, techniki „Plebiscyt życzliwości i niechęci” oraz „Zgadnij kto?”. Wykorzystanie technik projekcyjnych w diagnostyce pedagogicznej: werbalne („Zdania niedokończone”, „Opowiadanie niedokończone”) oraz graficzne (rysunek) . Podstawowe techniki w diagnozowaniu błędów wychowawczych: autopercepcja wychowawcy w zakresie własnych zachowań, percepcja wychowanka w odniesieniu do zachowań wychowawcy, obserwacja zachowań wychowawcy. Wybrane narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego i ich praktyczne zastosowanie: Kwestionariusz dla Rodziców M. Ziemskiej, Kwestionariusz do badania postaw rodzicielskich M. Plopy. Wybrane narzędzia diagnozy środowiska szkolnego i ich praktyczne zastosowanie: Test Rysunku Nauczyciela, Arkusz Obserwacyjny Zachowania Z. Bartkowicza. Rozpoznawanie trudności w uczeniu się: ocena dojrzałości szkolnej, wczesna diagnoza ryzyka dysleksji. Rozpoznawanie zdolności dziecka i charakterystyka dziecka zdolnego . |
Metody dydaktyczne: |
Metody prowadzeni zajęć: jak w opisie modułu. Opis pracy własnej studenta (55h): Praca grupowa: zespołowe opracowanie materiałów na wybrany temat na podstawie literatury podstawowej i uzupełniającej; zaprezentowanie w ramach zajęć problemów do dyskusji. Praca indywidualna: lektura literatury podstawowej i uzupełniającej; zaprojektowanie diagnozy indywidualnego przypadka i prezentacja wyników przeprowadzonej diagnozy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt (12-PE-WIP-S1-3DP_w_1); Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka; Wymagania merytoryczne: Samodzielne zaprojektowanie diagnozy indywidualnego przypadku. Prawidłowo zaprojektowana diagnoza powinna zawierać: krótki opis postępowania diagnostycznego; charakterystykę metod, technik i narzędzi zaplanowanych do wykorzystania w procesie diagnostycznym; wykaz literatury niezbędnej do zaprojektowania procesu diagnostycznego. Kryteria oceny: Skala ocen: 2.0-5.0. Ocenie podlega: merytoryczna poprawność; znajomość literatury obowiązkowej i uzupełniającej; poprawność językowa. Przebieg procesu weryfikacji: Projekt w formie pracy pisemnej: czcionka Times New Roman 12 pkt., odstęp 1,5, tekst wyjustowany z przypisami i bibliografią. Objętość tekstu: 3-5 stron. Prezentacja (12-PE-WIP-S1-3DP_w_2) Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka Wymagania merytoryczne: Przygotowanie prezentacji wyników zaprojektowanej i przeprowadzonej diagnozy indywidualnego przypadku zgodnie z podziałem na poszczególne etapy: identyfikacyjny, genetyczny, znaczenia, fazy i prognostyczny. Kryteria oceny: Skala ocen: 2.0-5.0. Ocenie podlega: stopień realizacji projektu diagnozy w działaniu praktycznym; sposób opisu i oceny poszczególnych zjawisk i procesów analizowanych w ramach postępowania diagnostycznego; poprawność merytoryczna i językowa. Przebieg procesu weryfikacji: Prezentacja w formie multimedialnej pozostaje do wglądu prowadzącego jako element oceny. Dyskusja (12-PE-WIP-S1-3DP_w_3) Osoba przeprowadzająca weryfikację: Malwina Rolka Wymagania merytoryczne: Opracowanie wybranego tematu [por. treści zajęć] na podstawie literatury podstawowej i uzupełniającej; przygotowanie kwestii do dyskusji; udział w dyskusji. Kryteria oceny: Skala ocen: 2.0-5.0. Ocenie podlega: poziom merytoryczny opracowanych treści; poprawność językowa; stopień odniesienia do literatury przedmiotu; stopień udziału w dyskusji. Przebieg procesu weryfikacji: Prezentacja opracowanego tematu w ramach zajęć; przedstawienie kwestii do dyskusji; organizacja dyskusji z grupą; udział w dyskusji. |
Uwagi: |
ZEW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.