Podstawy zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej 12-PE-WIP-S1-5PNZEW
semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Podstawy zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej 12-PE-WIP-S1-5PNZEW | |||
Zajęcia |
semestr letni 2014/2015 (2014/2015L)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 58 | |||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||
Prowadzący: | Anna Gaweł-Mirocha, Julia Gąszczak-Wilde, Małgorzata Zalewska-Bujak | |||
Literatura: |
Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997, „Impuls”. Błachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa 2009. Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Przykłady zajęć kompleksowych. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia. Kraków 2009. B. Dymara (red.), Dziecko w świecie marzeń. Kraków 1996. B. Dymara (red.), Dziecko w świecie muzyki. Kraków 2000. B. Dymara (red.), Dziecko w świecie rodziny. Kraków 1998. B. Dymara (red.), Dziecko w świecie szkoły. Kraków 1998. B. Dymara (red.), Dziecko w świecie sztuki. Kraków 1996. B. Dymara (red.), Dziecko w świecie współdziałania, t. 1, 2. Kraków 2001. C. Freinet, O szkołę ludowa. Pisma wybrane. Wybor i oprac. A. Lewin i H. Semenowicz. Warszawa 1976. Klus-Stańska D, Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Adamek I.: Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. Gajdzica A., Reforma oświaty a praktyka edukacji wczesnoszkolnej, Katowice 2006. Grzeszkiewicz B., Dziecko w kontekstach edukacyjnych. Szczecin 2010. Jaroni E., Dylematy integrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2008. Jakubowski J., Jakubowicz-Bryx A. (red.), Integracja w edukacji. Dylematy teorii i praktyki. Bydgoszcz 2002. Klus-Stańska D., W stronę dydaktyki interakcyjnej. W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły. Szkice z teorii i praktyki kształcenia. Red. M. Nowicka, Olsztyn 2002. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2004. Krauze-Sikorska H., Klichowski M., Kuszak K. (red.), Świat małego dziecka. T. II. Poznań 2013. Moroz H. (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Kraków 2006. Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się. Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. Oelszlaeger-Kosturek B., Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli. Katowice 2013. Programy i podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej - wybór dowolny. Samodzielnie dobrane artykuły z czasopism pedagogicznych w latach 2010-2015. |
|||
Zakres tematów: |
Omawiane treści ogniskują się wokół tematów: 1. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym – charakterystyka rozwoju umysłowego, społecznego, fizycznego, emocjonalnego, moralnego. Gotowość szkolna. 2. Potrzeba stylizacji ucznia na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Uczenie przez zabawę. Rozwijanie twórczej aktywności ucznia. Metody i formy pracy dydaktycznej i wychowawczej w edukacji zintegrowanej. Metody aktywizujące. 3. Holizm w edukacji – potrzeba i istota integracji treści w edukacji wczesnoszkolnej. Rodzaje wiedzy. Treści jawne i ukryte. Indywidualizacja treści w edukacji wczesnoszkolnej. 4. Zasady w edukacji wczesnoszkolnej. Pojęcie zasady. Klasyfikacja zasad. Omówienie zasad nauczania. 5. Planowanie pracy nauczyciela z uczniami – wytyczanie celów, dobór metod i środków dydaktycznych, form pracy na zajęciach. Modele lekcji. Opracowywanie projektów zajęć. 6. Motywowanie uczniów klas młodszych. Rodzaje motywacji i sposobów motywowania. Rywalizacja – czy jest potrzebna i kiedy? 7. Diagnoza dziecka jako podstawa pracy nauczyciela. 8. Programy nauczania. Podstawa programowa jako źródło treści nauczania. 9. Ocenianie. Zadania oceny. Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej. Standard i ewaluacja osiągnięć szkolnych ucznia. Samoocena. 10. Kreatywność i twórczość w edukacji. Kształcenie ku twórczości. 11. Umiejętności kluczowe jako cele zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej – na przykładzie wybranych koncepcji pedagogicznych. 12. Integracja między uczniami i uczniów z nauczycielem. Organizacja zajęć integralnych – przykłady wartościowych scenariuszy zajęć i możliwości ich stosowania w pracy pedagogicznej. 13. Trudności nauczycieli i uczniów w edukacji zintegrowanej. Trudności w nauce przyczyną powstawania niepowodzeń szkolnych. |
|||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja i omówienie wartościowych dla edukacji wczesnoszkolnej tekstów literatury przedmiotu; analiza najbardziej wartościowych projektów edukacyjnych w zakresie kształcenia zintegrowanego; wykład ilustrowany – prezentowanie, projektów grupowych w formie prezentacji multimedialnej, ćwiczenia warsztatowe; krytyczna analiza opracowanych scenariuszy zajęć. |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa ćwiczeń dotyczyć będzie: wiedzy studenta oraz umiejętności operowania nią podczas analizowania i omawiania scenariusza; poziomu wiedzy teoretycznej, sposobu jej wykorzystania w praktyce i prezentowania; zaangażowania w pracę, przygotowywania pomocy dydaktycznych, samodzielności myślenia, oraz kreatywności. Student zobowiązany jest do systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach (90% procent obecności). Każda z grup złożona z 2-3 studentów zapoznaje się z literaturą do wybranego przez siebie tematu treści ćwiczeń. Przygotowuje prezentację, scenariusz zajęć i pomoce dydaktyczne w oparciu o wybrany temat. Realizacja tematu następuje w wyznaczonym terminie przez prowadzącego zajęcia. Grupa ma do dyspozycji na prezentację tematu cały wymiar czasowy ćwiczeń, który powinien przebiegać następująco: prezentacja w dowolnej formie treści dotyczących wybranego tematu (wykład ilustrowany), omówienie sporządzonego scenariusza zajęć, przeprowadzenie ćwiczeń warsztatowych z wykorzystaniem przygotowanych pomocy dydaktycznych. |
|||
Uwagi: |
ZEW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.