Metodyka resocjalizacji [06-PE-R-S1-05]
semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka resocjalizacji [06-PE-R-S1-05] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 46 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Maciej Bernasiewicz, Andrzej Czerkawski |
Literatura: |
- A. Szecówka, 2013: Powrotność na drogę przestępczą nieletnich zwolnionych z różnych typów zakładów poprawczych, [w:] Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, Red. B. Jezierska, A. Rejzner, P. Szczepaniak, A. Szecówka, Warszawa. - Noszczyk-Bernasiewicz M., 2010, Nieletni przestępcy w percepcji personelu i nadzoru resocjalizacyjnego oraz studentów resocjalizacji, Wyd. UŚ, Katowice. - Czerkawski A., Możliwości wykorzystania dramatoterapii w resocjalizacji, „Chowanna”, 2006, T. 2. - Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985. - Machel H., 2007: Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski, Impuls, Kraków. - Przybyliński S., 2012; Więźniowie „niebezpieczni” – ukryty świat penitencjarny, Kraków. - Bałandynowicz A., 2010: Wielopasmowa teoria resocjalizacji z udziałem społeczeństwa, „Resocjalizacja Polska”, Rocznik nr 1. - Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1974. - Brągiel J., Badora S., (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005. - Kwiatkowski K., Survival, czyli sztuka przetrwania – możliwości wykorzystania programu w resocjalizacji, W: Pospiszyl I., Konopczyński M., Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, PEDAGOGIUM, Warszawa 2007. - Makowski R. F., Za murami poprawczaka. Refleksje i wspomnienia. Warszawa 2009. - Kurzeja A., 2008: Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń. Kraków. - Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006. - Florczykiewicz J., Terapia przez sztukę w resocjalizacji skazanych. Ilustracja empiryczna, W: B. Urban (red.), Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna, Oficyna Wyd. „Impuls”, Mysłowice 2010. - Sawicka K., red., 1998: Socjoterapia. Warszawa. - Stachyra K., Muzykoterapia jako element resocjalizacji nieletnich, W: Terapia w resocjalizacji. Część I. Ujęcie teoretyczne, red. A. Rejzner, P. Szczepanik, Żak, Warszawa 2009. |
Zakres tematów: |
1. 1. /2. Metody wpływu osobistego i sytuacyjnego w resocjalizacji. Grupa społeczna i elementy kultury jako środki resocjalizacji. 3. 3. Resocjalizacja w zakładzie karnym versus kary pośrednie oraz probacja. 4. 4. Instytucje wychowania resocjalizującego dla nieletnich i ich metodyka. 7. 5. / 6. Resocjalizacja w środowisku otwartym (streetworking, partyworking, psychopedagogika przygody, survival). 8. 7. / 8. Dramatoterapia. 9. 9. Metody pracy w socjoterapii. Społeczność korekcyjna. 10. 10. Muzykoterapia. 11. 11. Metodyka pracy resocjalizacyjnej w uzależnieniach. 12. Efektywność resocjalizacji. 13. Programowanie resocjalizacyjne. 14. Amerykańskie programy resocjalizacyjne. 15. Omówienie oddanych prac zaliczeniowych: („…….. jako skuteczny środek resocjalizacji. Uzasadnienie w świetle własnych przekonań, własnej praktyki lub istniejących teorii pedagogicznych, socjologicznych, psychologicznych”). |
Metody dydaktyczne: |
jak w opisie modułu |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej oraz projekt grupowy: Esej: Oceniana będzie zdolność zbudowania wypowiedzi pisemnej, argumentacja, refleksyjność, krytycyzm oraz zdolność tworzenia odsyłaczy (przypisów) do źródeł, z których piszący pozyskuje treści. Student musi przedstawić metodę lub teorię, do której przekonany jest, iż jej zastosowanie może mieć wymierne rezultaty resocjalizacyjne. Temat eseju: „… jako skuteczny środek resocjalizacji. Uzasadnienie w świetle własnych przekonań, własnej praktyki lub wybranej teorii pedagogicznej, socjologicznej lub psychologicznej”. Prowadzący ćwiczenia zbiera prace (najpóźniej trzeba je przekazać na przedostatnich zajęciach ćwiczeniowych), sprawdza i przynosi ocenione na ostatnie zajęcia. Projekt grupowy: Oceniana będzie treść (całościowe ujęcie zagadnienia) i forma (atrakcyjność) wystąpienia. Ważne jest, by w prezentowaniu treści brali udział wszyscy członkowie grupy, która przygotowuje projekt. Na drugich zajęciach studenci dzielą się na grupy i przypisują do określonej tematyki. Następnie w kolejności podanej w programie zajęć przygotowują kolejne zagadnienia. W czasie jednego spotkania występuje jedna grupa. Poza oceną treści oceniana będzie także atrakcyjność formy (najniżej oceniana będzie forma wykładowa, najwyżej interaktywna oraz multimedialna). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.