Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii (starożytność i średniowiecze) [02-KU-S1-001] semestr zimowy 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia filozofii (starożytność i średniowiecze) [02-KU-S1-001]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 208
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 72
Limit miejsc: 80
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Maria Popczyk
Literatura:

Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, T.I., II, III,

Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej, T. I, II, III, Lublin 1996.

Słownik myśli filozoficznej, ParkEdukacji, Warszawa 2011.

Zakres tematów:

tezy

1. Zagadniena filozofii. Pochodzenie pojęcia; - początek filozofii (myśl refleksyjna a mit); - nurty filozofii (antropocentryczny, kosmocentryczny), działy filozofii.

2. Presokratycy. Problem natury w filozofii: Tales z Miletu, Anaksymandr, Anaksymenes, Parmenides, Heraklit, Pitagoras, Empedokles;

3. Sofiści. Protagoras- człowiek jako homo-mensura, Gorgiasz: problem prawdy, retoryka.

4. Sokrates, metoda, istota człowieka, problem duszy, pojęcie cnoty, wolności i szczęście człowieka, daimonion.

5. Platon, język a mit, teoria idei - metafizyczne cechy idei oraz hierarchiczna struktura rzeczywistości, poznanie rozumowe a doxa, relacje między poznaniem zmysłowym a umysłowym, Demiurg i kosmologia, anamneza, antropologia Platona - nieśmiertelność duszy i metanpsychoza.

6. Arystoteles: podział nauk, metafizyka i jej definicje, pierwsze przyczyny i zasady, znaczenia pojęcia bytu, substancja, akt i możność, poznanie i teoria duszy, cnoty etyczne.

7. Szkoły etyczne: stoicyzm – ontologia, kosmologia, epistemologia, etyka; epikureizm – ontologia, etyka.

8. Stanowiska w sprawie relacji religii i filozofii: a) eliminacja religii na rzecz filozofii: Plotyn – emanacyjna metafizyka, Jedno, dusza, materia, droga w dół droga w górę, zło, b) eliminacja filozofii na rzecz religii: Tertulian, Luter, c) komplementaryzm, d) sprzeczność religii i filozofii, teoria dwóch prawd - Awerroes;

9. Filozofia żydowska (Tora, Miszna, Talmud) problem języka tory (Iszmael, Akiwa), prawo boskie a prawo ludzkie.

10. Gnoza – czym jest, historyczne nurty gnozy, kosmologia, dualizm, człowiek – dusza-ciało, problem zła, zbawienie, elitaryzm, predestynacja, charakterystyka manicheizmu;

11. św. Augustyn, koncepcja Boga, świata i człowieka, etyka- problem wolnej woli i spór z manicheizmem.

12. Filozofia św. Tomasza z Akwinu: teologia a metafizyka, istnienie a byt, hierarchia bytów, problem duszy i ciała. Nominalizm Ockhama.

13. Cechy czasów przełomu: humanizm filozoficzny, reformacja, Machiavelli, koncepcja dziejów, antropologia, problem zła a skuteczność polityczna i jej zasady;

Znaczenie pojęć:

1. arché, phisis, principium, hylozoizm, apeiron, metanpsychoza, relatywizm, wariabilizm, logos, doxa, eros, philia (philos), eudajmonia, psyche, daimonion, nous, anamneza, morphe, eidos, hyle, hylemorfizm, energia, katalepsis, apatia, clinamen, afazja, ataraksja, nomos, ethos, theoria, pneuma,

2. intelektualizm etyczny, monizm, dualizm, panteizm, emanacja, arete, prywacja, gnoza, episteme, transcendentny, immanentny, materializm, finalizm, ekpyrosis, apocatastasis, predestynacja, natywizm, iluminacja, nominalizm;

Cytaty:

1. Otóż złymi świadkami są oczy i uszy ludzi, dla tych którzy mają duszę barbarzyńcy - Heraklit

2. Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy, istniejących, że istnieją i nieistniejących, że nie istnieją - Protagoras

3. Losy chętnych prowadzą, a opornych wloką - Seneka

4. Troszcz się o siebie samego, o swoją duszę. - Sokrates

5. Dlaczego to co się zmienia nie istnieje, a to co istnieje nie „jest”? - Platon

6. Gdy ja jestem nie ma śmierci, gdy jest śmierć mnie już nie ma. Epikur

7. Wierzę ponieważ jest to absurdalne – Tertulian

8. Wejdź w samego siebie w twoim wnętrzu mieszka prawda – św. Augustyn;

9. Kochaj i czyń co chcesz – św. Augustyn,

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Wykład kończy test na który składają się trzy pytania: opisowe, wyjaśnienie sentencji oraz trzech pojęć., każde pytanie jest ocenianie na od 0.25 - 1 punkta, ocena pozytywna z testu od 1.5 punkta.

Uwagi:

1. semestr kulturoznawstwa /stacj. I st./

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)