Historia myśli społecznej [05-SO-S1-HMS]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia myśli społecznej [05-SO-S1-HMS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Paweł Ćwikła |
Literatura: |
- H.Becker, H.E.Barnes, „Rozwój mysli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii – historia i interpretacja ludzkich pojęć o współżyciu ludzi”, t.I-II, KiW, Warszawa 1965. - T.Hobbes, „Lewiatan” (wyd. dowolne); - S.Filipowicz i inni (red.), „Historia idei politycznych. Wybór tekstów”, Wyd. UW, Warszawa 1998; - L.Kołakowski, „Główne nurty marksizmu. Powstanie – rozwój – rozkład”, Aneks, Londyn 1988. - M.Król, „Historia myśli politycznej. Od Machiavellego po czasy współczesne”, Arche, Gdańsk 1998; - Jacques Le Goff, „Kultura średniowiecznej Europy”, Volumen, Warszawa 1994; - R.Legutko, „Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte”, Arcana, Kraków 1994; - N.Machiavelli, Książę (wyd. dowolne); - J.S.Mill, „Utylitaryzm, O wolności”, PWN, Warszawa 2005. - G.Minois, „Kościół i nauka. Dzieje pewnego niezrozumienia”, Wyd. Bellona, Warszawa 1995; - Platon, „Państwo”, (wyd. dowolne); - Platon, „Obrona Sokratesa”, (wyd. dowolne); - B.Russell, „Dzieje filozofii zachodu – i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego”, Warszawa 2000 - J.J.Rousseau, „Umowa społeczna”, wyd. dowolne. - J.Szacki, „Historia myśli socjologicznej”, PWN, Warszawa 2002; - S.Solecki (opr.) „Historia myśli społecznej. Wybór tekstów źródłowych”, Wyd. WSP, Rzeszów 1998; - S.Swieżawski, „Święty Tomasz na nowo odczytany”, Wyd. W drodze, Poznań 1995; - P.Śpiewak, „Ideologie i obywatele”, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 1991; - św. Augustyn, „Wyznania” (wyd. dowolne); - W.Tatarkiewicz, „Historia filozofii”, (wydanie dowolne); - E.Voegelin, „Nowa nauka polityki”, Aletheia, Warszawa 1992, |
Zakres tematów: |
- Historia idei a współczesność – tradycja i oryginalność w humanistyce, Tradycja i oryginalność w humanistyce, kontekstualizm, prezentyzm, wieloparadygmatyczność nauk humanistycznych - Sokrates – znaczenie Sokratesa dla powstawania i rozwoju idei cywilizacji za-chodniej - Platon – Platońska krytyka demokracji, państwo idealne, wpływ Sparty, Platoń-ski „totalitaryzm” - Arystoteles – „Polityka” Arystotelesa, typologia ustrojów, Arystotelesowski „złoty środek”, struktura społeczna, Arystoteles i/a Platon, wpływ pozycji społecznej myśliciela na treść jego filozofii, etyka Arystotelesa - Chrześcijaństwo pierwszych wieków – chrześcijanie w Rzymie, - Św. Augustyn – Państwo Boże i Państwo Ziemskie - Św. Tomasz – Tomasz z Akwinu i Arystoteles, myśl Tomasza a tomizm, - Średniowieczne herezje – oficjalna i heretycka wizja świata, reakcja Kościoła - Ockham i krytycyzm średniowieczny – konsekwencje sporu o uniwersalia, kon-tekst społeczno-polityczny XIV wieku i jego wpływ na rozwój nominalizmu, roz-wój myśli filozoficznej i technicznej - Renesans – „rewolucja humanistyczna”, znaczenie odkryć geograficznych, zmia-ny w strukturze społ. państw europejskich, rozwój sztuk - N.Machiavelli – „Książę” jako traktat filozoficzny i „kurs praktyczny”, Florencja Medyceuszy, znaczenie historii w myśli Machiavellego - Protestantyzm – reformacja jako „element” Renesansu, kontekst społ.-polityczny a wystąpienie Lutra, teologia Lutra a św.Augustyn, Kalwin, odłamy protestantyzmu, etyka protestancka i początki kapitalizmu - Filozofia XVII wieku – filozofia polityki w XVII wieku, prawo naturalne w kon-cepcjach Hobbes’a i Locke’a, Locke i początki myśli liberalnej, Hobbes i Rewolucja Angielska - J.J.Rousseau – „Umowa społeczna” i jej związki z Rewolucją Francuską; znacze-nia Rousseau dla współczesnej kultury Zachodu |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia polegają na omawianiu zaproponowanych tekstów źródłowych oraz opracowań dotyczących twórczości danego myśliciela, bądź epoki.; studenci przygotowują także na każde zajęcia wystąpienia (referaty), których celem jest zwrócenie uwagi bądź na oryginalną interpretację czyjejś myśli, bądź przedstawienie szerszego kontekstu historycznego, w której powstała |
Uwagi: |
1 semestr, Socjologia (stacjonarne I stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.