Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań społecznych (A) [05-SO-S1-MBSA] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody badań społecznych (A) [05-SO-S1-MBSA]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Małgorzata Tyrybon
Literatura:

• Babbie E. (2003): Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa,

• Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001): Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Warszawa,

• Mayntz R., Holm K., Hubner H. (1985): Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa,

• Ogryzko-Wiewiórkowski H., (1986): Wprowadzenie do metod badawczych w socjologii. UMCS, Lublin.

• Nowak S. (1985): Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa

• Pawłowski T. (1986): Tworzenie pojęć w naukach humanistycznych, PWN, Warszawa

• J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań socjologicznych. Katowice 1999 i póź.

Zakres tematów:

• Badania socjologiczne: specyfika rzeczywistości społecznej, jako przedmiotu badań socjologii; rola badań empirycznych w naukach społecznych (moralne aspekty badań społecznych – dekalog badacza rzeczywistości społecznej, zasady ochrony danych osobowych, polityczne aspekty badań społecznych, badania typu poznawczego i badania dla potrzeb praktyki) typy/rodzaje badań naukowych (przekrojowe i dynamiczne; surveyowe, panelowe, pollingowe itd.);

• Algorytm procesu badawczego (wstępne omówienie): problem badawczy i przesłanki jego formułowania; problem badawczy a problem naukowy; zadanie zwiadu badawczego; eksplikacja problemu i konceptutalizacja badań; opis badanych zjawisk i osadzenie ich w kontekście teoretycznym; konstrukcja hipotez i/lub pytań badawczych; definiowanie pojęć dla potrzeb badań i określenie zmiennych; dobór wskaźników do zmiennych; określenie sposobu badania problemu: dobór metod badawczych, określenie źródeł informacji, określenie badanej zbiorowości i charakteru badań (całościowe lub przeprowadzane na próbie); budowa narzędzi badawczych; realizacja badań próbnych i przeprowadzanie badań właściwych; przygotowanie materiału do analizy i rodzaje analizy; opracowanie i przedstawienie wyników badań.

• Hipotezy i pytania badawcze: źródła hipotez i pytań badawczych; rodzaje hipotez i pytań badawczych; rodzaje założeń występujących przy budowie pytań badawczych; hipotezy a pytania badawcze.

• Pojęcia: pojęcia, rodzaje i funkcje; klasyfikacje pojęć; eksplikacja pojęć (składniki i warunki poprawnego eksplikowania pojęć); definiowanie pojęć (budowa i rodzaje definicji, zasady poprawnego definiowania; błędy definicyjne)

• Zmienne i wskaźniki: klasyfikacje zmiennych; wskaźnik w naukach społecznych i proces operacjonalizacji; klasyfikacja wskaźników wg S. Nowaka; związek wskaźnika z indicatum; miary trafności wskaźników;

• Pomiar i techniki skalowania: zasady gromadzenia danych i dokonywania pomiaru, trafność i rzetelność skali oraz sposoby ich weryfikacji (trafność skali a kwestia trafności doboru wskaźników) budowa skal; rodzaje skal pomiarowych: poziomy pomiaru wg S. Stevensa, skala L. Thurstone’a, skala L. Guttman`a, skala R. Likerta, dyferencjał semantyczny C.E. Osgood`a, skala dystansu społecznego E. Bogardus`a,

• Metody doboru próby: badania całościowe a badania reprezentatywne; rodzaje doborów próby (dobór próby oparty na dowolnych zasadach; dobór kwotowy; dobór próby oparty na rachunku prawdopodobieństwa); główne problemy realizacji badań opartych na próbach.

Metody dydaktyczne:

Metody realizacji zajęć opierają się na analizie zadanego tekstu z literatury przedmiotu połączonego z dyskusją oraz pracy w grupach mającej na celu wypracowanie praktycznych umiejętności związanych z przygotowaniem badań empirycznych.

Uwagi:

3 semestr, Socjologia reklamy i komunikacja społeczna (stacjonarne I stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)