Metody badań społecznych (A) [05-SO-S1-MBSA]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Metody badań społecznych (A) [05-SO-S1-MBSA] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Małgorzata Tyrybon |
Literatura: |
• Babbie E. (2003): Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, • Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001): Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Warszawa, • Mayntz R., Holm K., Hubner H. (1985): Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa, • Ogryzko-Wiewiórkowski H., (1986): Wprowadzenie do metod badawczych w socjologii. UMCS, Lublin. • Nowak S. (1985): Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa • Pawłowski T. (1986): Tworzenie pojęć w naukach humanistycznych, PWN, Warszawa • J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań socjologicznych. Katowice 1999 i póź. |
Zakres tematów: |
• Badania socjologiczne: specyfika rzeczywistości społecznej, jako przedmiotu badań socjologii; rola badań empirycznych w naukach społecznych (moralne aspekty badań społecznych – dekalog badacza rzeczywistości społecznej, zasady ochrony danych osobowych, polityczne aspekty badań społecznych, badania typu poznawczego i badania dla potrzeb praktyki) typy/rodzaje badań naukowych (przekrojowe i dynamiczne; surveyowe, panelowe, pollingowe itd.); • Algorytm procesu badawczego (wstępne omówienie): problem badawczy i przesłanki jego formułowania; problem badawczy a problem naukowy; zadanie zwiadu badawczego; eksplikacja problemu i konceptutalizacja badań; opis badanych zjawisk i osadzenie ich w kontekście teoretycznym; konstrukcja hipotez i/lub pytań badawczych; definiowanie pojęć dla potrzeb badań i określenie zmiennych; dobór wskaźników do zmiennych; określenie sposobu badania problemu: dobór metod badawczych, określenie źródeł informacji, określenie badanej zbiorowości i charakteru badań (całościowe lub przeprowadzane na próbie); budowa narzędzi badawczych; realizacja badań próbnych i przeprowadzanie badań właściwych; przygotowanie materiału do analizy i rodzaje analizy; opracowanie i przedstawienie wyników badań. • Hipotezy i pytania badawcze: źródła hipotez i pytań badawczych; rodzaje hipotez i pytań badawczych; rodzaje założeń występujących przy budowie pytań badawczych; hipotezy a pytania badawcze. • Pojęcia: pojęcia, rodzaje i funkcje; klasyfikacje pojęć; eksplikacja pojęć (składniki i warunki poprawnego eksplikowania pojęć); definiowanie pojęć (budowa i rodzaje definicji, zasady poprawnego definiowania; błędy definicyjne) • Zmienne i wskaźniki: klasyfikacje zmiennych; wskaźnik w naukach społecznych i proces operacjonalizacji; klasyfikacja wskaźników wg S. Nowaka; związek wskaźnika z indicatum; miary trafności wskaźników; • Pomiar i techniki skalowania: zasady gromadzenia danych i dokonywania pomiaru, trafność i rzetelność skali oraz sposoby ich weryfikacji (trafność skali a kwestia trafności doboru wskaźników) budowa skal; rodzaje skal pomiarowych: poziomy pomiaru wg S. Stevensa, skala L. Thurstone’a, skala L. Guttman`a, skala R. Likerta, dyferencjał semantyczny C.E. Osgood`a, skala dystansu społecznego E. Bogardus`a, • Metody doboru próby: badania całościowe a badania reprezentatywne; rodzaje doborów próby (dobór próby oparty na dowolnych zasadach; dobór kwotowy; dobór próby oparty na rachunku prawdopodobieństwa); główne problemy realizacji badań opartych na próbach. |
Metody dydaktyczne: |
Metody realizacji zajęć opierają się na analizie zadanego tekstu z literatury przedmiotu połączonego z dyskusją oraz pracy w grupach mającej na celu wypracowanie praktycznych umiejętności związanych z przygotowaniem badań empirycznych. |
Uwagi: |
3 semestr, Socjologia reklamy i komunikacja społeczna (stacjonarne I stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.