Badania ewaluacyjne [05-SO-S2-BE]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Badania ewaluacyjne [05-SO-S2-BE] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Grzegorz Libor |
Literatura: |
Ciężka B., Planowanie ewaluacji w : Ewaluacja – kwestie ogólne, Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Warszawa 2005. Ciężka B., Przewodnik do autoewaluacji projektów realizowanych w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, Warszawa 2005. Ekiert K., Ewaluacja w administracji publicznej. Funkcje, standardy i warunki stosowania, Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, 2004. Ewaluacja krok po kroku, czyli zalecenia IZ w zakresie prowadzenia ewaluacji w ramach PO KL, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Wydanie II zmienione, Warszawa 2011. Ewaluacja w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Listopad 2009. Faliszek K. (red.), Wprowadzenie do badań ewaluacyjnych. Aspekty teoretyczne i praktyczne na podstawie doświadczeń badawczych, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń 2013 Gałka E. (red.), Ewaluacja projektów miękkich. Kompendium, Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP, 2008. Haber A. (red.), Ewaluacja ex – post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2007. Kierzkowski T., Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno – gospodarczym w kontekście przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, Warszawa 2002. Kuczmierowska L., Wprowadzenie do ewaluacji ekonomicznej, Stowarzyszenie Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Społecznych BORIS, 2008. Łączyński M., Gry szkoleniowe. Praktyczny przewodnik, 2011. Majewski T. (red.), Studium oceny końcowej Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa 2005. Mazur S. (red.), Ewaluacja funduszy strukturalnych – perspektywa regionalna, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2007. Olejniczak K., Mechanizmy wykorzystania ewaluacji. Studium ewaluacji średniookresowych INTERREG III, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008. Pietras – Goc B. (red.), Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa Tischnera, Kraków 2008. Pylak K., Podręcznik ewaluacji efektów projektów infrastrukturalnych, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2009. Tamblyn D., Weiss S., Zbiór zabawnych gier szkoleniowych, Warszawa, 2013. |
Zakres tematów: |
1. Fundusze unijne w Polsce; 2. Uwarunkowania prawne ewaluacji w Polsce i na świecie; 3. Uwarunkowania instytucjonalne badań ewaluacyjnych; 4. Metody i techniki wykorzystywane w badaniach ewaluacyjnych; 5. Schematyzacja i operacjonalizacja badań ewaluacyjnych; 6. Ewaluacja projektu pt. Droga do przyszłości szkół w Przystajni; 7. Ewaluacja projektu pt. Szansa dla Ciebie; 8. Ewaluacja projektu pt. Skorzystaj z Szansy; 9. Wpływ projektów unijnych na otoczenie; 10. Analiza błędów najczęściej popełnianych w trakcie realizacji badań ewaluacyjnych; Z zakresu zarządzania projektami unijnymi: 1. Poszukiwanie kreatywnych rozwiązań; 2. Radzenie sobie z problemami; 3. Budowanie zespołów projektowych; 4. Tworzenie odpowiedniej atmosfery w zespole; 5. Wzmacnianie charyzmy menedżerów; 6. Współpraca z trudnymi ludźmi; 7. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych; 8. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej; 9. Wzmacnianie asertywności; 10. Rola i znaczenie konfliktu; 11. Dokonywanie niezbędnych zmian; |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja - prezentacje - praca z materiałami zastanymi - realizacja projektów badawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy student w ramach pracy zespołowej zobowiązany jest przeprowadzić badania za pomocą narzędzia badawczego opracowanego w trakcie realizacji zajęć. Temat badania ustalany jest przez prowadzącego zajęcia. Weryfikacja przeprowadzonych przez studenta badań dokonana zostanie na podstawie przedstawionych w czasie pierwszych zajęć kryteriów, na ostatnich zajęciach. Narzędzie badawcze dostarczone zostanie studentom odpowiednio wcześniej, tak aby każdy z nich dysponował czasem na realizację zadania. (60%) Aktywny i twórczy udział w pracach zespołu nad przygotowaniem wybranych i ustalonych wraz z prowadzącym zagadnień. Podczas zajęć studenci pracują w grupach nad wybranymi zagadnieniami związanymi z tematyką badań ewaluacyjnych i zarządzania projektami. Tematy te są desygnowane poszczególnym zespołom przez prowadzącego. Prowadzący ma prawo zadawać dodatkowe pytania członkom poszczególnych zespołów. (40%) |
Uwagi: |
3 semestr, Komunikacja społeczna (stacjonarne II stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.