Metodologia nauk społecznych [05-SO-N2-MNS]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia nauk społecznych [05-SO-N2-MNS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Rafał Muster |
Strona domowa grupy: | http://www.is.wns.us.edu.pl |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J.H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004. S. Ossowski, O osobliwościach nauk społecznych, Warszawa 1983. Z. Krasnodębski, Rozumienie ludzkiego zachowania. Rozważania o filozoficznych podstawach nauk humanistycznych i społecznych, Warszawa 1986. K. Charmaz, Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2013 Literatura dodatkowa: E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004. P. Sztompka (red.), Metodologiczne podstawy socjologii, Kraków 1980. E. Nagel, Struktura nauki, Warszawa 1970. S. Kamiński, Pisma wybrane. Tom IV. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000 P. Sztompka, M. Kucia, Socjologia lektury, Wyd. Znak, Kraków 2006. |
Zakres tematów: |
1. Nauka – metoda - metodologia. Istota nauki. Metodologiczne typy nauk. Klasyfikacja nauk. Socjologia w systemach klasyfikacji nauk. Typy refleksji nad nauką. 2. Teoria i wyjaśnienia teoretyczne w socjologii. „Wieloparadygmatyczność socjologii – podstawowe „socjologiczne dylematy” i ich źródła. 3. Wyjaśnienie i przewidywanie w naukach społecznych. Typy wyjaśnień naukowych. 4. Etyczne i moralne aspekty prowadzenia badań społecznych. 5. Problemy ontologiczne w socjologii. 6. Problemy obiektywności wiedzy społecznej. 7. Istota kontrowersji naturalinm-antynaturalizm w socjologii. Problem rozumienia i interpretacji socjologii humanistycznej. 8. Naturalizm i antynaturalizm w teorii socjologicznej. 9. Redukcjonizm i antyredukcjonizm. Indywidualizm i holizm. 10. Rola modeli i metafor w nauce. 11. Zjawiska patologiczne w nauce. |
Metody dydaktyczne: |
Omawianie zadanych do przeczytania tekstów i przygotowywanych referatów przez studentów. Praca w grupach nad tekstami. |
Uwagi: |
1 semestr, Komunikacja społeczna (niestacjonarne II stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.