Seminarium specjalizacyjne 3: Socjologia komunikacji literackiej [05-SO-K-N2-SKL]
semestr zimowy 2015/2016
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium specjalizacyjne 3: Socjologia komunikacji literackiej [05-SO-K-N2-SKL] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Krzysztof Łęcki |
Literatura: |
Clifford Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury [w:] Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wydawnictwo UJ Kraków 2005 Howard S. Becker Warsztat pisarski badacza, PWN Warszawa 2013 Clifford Geertz Dzieło i życie. Antropolog jako autor, KR Warszawa 2000 Umberto Eco, O literaturze, MUZA Warszawa 2003 Roland Barthes, Stopień zero pisania, Aletheia Warszawa 2009 Teoria prozy [w:] Rosyjska szkoła stylistyki (wybór i opracowanie Maria Renata Mayenowa, Zygmunt Saloni) PIW Warszawa Janusz Lalewicz, Socjologia komunikacji literackiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1985 Janusz Lalewicz, Komunikacja językowa i literatura, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1975 Paweł Rodak, Pomiędzy zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2011 Małgorzata Czermińska, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków 2000 Philippe Lejeune, ”Drogi zeszycie…”, „drogi ekranie”. O dziennikach osobistych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2010 Krzysztof Łęcki, Św. Gombrowicz. Zinstytucjonalizowane formy komunikowania o literaturze: socjologiczna analiza zjawiska, Śląsk, Katowice 1997 Krzysztof Łęcki, Inny zapis. „Sekretny dziennik” pisarza jako przedmiot badań socjologicznych. Na przykładzie „Dzienników” Stefana Kisielewskiego |
Zakres tematów: |
1) Opis/pisanie w naukach humanistycznych – jako problem socjologii komunikacji literackiej 2) Proces tworzenia w nauce o społeczeństwie – pomiędzy socjologią a literaturą 3) Autor – pomiędzy twórczością a konwencją 4) „Gęsty opis” – pomiędzy literaturą a metodą 5) Interpretacja w zapisach nauk społecznych 6) Interpretacja – Reinterpretacja - Kontekst 7) Elementy perswazji w naukach humanistycznych 8) Elementy retoryki w naukach humanistycznych 9) Pisanie polityczne 10) Pisanie powieściowe 11) Formy zapisu – dziennik intymny/sekretny vs. pamiętnik 12) Formy zapisu – list 13) Formy zapisu – blog 14) Socjologia komunikacji literackiej a socjologia komunikowania o literaturze 15) Socjologia socjologii - Socjologia literatury |
Metody dydaktyczne: |
W ramach moderowanej dyskusji nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji językowych i społecznych. Aktywność: • 7 zajęć – ocena bardzo dobra • 6 – dobra plus • 5 – dobra • 3-4 – dostateczna plus • 2 – dostateczna 0-1 – niedostateczna |
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień związanych z teoriami i koncepcjami socjologii komunikacji literackiej; potrafi przy ich pomocy wyjaśniać zjawiska związane z problematyką seminarium. Dodatkowo wykazuje biegłość w analizie zjawisk w oparciu o literaturę obowiązkową i uzupełniającą. Dobry plus (4.5): student zna podstawowe kwestie dotyczące teorii i koncepcji teoretycznych; potrafi przez ich pryzmat wyjaśniać zjawiska związane z tematyką seminarium. Dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych ujęć w ramach teorii i koncepcji teoretycznych służących do eksplantacji tematyki seminarium. Dostateczny plus (3.5): student posada niesystematyczną wiedzę o fenomenach związanych z zakresem seminarium. student w sposób niewyczerpujący opisuje zjawiska związane z tematyką seminarium. Dostateczny (3.0): student w sposób niewyczerpujący, acz do przyjęcia, opisuje zjawiska związane z tematyką seminarium |
Uwagi: |
3 semestr, Komunikacja społeczna (niestacjonarne II stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.