Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I [02-FP-PN-S1-DJL.1] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I [02-FP-PN-S1-DJL.1]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ewa Ogłoza, Olga Przybyla
Literatura:

Edukacja nauczycielska polonisty. Seria Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Red. A. Janus-Sitarz. Universitas – od 2004 (wybrane pozycje i rozdziały).

Między innymi:

S. Bortnowski: Warsztaty dziennikarskie. Warszawa 1999.

Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty. Redakcja A. Janus-Sitarz. Kraków 2004.

Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2004.

Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty. Redakcja A. Janus – Sitarz. Kraków 2005.

A. Dyduchowa: Metody doskonalenia sprawności językowej. W: Nauczanie języka polskiego w klasie 5. Pod red. B. Chrząstowskiej i E. Polańskiego. Warszawa 1985, s. 14-41.

S. Grabias: Pojęcie sprawności językowej. W: „Socjolingwistyka” 11. Kraków 1991, s. 47-57.

M. Nagajowa: Nauka o języku dla nauki języka. Kielce 1994.

M. Nagajowa: Szuka dobrego pisania i mówienia. Warszawa 2003.

Podstawa programowa przedmiotu język polski (II etap edukacyjny).

J. Porayski–Pomsta: Zagadnienie sprawności językowej w teorii i praktyce dydaktycznej. „Polonistyka” 1996, nr 4, s. 205 – 211.

Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Pod red. E. Bańkowskiej i A. Mikołajczuk. Warszawa 2003.

M. Węglińska: Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków 1997.

Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Pod red. A. Mikołajczuk i J. Puzyniny. Warszawa 2004.

P. Zbróg: Wojna o kształcenie językowe. Kielce 2005.

Oraz:

D. Buehl Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się. Kraków 2004.

E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2000.

A. Dziedzic, M. Gudro Drama w szkole podstawowej. Warszawa 1995.

E. Szymik Drama w nauczaniu języka polskiego. Kraków 2011.

M. Taraszkiewicz Jak uczyć lepiej czyli poradnik refleksyjnego praktyka. Warszawa 1998; Jak uczyć jeszcze lepiej!. Szkoła pełna ludzi. Poznań 2001.

B. Way Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży. Warszawa 1990.

Zakres tematów:

Realizacja kształcenia językowego i literackiego oraz kulturowego w podstawie programowej języka polskiego na II etapie kształcenia;

Podręczniki do kształcenia językowego i literacko-kulturowego.

Metody i formy pracy na języku polskim, metoda projektu na języku polskim. metody analizy i interpretacji teksów literackich; motywowanie do czytania; metoda przekładu intersemiotycznego w badaniu poziomów odbiorczych dzieła literackiego; wiedza z teorii literatury na tym poziomie; budowa lekcji literackiej; lekcje biograficzne. Konspekt do lekcji literackiej.

Dydaktyka ortografii oraz innych działów nauki o języku, a także ćwiczeń w mówieniu i pisaniu oraz metodyka pracy z tekstem literackim lub innym tekstem kultury.

Wstępne rozpoznania w zakresie edukacji literackiej na poziomie szkoły podstawowej; poszukiwanie odpowiedzi na podstawowe pytania: Kogo uczyć? Po co? Czego? Jak?; próby projektowania lekcji literackiej.

Podstawa programowa.

Program nauczania (wybrany).

Podręczniki szkolne (wybrana seria).

Konspekt lekcji.

Cele edukacji literackiej.

Metody edukacji literackiej.

Uczeń jako odbiorca dzieła literackiego.

Metody dydaktyczne:

Referat (i/lub prezentacja), metody praktyczne - projekt (konspekt lekcji), warsztaty dramowe, heureza, przekład intersemiotyczny; metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana).

Metody i kryteria oceniania:

Student jest zobowiązany do obecności na zajęciach (możliwa jedna nieobecność).

Student przygotowuje się do zajęć z zadanej literatury oraz aktywnie bierze udział w dyskusji oraz pracy na ćwiczeniach.

Prezentacja projektu lekcji literackiej. udział w warsztatach dramowych.

Student zalicza kartkówkę (minimum 60%wymaganych treści kształcenia).

Student przygotowuje projekt ćwiczeń z zakresu edukacji językowej

Dodatkowym kryterium będzie stworzenie konspektu lekcji z zakresu kształcenia językowego.

Uwagi:

studenci I stopnia, 3 semestru fil.pol., specjalność nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)