Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I [02-FP-PN-S1-DJL.1]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I [02-FP-PN-S1-DJL.1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Ogłoza, Olga Przybyla | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Edukacja nauczycielska polonisty. Seria Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Red. A. Janus-Sitarz. Universitas – od 2004 (wybrane pozycje i rozdziały). Między innymi: S. Bortnowski: Warsztaty dziennikarskie. Warszawa 1999. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty. Redakcja A. Janus-Sitarz. Kraków 2004. Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2004. Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty. Redakcja A. Janus – Sitarz. Kraków 2005. A. Dyduchowa: Metody doskonalenia sprawności językowej. W: Nauczanie języka polskiego w klasie 5. Pod red. B. Chrząstowskiej i E. Polańskiego. Warszawa 1985, s. 14-41. S. Grabias: Pojęcie sprawności językowej. W: „Socjolingwistyka” 11. Kraków 1991, s. 47-57. M. Nagajowa: Nauka o języku dla nauki języka. Kielce 1994. M. Nagajowa: Szuka dobrego pisania i mówienia. Warszawa 2003. Podstawa programowa przedmiotu język polski (II etap edukacyjny). J. Porayski–Pomsta: Zagadnienie sprawności językowej w teorii i praktyce dydaktycznej. „Polonistyka” 1996, nr 4, s. 205 – 211. Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Pod red. E. Bańkowskiej i A. Mikołajczuk. Warszawa 2003. M. Węglińska: Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków 1997. Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Pod red. A. Mikołajczuk i J. Puzyniny. Warszawa 2004. P. Zbróg: Wojna o kształcenie językowe. Kielce 2005. Oraz: D. Buehl Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się. Kraków 2004. E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2000. A. Dziedzic, M. Gudro Drama w szkole podstawowej. Warszawa 1995. E. Szymik Drama w nauczaniu języka polskiego. Kraków 2011. M. Taraszkiewicz Jak uczyć lepiej czyli poradnik refleksyjnego praktyka. Warszawa 1998; Jak uczyć jeszcze lepiej!. Szkoła pełna ludzi. Poznań 2001. B. Way Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży. Warszawa 1990. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Realizacja kształcenia językowego i literackiego oraz kulturowego w podstawie programowej języka polskiego na II etapie kształcenia; Podręczniki do kształcenia językowego i literacko-kulturowego. Metody i formy pracy na języku polskim, metoda projektu na języku polskim. metody analizy i interpretacji teksów literackich; motywowanie do czytania; metoda przekładu intersemiotycznego w badaniu poziomów odbiorczych dzieła literackiego; wiedza z teorii literatury na tym poziomie; budowa lekcji literackiej; lekcje biograficzne. Konspekt do lekcji literackiej. Dydaktyka ortografii oraz innych działów nauki o języku, a także ćwiczeń w mówieniu i pisaniu oraz metodyka pracy z tekstem literackim lub innym tekstem kultury. Wstępne rozpoznania w zakresie edukacji literackiej na poziomie szkoły podstawowej; poszukiwanie odpowiedzi na podstawowe pytania: Kogo uczyć? Po co? Czego? Jak?; próby projektowania lekcji literackiej. Podstawa programowa. Program nauczania (wybrany). Podręczniki szkolne (wybrana seria). Konspekt lekcji. Cele edukacji literackiej. Metody edukacji literackiej. Uczeń jako odbiorca dzieła literackiego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Referat (i/lub prezentacja), metody praktyczne - projekt (konspekt lekcji), warsztaty dramowe, heureza, przekład intersemiotyczny; metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student jest zobowiązany do obecności na zajęciach (możliwa jedna nieobecność). Student przygotowuje się do zajęć z zadanej literatury oraz aktywnie bierze udział w dyskusji oraz pracy na ćwiczeniach. Prezentacja projektu lekcji literackiej. udział w warsztatach dramowych. Student zalicza kartkówkę (minimum 60%wymaganych treści kształcenia). Student przygotowuje projekt ćwiczeń z zakresu edukacji językowej Dodatkowym kryterium będzie stworzenie konspektu lekcji z zakresu kształcenia językowego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
studenci I stopnia, 3 semestru fil.pol., specjalność nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.