Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S2-WUSPE] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S2-WUSPE]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Danuta Krzyżyk
Literatura:

ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców, pod red. M. Żylicz, Gdańsk 2007.

Andrukowicz W.: By dziecko było geniuszem. Wprowadzenie do edukacji komplementarnej, Kraków 2012.

Baron-Cohen S., Robertson M.: Zespół Tourette'a, Warszawa 2001.

Baszewska O., Chmielewska K., Glazik M., Larecka K.: Mamo, tato, mam zespół Tourette’a! Poradnik dla rodziców dzieci z zespołem Tourette’a, Bydgoszcz 2012.

Bernacka E. R.: Rozważania terminologiczne wokół pojęć: uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny, w: Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, red. W J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, Warszawa 2009.

Bieluga K.: Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego, Kraków 2003.

Bobula S.: ADHD. Dar specyficzny, Kraków 2006.

Bogdanowicz M., Andryjanek A., Rożyńska M.: Uczeń z dysleksją w domu: poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007.

Bogdanowicz M., Andryjanek A.: Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2004.

Bryńska A., Wolańczyk T.: Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu, Warszawa 2010.

Bryńska A.: Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, Kraków 2007.

Chrzanowska B., Święcicka J.: Oswoić ADHD: przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo, Warszawa 2006.

Czaja-Chudyba I.: Odkrywanie zdolności dziecka, Kraków 2005.

Davis R. D., Braun M.E.: Dar dysleksji, Poznań 2001.

Dyrda B.: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych. Diagnoza i terapia, Kraków 2000.

Dysleksja. Teoria i praktyka, red. G. Reid, J. Wearmouth, Gdańsk 2009.

Gałązka K., Muzioł E., A.: Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej, Warszawa 2014.

Giza T.: Podstawy pracy z uczniem zdolnym, Kielce 2011.

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Przyczyny, diagnoza, terapia, Warszawa 1992.

Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, Gdańsk 2007.

Krzyżowski J.: Natręctwa, obsesje i kompulsje, Warszawa 2003.

Limont W.: Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?, Sopot 2010.

Limont W.: Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 2012.

Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, red. M . Partyka, Warszawa 2000.

Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011,

Munden A., Arcelus J.: ADHD. Nadpobudliwość ruchowa. Poradnik dla rodziców, nauczycieli, lekarzy i terapeutów, Warszawa 2008.

Paszkiewicz A.: Kariera szkolna uczniów z ADHD, Warszawa 2012.

Robertson M., Baron-Cohen S.: Zespół Tourette’a, Warszawa 2001.

Sękowski A. E.: Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin 2000.

Strichart S.S., Mangrum II Ch.T.: Dziecko z ADHD w klasie, Gdańsk 2009.

Święcicka J.: Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela, Kraków 2010.

Winter M.: Zespół Aspergera: co nauczyciel wiedzieć powinien, Warszawa 2006.

Film "Alfabet" Erwina Wagenhofera.

Film fabularny Ben X.

Zakres tematów:

1. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych - ustalenia terminologiczne.

2. Uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny - ustalenia terminologiczne; osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych; praca z uczniem zdolnym i uzdolnionym humanistycznie na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych. Uczeń zdolny we współczesnych systemach edukacyjnych.

3. Uczeń podwójnie wyjątkowy; praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem podwójnie wyjątkowym na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych.

4. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych – charakterystyka zjawiska.

5. Uczeń z ADD, ADHD, dysleksją rozwojową, zespołem Aspergera - obszary zaburzeń, symptomy, trudności na lekcjach języka polskiego.

6. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z ADD, ADHD,dysleksją rozwojową, zespołem Aspergera na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy).

Metody dydaktyczne:

Praca ze źródłem drukowanym, dyskusja, metoda projektów, klasyczna metoda problemowa, wykład konwersatoryjny, analiza przypadków, pokaz.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie aktywności i zaangażowania Studentów na zajęciach (20%), oceny za przygotowaną pracę (40%) oraz wyniku kolokwium końcowego (40%).

Termin oddania pracy (wersja elektroniczna) upływa 7 stycznia 2016 . Kolokwium (test sprawdzający holistyczny) zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach; zadania będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie ćwiczeń, a także do zalecanej lektury; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany.

Uwagi:

studenci II stopnia, 3 semestru fil.pol., specjalność nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)