Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S2-WUSPE]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S2-WUSPE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Danuta Krzyżyk, Aleksandra Zok-Smoła | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców, pod red. M. Żylicz, Gdańsk 2007. Andrukowicz W.: By dziecko było geniuszem. Wprowadzenie do edukacji komplementarnej, Kraków 2012. Baron-Cohen S., Robertson M.: Zespół Tourette'a, Warszawa 2001. Baszewska O., Chmielewska K., Glazik M., Larecka K.: Mamo, tato, mam zespół Tourette’a! Poradnik dla rodziców dzieci z zespołem Tourette’a, Bydgoszcz 2012. Bernacka E. R.: Rozważania terminologiczne wokół pojęć: uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny, w: Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, red. W J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, Warszawa 2009. Bieluga K.: Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego, Kraków 2003. Bobula S.: ADHD. Dar specyficzny, Kraków 2006. Bogdanowicz M., Andryjanek A., Rożyńska M.: Uczeń z dysleksją w domu: poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007. Bogdanowicz M., Andryjanek A.: Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2004. Bryńska A., Wolańczyk T.: Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu, Warszawa 2010. Bryńska A.: Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, Kraków 2007. Chrzanowska B., Święcicka J.: Oswoić ADHD: przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo, Warszawa 2006. Czaja-Chudyba I.: Odkrywanie zdolności dziecka, Kraków 2005. Davis R. D., Braun M.E.: Dar dysleksji, Poznań 2001. De Silva P., Rachman S.: Nerwica natręctw, Warszawa 1994. Dyrda B.: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych. Diagnoza i terapia, Kraków 2000. Dysleksja. Teoria i praktyka, red. G. Reid, J. Wearmouth, Gdańsk 2009. Gałązka K., Muzioł E., A.: Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej, Warszawa 2014. Giza T.: Podstawy pracy z uczniem zdolnym, Kielce 2011. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Przyczyny, diagnoza, terapia, Warszawa 1992. Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, Gdańsk 2007. Krzyżowski J.: Natręctwa, obsesje i kompulsje, Warszawa 2003. Limont W.: Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować?, Sopot 2010. Limont W.: Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 2012. Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, red. M . Partyka, Warszawa 2000. Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011, Munden A., Arcelus J.: ADHD. Nadpobudliwość ruchowa. Poradnik dla rodziców, nauczycieli, lekarzy i terapeutów, Warszawa 2008. Paszkiewicz A.: Kariera szkolna uczniów z ADHD, Warszawa 2012. Robertson M., Baron-Cohen S.: Zespół Tourette’a, Warszawa 2001. Sękowski A. E.: Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin 2000. Strichart S.S., Mangrum II Ch.T.: Dziecko z ADHD w klasie, Gdańsk 2009. Święcicka J.: Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela, Kraków 2010. Winter M.: Zespół Aspergera: co nauczyciel wiedzieć powinien, Warszawa 2006. Film "Alfabet" Erwina Wagenhofera. Film fabularny Ben X. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych - ustalenia terminologiczne. 2. Uczeń zdolny, uzdolniony, utalentowany, skuteczny - ustalenia terminologiczne; osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych; praca z uczniem zdolnym i uzdolnionym humanistycznie na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych. Uczeń zdolny we współczesnych systemach edukacyjnych. 3. Uczeń podwójnie wyjątkowy; praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem podwójnie wyjątkowym na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych. 4. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych – charakterystyka zjawiska. 5. Uczeń z ADD, ADHD, dysleksją rozwojową, zespołem Aspergera - obszary zaburzeń, symptomy, trudności na lekcjach języka polskiego. 6. Praca dydaktyczno-wychowawcza z uczniem z ADD, ADHD,dysleksją rozwojową, zespołem Aspergera na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca ze źródłem drukowanym, dyskusja, metoda projektów, klasyczna metoda problemowa, wykład konwersatoryjny, analiza przypadków, pokaz. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie aktywności i zaangażowania Studentów na zajęciach (20%), oceny za przygotowaną pracę (40%) oraz wyniku kolokwium końcowego (40%). Termin oddania pracy (wersja elektroniczna) upływa 7 stycznia 2016 . Kolokwium (test sprawdzający holistyczny) zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach; zadania będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie ćwiczeń, a także do zalecanej lektury; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
studenci II stopnia, 3 semestru fil.pol., specjalność nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.