Wyborcze strategie komunikacyjne [05-DK-S2-WSK12]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wyborcze strategie komunikacyjne [05-DK-S2-WSK12] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 32 |
Limit miejsc: | 32 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Katarzyna Stelmach |
Literatura: |
Komunikowanie polityczne: • M. Kolczyński, Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007. • D. Skrzypiński, Strategie partii politycznych, [w:] Marketing polityczny w teorii i praktyce, A.W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Wrocław 2002. • B. Dobek – Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2004. • B. Dobek – Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2007. • B. Dobek – Ostrowska, Porozumienie czy konflikt? Politycy, media i obywatele w komunikowaniu politycznym, Warszawa – Bielsko-Biała 2009. • B. McNair, Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Poznań 1998. • S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu. Katowice 2005. • S. Michalczyk (red.), Media i komunikowanie w społeczeństwie demokratycznym. Szkice medioznawcze, Sosnowiec 2006. Marketing polityczny: • A.W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002. • M. Kolczyński (red.), Marketing polityczny: założenia teoretyczne, reguły działania, praktyka kampanijna, Katowice 2005. • R. Wiszniowski, A. Kasińska-Metryka, Marketing polityczny w gorsecie mediów, Toruń 2014. • R. Wiszniowski, A. Kasińska-Metryka (red.), Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, Toruń 2012. • W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny: perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006. • M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2004. • Marketing polityczny. Szansa czy zagrożenie dla współczesnej demokracji?, P. Pawełczyk (red.), Poznań 2007. • B. Brodzińska-Mirowska, Marketing międzywyborczy w teorii i praktyce. Przypadek Platformy Obywatelskiej, Toruń 2013. • J. Garlicki (red.), Marketing polityczny i komunikowanie polityczne: nowe zjawiska, nowe wyzwania, Warszawa 2012. • M. Jaśniok, Strategie marketingowe na rynku politycznym, Kraków 2007. Współczesne kampanie wyborcze: • M. Kolczyński (red.), Współczesne kampanie wyborcze w Polsce: koncepcje, dylematy i praktyka komunikowania politycznego, Katowice 2013. • P. Jakubowski, E. Kancik (red.), Współczesne kampanie wyborcze w Polsce i na świecie, Lublin 2013. • J. Okrzesik, W. Wojtasik (red.), Wybory prezydenckie w Polsce 2010, Katowice 2011. • M. Kolczyński, W. Wojtasik (red.), Wybory samorządowe w Polsce 2010, Katowice 2011. • M. Kolczyński (red.), Wybory samorządowe 2010 w województwie śląskim. Wybrane aspekty rywalizacji wyborczej, Katowice 2012. • M. Jeziński, W. Peszyński, A. Seklecka (red.), Wybory 2010. Media i marketing polityczny, Toruń 2012. • M. Jeziński, W. Peszyński, A. Seklecka (red.), Wybory 2010. Polska i świat, Toruń 2011. • A. Turska-Kawa, W. Wojtasik (red.), Wybory parlamentarne 2011, Katowice 2012. • R. Glajcar, W. Wojtasik (red.), Wybory do Parlamentu Europejskiego w Polsce 2009 roku, Katowice 2010. • Sokala, B. Michalak, A. Frydrych, R. Zych (red.), Wybory do Parlamentu Europejskiego. Kampanie w Polsce i Europie, Toruń 2010. • M. Kolczyński (red.), The Picture of the European Parliament Elections (2009) In the Polish Media. Analysis of the Media Content, Katowice 2010. • Turska-Kawa, M.Mazur, Modernizacja i profesjonalizacja kampanii wyborczych. Kampania prezydencka w USA w 2008 roku, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2010, tom 6. • K. Sobolewska-Myślik (red.), Polska scena polityczna. Środowiska - komunikacja polityczna - strategie, Kraków 2010. • M. Kolczyński, Współczesne komunikowanie polityczne – między propagandą a marketingiem politycznym, [w:] J. Iwanek, M. Stolarczyk (red.), „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” T. 1, Katowice 2005. • M. Kolczyński, M. Mazur, Wojna na wrażenia. Strategie wyborcze i telewizja w kampanii wyborczej ‘2005 w Polsce, Warszawa 2007. • M. Adamik-Szysiak, Telewizyjna reklama polityczna w Polsce w latach 2005-2009, Lublin 2012. • M. Mazur, Telewizyjne debaty prezydenckie w USA i Polsce, w: Media w państwie demokratycznym, S. Michalczyk (red.), Sosnowiec 2006. • M. Mazur, Polityka w erze telewizji, w: Środki komunikowania masowego na przełomie XIX i XX wieku, M. Gierula (red.), Katowice 2006. • M. Mazur, Wybory prezydenckie w III RP, w: Prezydent w Polsce po 1989 roku. Studium politologiczne, M. Migalski, R. Glajcar (red.), Warszawa 2006. Narzędzia komunikowania wyborczego: • N. de Barbaro, Dojść do głosu. Radykalnie praktyczny przewodnik po kampanii wyborczej, Kraków 2005. • J. Fras, Komunikacja polityczna, wybrane zagadnienia gatunków i języka wypowiedzi, Wrocław 2005. • B. Bergstrom, Komunikacja wizualna, Warszawa 2009. • E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001. • P. Pawełczyk, D. Piontek, Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Poznań 1999. • P. Lissewski (red.), Polityka i perswazja, Poznań 2007. • E. Lewandowska-Tarasiuk, W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005. • T. Klementewicz, Argumentacje polityczne. Język i techniki, Warszawa 1986. Komunikowanie polityczne w nowych mediach: • J. Marszałek-Kawa, Nowe media i polityka. Internet, demokracja, kampanie wyborcze, Poznań 2009. • P. Francuz, S. Jędrzejewski (red.), Nowe media i komunikowanie wizualne, Lublin 2011. • S. Trzeciak, Marketing polityczny w Internecie, Warszawa 2010. • M. Jeziński, W. Peszyński, A. Seklecka (red.), Polityczne aspekty nowych mediów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. • M. Jaśniok, Marketing polityczny w środowisku wirtualnym, Katowice 2010. Polityczne public i media relations: • I. Podobas, Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku partii politycznych, Warszawa 2011. • W. Budzyński, Public relations. Strategia i nowe techniki kreowania wizerunku, Warszawa 2008. • S. Oliver, Strategia public relations, Warszawa 2005. • U. Podraza, Kryzysowe public relations, Warszawa 2009. • W. Jabłoński, Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2007. Kształtowanie wizerunku politycznego: • A. Waszkiewicz (red.), Obszary badań wizerunku, Warszawa 2013. • A. Drzycimski (z zespołem), Sztuka kształtowania wizerunku, Warszawa 1997. • K. Giereło-Klimaszewska, Rola telewizji w kształtowaniu wizerunku politycznego: studium mediatyzacji polityki na przykładzie wyborów prezydenckich w Polsce, Toruń 2008. |
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikowania politycznego i strategii komunikacyjnych. 2. Kształtowanie wizerunku politycznego: istota, elementy i wymiary wizerunku politycznego. Wpływ wizerunku politycznego na postrzeganie kandydata/partii. Strategie kreowania wizerunku politycznego. (x2) 3. Wykorzystanie nowych mediów w wyborczych strategiach komunikacyjnych. (x2) 4. Zarządzanie kryzysowe w polityce, ze szczególnym uwzględnieniem okresu kampanii wyborczej. 5. Analiza kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi w 2015 roku. 6. Analiza kampanii wyborczej przed wyborami parlamentarnymi w 2015 roku. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana, - praca z tekstem przewodnim, - opis wyjaśniający, - metoda „burzy mózgów”, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Ocena z zaliczenia jest wypadkową następujących elementów: - obecność na zajęciach (dopuszczalna maksymalnie 1 nieobecność) - przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w dyskusji moderowanej (aktywność i udział w dyskusji studentów jest odnotowywana po każdych zajęciach) - opcjonalnie - w przypadku większej liczby opuszczonych przez studenta zajęć: pisemne (na zasadach jak przy pracy semestralnej) lub ustne zaliczenie opuszczonych tematów; - opcjonalnie - w przypadku małej aktywności grupy w czasie zajęć: pisemna praca semestralna |
Uwagi: |
3 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.