Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wyborcze strategie komunikacyjne [05-DK-S2-WSK12] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wyborcze strategie komunikacyjne [05-DK-S2-WSK12]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 32
Limit miejsc: 32
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Katarzyna Stelmach
Literatura:

Komunikowanie polityczne:

• M. Kolczyński, Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007.

• D. Skrzypiński, Strategie partii politycznych, [w:] Marketing polityczny w teorii i praktyce, A.W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Wrocław 2002.

• B. Dobek – Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2004.

• B. Dobek – Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2007.

• B. Dobek – Ostrowska, Porozumienie czy konflikt? Politycy, media i obywatele w komunikowaniu politycznym, Warszawa – Bielsko-Biała 2009.

• B. McNair, Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Poznań 1998.

• S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu. Katowice 2005.

• S. Michalczyk (red.), Media i komunikowanie w społeczeństwie demokratycznym. Szkice medioznawcze, Sosnowiec 2006.

Marketing polityczny:

• A.W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002.

• M. Kolczyński (red.), Marketing polityczny: założenia teoretyczne, reguły działania, praktyka kampanijna, Katowice 2005.

• R. Wiszniowski, A. Kasińska-Metryka, Marketing polityczny w gorsecie mediów, Toruń 2014.

• R. Wiszniowski, A. Kasińska-Metryka (red.), Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, Toruń 2012.

• W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny: perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006.

• M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2004.

• Marketing polityczny. Szansa czy zagrożenie dla współczesnej demokracji?, P. Pawełczyk (red.), Poznań 2007.

• B. Brodzińska-Mirowska, Marketing międzywyborczy w teorii i praktyce. Przypadek Platformy Obywatelskiej, Toruń 2013.

• J. Garlicki (red.), Marketing polityczny i komunikowanie polityczne: nowe zjawiska, nowe wyzwania, Warszawa 2012.

• M. Jaśniok, Strategie marketingowe na rynku politycznym, Kraków 2007.

Współczesne kampanie wyborcze:

• M. Kolczyński (red.), Współczesne kampanie wyborcze w Polsce: koncepcje, dylematy i praktyka komunikowania politycznego, Katowice 2013.

• P. Jakubowski, E. Kancik (red.), Współczesne kampanie wyborcze w Polsce i na świecie, Lublin 2013.

• J. Okrzesik, W. Wojtasik (red.), Wybory prezydenckie w Polsce 2010, Katowice 2011.

• M. Kolczyński, W. Wojtasik (red.), Wybory samorządowe w Polsce 2010, Katowice 2011.

• M. Kolczyński (red.), Wybory samorządowe 2010 w województwie śląskim. Wybrane aspekty rywalizacji wyborczej, Katowice 2012.

• M. Jeziński, W. Peszyński, A. Seklecka (red.), Wybory 2010. Media i marketing polityczny, Toruń 2012.

• M. Jeziński, W. Peszyński, A. Seklecka (red.), Wybory 2010. Polska i świat, Toruń 2011.

• A. Turska-Kawa, W. Wojtasik (red.), Wybory parlamentarne 2011, Katowice 2012.

• R. Glajcar, W. Wojtasik (red.), Wybory do Parlamentu Europejskiego w Polsce 2009 roku, Katowice 2010.

• Sokala, B. Michalak, A. Frydrych, R. Zych (red.), Wybory do Parlamentu Europejskiego. Kampanie w Polsce i Europie, Toruń 2010.

• M. Kolczyński (red.), The Picture of the European Parliament Elections (2009) In the Polish Media. Analysis of the Media Content, Katowice 2010.

• Turska-Kawa, M.Mazur, Modernizacja i profesjonalizacja kampanii wyborczych. Kampania prezydencka w USA w 2008 roku, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2010, tom 6.

• K. Sobolewska-Myślik (red.), Polska scena polityczna. Środowiska - komunikacja polityczna - strategie, Kraków 2010.

• M. Kolczyński, Współczesne komunikowanie polityczne – między propagandą a marketingiem politycznym, [w:] J. Iwanek, M. Stolarczyk (red.), „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” T. 1, Katowice 2005.

• M. Kolczyński, M. Mazur, Wojna na wrażenia. Strategie wyborcze i telewizja w kampanii wyborczej ‘2005 w Polsce, Warszawa 2007.

• M. Adamik-Szysiak, Telewizyjna reklama polityczna w Polsce w latach 2005-2009, Lublin 2012.

• M. Mazur, Telewizyjne debaty prezydenckie w USA i Polsce, w: Media w państwie demokratycznym, S. Michalczyk (red.), Sosnowiec 2006.

• M. Mazur, Polityka w erze telewizji, w: Środki komunikowania masowego na przełomie XIX i XX wieku, M. Gierula (red.), Katowice 2006.

• M. Mazur, Wybory prezydenckie w III RP, w: Prezydent w Polsce po 1989 roku. Studium politologiczne, M. Migalski, R. Glajcar (red.), Warszawa 2006.

Narzędzia komunikowania wyborczego:

• N. de Barbaro, Dojść do głosu. Radykalnie praktyczny przewodnik po kampanii wyborczej, Kraków 2005.

• J. Fras, Komunikacja polityczna, wybrane zagadnienia gatunków i języka wypowiedzi, Wrocław 2005.

• B. Bergstrom, Komunikacja wizualna, Warszawa 2009.

• E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.

• P. Pawełczyk, D. Piontek, Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Poznań 1999.

• P. Lissewski (red.), Polityka i perswazja, Poznań 2007.

• E. Lewandowska-Tarasiuk, W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005.

• T. Klementewicz, Argumentacje polityczne. Język i techniki, Warszawa 1986.

Komunikowanie polityczne w nowych mediach:

• J. Marszałek-Kawa, Nowe media i polityka. Internet, demokracja, kampanie wyborcze, Poznań 2009.

• P. Francuz, S. Jędrzejewski (red.), Nowe media i komunikowanie wizualne, Lublin 2011.

• S. Trzeciak, Marketing polityczny w Internecie, Warszawa 2010.

• M. Jeziński, W. Peszyński, A. Seklecka (red.), Polityczne aspekty nowych mediów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.

• M. Jaśniok, Marketing polityczny w środowisku wirtualnym, Katowice 2010.

Polityczne public i media relations:

• I. Podobas, Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku partii politycznych, Warszawa 2011.

• W. Budzyński, Public relations. Strategia i nowe techniki kreowania wizerunku, Warszawa 2008.

• S. Oliver, Strategia public relations, Warszawa 2005.

• U. Podraza, Kryzysowe public relations, Warszawa 2009.

• W. Jabłoński, Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2007.

Kształtowanie wizerunku politycznego:

• A. Waszkiewicz (red.), Obszary badań wizerunku, Warszawa 2013.

• A. Drzycimski (z zespołem), Sztuka kształtowania wizerunku, Warszawa 1997.

• K. Giereło-Klimaszewska, Rola telewizji w kształtowaniu wizerunku politycznego: studium mediatyzacji polityki na przykładzie wyborów prezydenckich w Polsce, Toruń 2008.

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikowania politycznego i strategii komunikacyjnych.

2. Kształtowanie wizerunku politycznego: istota, elementy i wymiary wizerunku politycznego. Wpływ wizerunku politycznego na postrzeganie kandydata/partii. Strategie kreowania wizerunku politycznego. (x2)

3. Wykorzystanie nowych mediów w wyborczych strategiach komunikacyjnych. (x2)

4. Zarządzanie kryzysowe w polityce, ze szczególnym uwzględnieniem okresu kampanii wyborczej.

5. Analiza kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi w 2015 roku.

6. Analiza kampanii wyborczej przed wyborami parlamentarnymi w 2015 roku.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod:

- dyskusja moderowana,

- praca z tekstem przewodnim,

- opis wyjaśniający,

- metoda „burzy mózgów”,

- analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

Ocena z zaliczenia jest wypadkową następujących elementów:

- obecność na zajęciach (dopuszczalna maksymalnie 1 nieobecność)

- przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w dyskusji moderowanej (aktywność i udział w dyskusji studentów jest odnotowywana po każdych zajęciach)

- opcjonalnie - w przypadku większej liczby opuszczonych przez studenta zajęć: pisemne (na zasadach jak przy pracy semestralnej) lub ustne zaliczenie opuszczonych tematów;

- opcjonalnie - w przypadku małej aktywności grupy w czasie zajęć: pisemna praca semestralna

Uwagi:

3 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne II stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)