Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do badań historycznych [05-HI-S1-001] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wstęp do badań historycznych [05-HI-S1-001]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agata Kluczek
Literatura:

Literatura podręcznikowa:

Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999

Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka, Częstochowa /wiele wydań/

Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Poznań 1985

Literatura uzupełniająca:

Bloch M., Pochwała historii czyli o zawodzie historyka, Warszawa /wiele wydań/

Brzostowski S., Orysiak S., Muzea w Polsce. Przewodnik-informator, Warszawa 1971

Ihnatowicz I., Biernat A., Vademecum do badań nad historią XIX I XX wieku, Warszawa 2003

Kolb F., O naruszaniu podstawowych zasad postępowania naukowego. „Wzgórze przeznaczenia archeologii” górą skandalu, Studia Europaea Gnesnensia 9/2014

Kula W., Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1983

Lorentz S., Przewodnik po muzeach i zbiorach w Polsce, Warszawa 1979

Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999

Ratajewski J., Biblioteki naukowe i fachowe oraz ośrodki informacji naukowo-technicznej, Katowice 1982

Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989

Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 1999

Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1977 i inne wyd.

Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II, Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, red. E. Wipszycka, Warszawa 2001 (Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 1–2, red. E. Wipszycka, Warszawa 1985, 1986

Zawadzki T., Vita magistra historiae. Czy przeszłość może uczyć się od teraźniejszości? Xenia Posnaniensia, red. L. Mrozewicz, S. Zawadzki, Poznań 1993

Zakres tematów:

– Wprowadzenie do tematyki zajęć. Zakres i cele zajęć. Charakteryzowanie zasad organizacji i pracy na studiach historycznych. Zasady zaliczenia zajęć i zakresu materiału niezbędnego dla uzyskania zaliczenia; przedstawienie kryteriów oceny. Podstawowe pojęcia i terminy fachowe związane z przedmiotem; informacja o wymaganych podręcznikach oraz o literaturze uzupełniającej dotyczącej przedmiotu

– Przedmiot, zakres oraz cele nauki historycznej. Metody badań historycznych. Historia a inne nauki. Vita magistra historiae...

– Biblioteki i muzea w Polsce

– Przegląd najważniejszych polskich czasopism historycznych. Model konstrukcyjny i tematyka periodyku

– Literatura historyczna. Rodzaje i konstrukcja prac naukowych jak: monografie, rozprawy, artykuły, recenzje naukowe.

– Źródła historyczne i ich krytyka. Wydawnictwa źródłowe.

– Warsztat pracy historyka. Zbieranie materiału (źródłowego, bibliograficznego, z literatury), sporządzanie fiszek

– Pisanie pracy naukowej. Konstrukcja, zawartość. streszczenie

– Aparat naukowy – konstrukcja i rodzaje przypisów. Ćwiczenia praktyczne.

– Cytowanie i parafrazowanie – ćwiczenia praktyczne

– Bibliografie i zbieranie informacji naukowej. Rodzaje, zawartość, zasady korzystania.

– Słowniki – ich typy i zastosowanie w badaniach historycznych.

Encyklopedie i ich przydatność dla historyka.

– Archiwa

Metody dydaktyczne:

rozmowa nauczająca, dyskusja, opis, praca z książką, pokaz, praca Studentów w grupach, samodzielna praca Studenta

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę na podstawie:

– obecność i aktywność na zajęciach

– ocena ciągła: bieżące i systematyczne przygotowanie do zajęć i aktywność; udział w dyskusji i jej poziom

– terminowe oddawanie prac pisemnych i tych zaliczenie na ocenę pozytywną

– pozytywnie zweryfikowane umiejętności w zakresie konstruowania i stosowania przypisów oraz tworzenia narracji historycznej

– wykonanie i zaliczenie na ocenę pozytywną pisemnej recenzji pracy naukowej

– pozytywnie zweryfikowany w formie pisemnego sprawdzianu zakres wiedzy teoretycznej objętej wymaganiami modułu

Uwagi:

1 semestr historii – spec. administracyjno-samorządowa /st. stacjonarne I stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)