Teorie estetyki [02-KU-S2-001]
semestr zimowy 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teorie estetyki [02-KU-S2-001] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 33 |
Limit miejsc: | 40 |
Prowadzący: | Maria Popczyk |
Literatura: |
1. Wł. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988; 2. Wł. Tatarkiewicz, Skupienie i marzenie, Studia z zakresu estetyki, Kraków 1951, 3. Wł. Tatarkiewicz, Historia estetyki, T. I-III, 4. K. Wilkoszewska, Wariacje na postmodernizm, Księgarnia Akademicka, Kraków 1996. 5. W. Welsch, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, tłum. K. Guczalska, Universitas, Kraków 2005. 6. G. Dziamski, Awangarda po awangardzie, Poznań 1995. 7. B. Dziemidok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, PWN, Warszawa 2002. 7. R. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010. |
Zakres tematów: |
1. Estetyka: zakres pojęcia, przedmiot, pojęcie sytuacji estetycznej. Przemiany estetyki: estetyka jako filozofia sztuki – A. Baumgarten, estetyka jako aistetika, pojęcie anestetyki W. Welscha. 2. Estetyka piękna: definicja piękna, ontologiczne teorie piękna, spór obiektywizm – subiektywizm piękna, odmiany piękna. 3. Sąd smaku, pojęcie piękna i wzniosłości: E. Burke’a; I. Kant (znamiona sądu smaku, piękno wolne i związane). Wzniosłość przedstawiana. Wzniosłość według J. F. Lyotarda. Kobieca wzniosłość - feminizm. 4. Estetyka mimesis – znaczenie, teorie: Platona, Arystotelesa, teoria simulakrum – J. Baudrillard, interpretacje pop artu (Hal Foster), krytyka mimesis - J. Derrida. 5. Estetyka ekspresji, ekspresja a przedstawienie, ekspresja artysty, dzieła, odbiorcy, teoria ekspresji Croce, Collingwood, J. Dewey. Ekspresjonizm. 6. Estetyka F. Nietzschego. 7. Hermeneutyczna koncepcja sztuki - H.-G. Gadamer: rozumienie, gra, symbol. 8. Pojęcie zmierzchu/końca/śmierci sztuki: Hegla, S.I. Witkiewicz, A. Danto. 9. Nurty i cechy Wielkiej Awangardy. 10. Pojęcie sztuki i jej definicje, W. Tatarkiewicz, Weizt, Mandelbaum, teoria sztuki A. Danto, świat sztuki, instytucjonalna definicja sztuki G. Dickie. 11. Kierunki, przedstawiciele, cechy I i II awangardy. 12. Przeżycie estetyczne: starożytność, A. Schopenhauer, rodzaje – sztuka estetyczna, sztuka nieestetyczna. 13. Charakterystyka postmodernizmu, cechy, przedstawiciele, poglądy, estetyka J.-F. Lyotarda. Postmodernizm w architekturze, dekonstrukcja. 14. Melancholia. Historia pojęcia, wizualizacja melancholii. 15. Estetyka artefaktów wirtualnych – immateria, wirtualność, immersja, interaktywność, dzieło interaktywne. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją, ilustracja graficzna i filmowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Jak w ocenie końcowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.