Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny: Socjologiczne aspekty komunikowania masowego [05-DK-S2-WM.112] semestr zimowy 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wykład monograficzny: Socjologiczne aspekty komunikowania masowego [05-DK-S2-WM.112]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 35
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Zbigniew Oniszczuk
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Goban-Klas T. Media i komunikowanie masowe. Teoria i analizy prasy, radia. Telewizji i Internetu. Warszawa-Kraków 2009.

2. Dobek-Ostrowska B. Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław 2004.

3. Filipiak M. Homo communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania. Lublin 2003.

4. Mrozowski M. , Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Dobek-Ostrowska B. (red). Nauko o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne. Wrocław 2001

2. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010

Zakres tematów:

1. Ogólne wprowadzenie w problematykę socjologii komunikowania masowego, ukazania związku między funkcjonowaniem mediów masowych a zmianami w strukturze społecznej, prawidłowościami rozwoju społecznego oraz jego czynnikami.

2. Znaczenie pojęcia funkcja społeczna mediów masowych jako wypadkowa przyjętego celu, podjętego działania oraz jego zakładanych i rzeczywistych skutków. Pojęcie społecznej roli i zadań mediów masowych.

3. Podstawowe klasyfikacje społecznych funkcji mediow masowych (Altaga, Stearnsa, Lasswella, Mertona, Gobana-Klasa).

4. Dysfunkcjonalne skutki społeczne działania mediów masowych (niewłaściwa selekcja informacji, etykietowanie sytuacji czy zjawisk, zanieczyszczanie infosfery (infotainment, tabloidyzacja), asymetria w relacjonowaniu wydarzeń międzynarodowych (europo- i amerykocentryzm).

5. Antropologiczne przesłanki skuteczności perswazyjnego oddziaływania mediów masowych po stronie nadawcy (wiarygodność i sympatia) oraz po stronie odbiorcy (zmienne demograficzno-społeczne, poglądy pierwotne, indywidualne właściwości odbiorców, kontekst odbioru).

6. Społeczna specyfika odbiorcy komunikowania masowego z perspektywy dwóch kluczowych pojęć: audytorium i publiczności. .

7. Pozycja dziennikarza w komunikowaniu masowym (nadawca zbiorowy i nadawca indywidualny, nadawca profesjonalny i nieprofesjonalny, prestiż i stereotypy wokół dziennikarskiej profesji, znaczenie etyki zawodowej).

8. Wpływ mediów masowych na więzi społeczne w świetle teorii wszechmocy mediów, dwustopniowego przepływu informacji i idei, dyfuzji informacji oraz spirali milczenia.

9. Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania działań nadawcy w komunikowaniu masowym. Znaczenie relacji z systemem politycznym ekonomicznym i ze społeczeństwem. Konsekwencje współdziałania z reklamodawcami i sponsorami oraz politykami, wpływ konkurencji i różnych źródeł informacji. Rola właścicieli i dysponentów mediów oraz skutki pracy w zespole reakcyjnym.

10. Uzależnienie medialne jako patologiczny związek odbiorców z mediami. Jego główne cechy, przyczyny powstawania oraz metody przeciwdziałania.

11. Oddziaływanie mediów masowych,, jego podstawowe uwarunkowania i głównie związane z nim teorie (klasyczne, „użytkowani i korzyści”, luki informacyjnej, teorie pośredniego wpływu, teorie wieloczynnikowe). *.

*Wszystkie jednostki kontaktowe są prowadzone za pomocą metody podającej.

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy w wymiarze 30 godzin na semestr

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium zaliczeniowe obejmujące problematykę wykładów

Uwagi:

3 semestr dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne II stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)