Praca socjalna [11-KRK-R1-045]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca socjalna [11-KRK-R1-045] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 45 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Arkadiusz Wuwer |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ustawa o pomocy społecznej. Literatura uzupełniająca: DuBois B., Miley K.K., Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił - część 1-2, Katowice 1999. Januszewska M., Mazurkiewicz B., Świadczenia rodzinne, Warszawa 2014. Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1998. Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze, Katowice 1999. Praca socjalna. Kształcenie – działanie – konteksty, red. Kanios A., Czechowska-Bieluga M., Kraków 2010. Skidmore R. A., Thackeray M. G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Warszawa 1996. Szczepkowski J., Praca socjalna – Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2010. |
Zakres tematów: |
I. Kwestie organizacyjne. Pracownik socjalny – wyzwania. II. Rola i zadania pracownika socjalnego z perspektywy Ustawy o pomocy społecznej. III. Pracownik socjalny wobec przemocy w rodzinie i problemów związanych z alkoholizmem. IV. Pracownik socjalny wobec problemu bezdomności, braku pracy oraz biedy i niezaradności. V. Pracownik socjalny wobec problemu choroby i niepełnosprawności oraz eurosieroctwa. VI. Pracownik socjalny wobec problemów wychowawczych i sytuacji rodzin wielodzietnych. VII. Podsumowanie zajęć – wyprowadzenie wniosków oraz wpisy. |
Metody dydaktyczne: |
Student przygotowanie do zajęć poprzez lekturę zadanego tekstu (Ustawa o pomocy społecznej) oraz opracowanie referatu w którym należy przedstawić działania pracownika socjalnego w określonej sytuacji. Wystąpienie powinno zawierać: a) Krótkie ujęcie zadanego problemu w perspektywie teoretycznej. b) Skalę omawianego problemu. c) Opis danego przypadku [na czym polega; (ewentualne) informacje o zastosowanej pomocy]. d) Wskazanie na pomoc jaką może zaoferować pracownik socjalny w analizowanym przypadku. e) Wskazanie instytucji do których może się zwrócić klient w przypadku omawianego problemu. f) Profilaktyka – próba wskazania przeciwdziałania omawianym zjawiskom. Do wystąpienia należy przygotować pisemny konspekt wraz z opisem bibliograficznym. Wymagana jest również aktywność studenta podczas zajęć. Przygotowane przez studentów wystąpienia są analizowane przez całą grupę, która wraz z prowadzącym powinna starać się wskazać inne możliwości rozwiązania omawianego problemu. Podczas każdych zajęć pomoc dydaktyczną stanowi prezentacja multimedialna. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: Ocenie podlega przygotowany referat oraz kolokwium ze znajomości treści Ustawy o pomocy społecznej. Aktywność studenta może podnieść jego ocenę końcową (3 plusy z aktywności mogą podwyższyć ocenę końcową o 0,5 stopnia). Przebieg procesu weryfikacji: Studenci na poszczególne jednostki dydaktyczne przygotowują wystąpienia, które podlegają ocenie. Podczas zajęć odbywa się także kolokwium sprawdzające znajomość treści Ustawy o pomocy społecznej. Ocena zaliczeniowa zostanie wystawiona na podstawie średniej arytmetycznej w której skład wchodzi ocena z kolokwium oraz ocena z wystąpienia. Podczas zajęć będzie również oceniana aktywność studenta, która może podnieść jego ocenę końcową (3 plusy z aktywności mogą podwyższyć ocenę końcową o 0,5 stopnia). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.