PRZEDMIOT OBIERALNY B - POSZERZONA CHEMIA FIZYCZNA 0310-CH-S1-PCF
semestr zimowy 2015/2016
Konwersatorium,
grupa nr 2
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | PRZEDMIOT OBIERALNY B - POSZERZONA CHEMIA FIZYCZNA 0310-CH-S1-PCF | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr zimowy 2015/2016 (2015/2016Z)
(zakończony)
Konwersatorium (K), grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Geppert-Rybczyńska | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. P.W. Atkins, C.A. Trapp, M. P. Cady, C. Giunta, Chemia fizyczna - zbiór zadań z rozwiązaniami - PWN, Warszawa, 2001; 2. J. Demichowicz - Pigoniowa, A. Olszowski, Chemia fizyczna 3. Obliczenia fizykochemiczne, PWN, Warszawa, 2010; 3. A. Kisza, P. Freundlich, Ćwiczenia rachunkowe z chemii fizycznej, Wyd. U. Wr. Wrocław 2004; 4. A.W. Adamson, Zadnia z chemii fizycznej, PWN, Warszawa 1978; 5. A. Molski, Wprowadzenie do kinetyki chemicznej, WNT Warszawa, 2001; 6. E.T. Dutkiewicz, Fizykochemia powierzchni, WNT, Warszawa 1998 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rząd reakcji, cząsteczkowość reakcji, równanie stechiometryczne. Energia aktywacji. 2. Zjawiska powierzchniowe. Definicja napięcia powierzchniowego i napięcia międzyfazowego. Molekularne wyjaśnienie napięcia powierzchniowego. Prężność par nad powierzchnią zakrzywioną. Zjawiska kapilarne. Nadmiar powierzchniowy Gibbsa. Adsorpcja – modele Freundlicha i Langmuira. Ciśnienie powierzchniowe. Histereza adsorpcji. Definicja pracy adhezji i pracy kohezji. 3. Właściwości elektryczne substancji: przewodniki i dielektryki. Przenikalność elektryczna. Polaryzacja deformacyjna i orientacyjna. Elektryczny moment dipolowy jako wielkość wektorowa. Moment dipolowy a struktura cząsteczki. Addytywny model Thomsona. Indukowane momenty dipolowe. Tensor polaryzowalności. Objętość polaryzowalnościowa. Równanie Clausiusa-Mosottiego. Wzór Debye’a. Dielektryk w zmiennym polu elektrycznym. Zjawiska relaksacyjne. Czas relaksacji. Wzór Lorentza-Lorenza. Refrakcja jako wielkość addytywna i konstytutywna. 4.Oddziaływania międzycząsteczkowe uniwersalne i specyficzne. Potencjały oddziaływań międzycząsteczkowych. Związek siły oddziaływań z ich energią. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
pogadanka, dyskusja, rozwiązywanie zadań |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzian pisemny obejmujący treści omawiane na zajęciach, w tym rozwiązywanie zadań. Kryteria: - Ocena bardzo dobra - student samodzielnie rozwiązuje zagadnienia problemowe z zakresu chemii fizycznej, wymagające korzystania z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki, nie popełnia błędów - Ocena dobra plus - student samodzielnie rozwiązuje zagadnienia problemowe z zakresu chemii fizycznej, wymagające korzystania z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki, popełnia nieliczne błędy nie wynikające z braków merytorycznych np. pomyłka w obliczeniach, - Ocena dobra - student wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania zagadnień typowych oraz rozwiązuje zagadnienia problemowe z zakresu chemii fizycznej, wymagające korzystania z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki popełniając nieliczne błędy merytoryczne - Ocena dostateczna plus - student wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania zagadnień typowych z zakresu chemii fizycznej, wymagające korzystania z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki popełniając nieliczne błędy merytoryczne oraz rachunkowe, - Ocena dostateczna - student rozumie i potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia i prawa fizykochemiczne, rozwiązuje zagadnienia typowe z zakresu chemii fizycznej, popełniając błędy - Ocena niedostateczna - student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić podstawowych pojęć i praw fizykochemicznych. skala ocen: poniżej 55% - ndst 55 -69% - dost 70-75% - +dost 76-88% - dobry 89-94% - +dobry powyżej 95 – bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.