Seminarium magisterskie [06-PS803D]
semestr zimowy 2015/2016
seminarium,
grupa nr 7
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [06-PS803D] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Chudzicka-Czupała |
Literatura: |
podstawowa 1. Bugdol M. (2007). Gry i zachowania nieetyczne w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin, fragmenty. 2. Chomczyński, P. (2008). Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej. Proces stawania się ofiarą. Łódź, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, fragmenty. 3. Chudzicka-Czupała A. (2013). Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji. Katowice, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, fragmenty. 4. Harwas-Napierała B. (2005). Etyczne aspekty manipulacji. Poznańskie Studia Teologiczne, 18, 248–259. 5. Laszczak M. (1999). Patologie w organizacji. Mechanizmy powstawania. Zwalczanie. Zapobieganie. Kraków, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, fragmenty. uzupełniająca 1. Ashkanasy, N.M., Windsor, C.A., Trevino L.K. (2006). Bad Apples in Bad Barrels Revisited: Cognitive Moral Development, Just World Beliefs, Rewards a Ethical Decision Making. Business Ethics Quarterly, 4 (16), 449–473. 2. Chudzicka-Czupała A. (2014). Filozofia moralna a akceptacja przejawów nieuczciwości akademickiej przez studentów uczelni wyższych. Czasopismo Psychologiczne, 20,1, 139-148. 3. Chudzicka-Czupała, A. (2012). Empathy and Ethical Decision Making at Work. Polish Journal of Applied Psychology, 10 (1), 169—185. 4. Chudzicka-Czupała, A. (2012). Filozofia moralna jednostek jako przesłanka dobrych praktyk w biznesie. Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance, 1(3), 535-546. 5. Dambach, K. E. (2003). Mobbing w szkole: jak zapobiegać przemocy grupowej. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, wybrane fragmenty. 6. Davis, H.M. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, wybrane rozdziały. 7. Hirigoyen, M. F. (2002). Molestowanie moralne. Perwersyjna przemoc w życiu codziennym. Poznań, Wydawnictwo „W Drodze”, wybrane rozdziały. 8. Jimerson, S.R., Swearer, S.M., Espelage, D.L. (red.) (2010). Handbook of Bullying in Schools: An international perspective. Routlage. 9. Kotlarska-Michalska, A. (1999). Człowiek niepełnosprawny jako „inny" w ujęciu koncepcji socjologicznych i w świetle badań socjologiczno-psychologicznych. Roczniki Socjologii Rodziny, XI, 87-100. 10. Macko, M. (2009). Poczucie sprawiedliwości organizacyjnej a zachowania pracowników, Poznań, UAM. 11. Macko, M., Łaciak, M. (2012). Jak skutecznie scynizować własnych pracowników i uczynić firmę mniej efektywną. Czasopismo Psychologiczne, 18 (2), 277-286. 12. Macrae, C. N., Stangor, Ch., Hewstone, M. (1998). Stereotypy i uprzedzenia. Gdańsk, GWP. 13. Pufal-Struzik, I.(red.) (2007). Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne. Kielce, Wydawnictwo Pedagogiczne. 14. Rostowska, T. (2001). Konflikt międzypokoleniowy w rodzinie. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 15. Schmitt, M., Gollwitzer, M., Maes, J., Arbach, D. (2005). Justice Sensitivity: Assessment and Location in the Personality Space. European Journal of Psychological Assessment, 21(3), 202-211. 16. Szukalski, P. (2004). Dyskryminacja ze względu na wiek (ageizm) – przyczyny, przejawy, konsekwencje. Polityka Społeczna, 2, 11–15. 17. Turek, D., Wojtczuk-Turek, A. (2011). Kompetencyjne uwarunkowania nieetycznego zachowania pracowników. Problemy Zarządzania, 9, 4 (34), 127 – 146. 18. Trafiałek, E.(2003). Polska starość w dobie przemian. Katowice, Wydawnictwo Śląsk. |
Zakres tematów: |
Tematykę seminarium stanowią zagadnienia związane z psychologicznymi, organizacyjnymi i kulturowymi uwarunkowaniami zachowań nieetycznych, mających miejsce w relacjach międzyludzkich. Podczas zajęć Studenci analizować będą motywy zachowań nieetycznych w różnych środowiskach życia: w miejscu pracy, w szkole, na uczelni, w środowisku rodzinnym, a nawet szpitalnym. Studenci nabędą wiedzę na temat różnych podejść teoretycznych i koncepcji, opisujących zachowanie nieetyczne, ukazujących proces podejmowania przez człowieka decyzji, mających wymiar moralny. Chociaż tematyka ta zdaje się pozostawać nieco z boku głównych nurtów badawczych, obecnych w psychologii, o wzroście zainteresowania psychologów etycznym postępowaniem świadczy rosnąca liczba badań poświęconych uwarunkowaniom braku uczciwości w zachowaniu się. Uczestnicy seminarium będą mieli okazję do zaznajomienia się z wynikami tych badań. Przedmiotem empirycznych analiz, prowadzonych w ramach seminarium, mogą być motywy, przejawy i koszty zachowań nieetycznych oraz właściwości różnicujące postawę człowieka. Interesować nas będą zarówno czynniki indywidualne, warunkujące zachowanie się osoby, stojącej przed moralnym dylematem, takie jak na przykład idealizm/relatywizm, makiawelizm, narcyzm, altruizm, empatia, indywidualna wrażliwość na sprawiedliwość, poczucie sprawiedliwości, poziom samokontroli, lęk przed porażką, skłonności do rywalizacji, a także różnice kulturowe i organizacyjne - na przykład partykularyzm/uniwersalizm lub czynniki związane z klimatem organizacji, w jakiej człowiek funkcjonuje. Badania prowadzone przez studentów uwzględniają też specyfikę wieku – dotyczyć mogą wybranych grup wiekowych lub porównań między nimi (na przykład osób w okresie dorastania, wczesnej i późnej dorosłości czy ludzi starszych, w wieku 55+). Szczegółowe zagadnienia tematyczne obejmują różne oblicza zachowań nieetycznych, na przykład: 1. zachowanie nieetyczne w miejscu pracy, etyczne zagrożenia ze strony współczesnych organizacji – przyczyny wypalenia zawodowego i cynizmu organizacyjnego człowieka zatrudnionego w wielkich korporacjach i małych przedsiębiorstwach; 2. etyczne zachowanie się młodych dorosłych w relacji z rodzicami, odpowiedzialność w podejmowaniu wyzwań dorosłości a nieuczciwe postępowanie; 3. nieetyczne aspekty zachowania się partnerów lub dzieci i rodziców wobec siebie (manipulacja w rodzinie, konflikt międzypokoleniowy); 4. nieuczciwość akademicka i jej uwarunkowania, formy nieetycznego postępowania w szkołach i na uczelniach, w relacji nauczyciel – uczeń, wykładowca – student; problem ściągania i plagiatowania jako przykład zachowań nieetycznych, mobbing i bullying; 5. etyczne aspekty zachowania się wobec ludzi w wieku 55+, niepełnosprawnych lub chorych, problem dyskryminacji. |
Metody dydaktyczne: |
Analiza literatury i doniesień z badań, dyskusje grupowe nad określonymi zagadnieniami, prezentacje referatów przez poszczególnych studentów, formułowanie problemów badawczych wymagających empirycznej penetracji. Zakłada się, że na podstawie lektury przedmiotu, Studenci będą potrafili krytycznie odnieść się do aktualnego stanu wiedzy i badań oraz samodzielnie sformułować temat własnej pracy empirycznej, postawić hipotezy, przeprowadzić badania. Dyskusja nad uzyskanymi wynikami w świetle istniejącej wiedzy z danego obszaru psychologii, analiza problemów, pojawiających się w trakcie realizacji projektów badawczych przez Studentów, napisanie/przygotowanie pracy dyplomowej. Praca własna Studenta: Studiowanie literatury na dany temat, praca z materiałami źródłowymi Przygotowanie referatu - projektu badań Opracowanie ustnej i pisemnej prezentacji rozwiązania sformułowanego przez siebie problemu badawczego (projektu badań) wraz z narzędziami badawczymi Przygotowanie konspektu Przeprowadzenie badań Sporządzenie bazy danych Studiowanie literatury metodologicznej i statystycznej -przygotowanie propozycji analizy statystycznej wyników Uzupełnienie przeglądu literatury przedmiotu Przeprowadzenie statystycznej analizy uzyskanych wyników i sformułowanie wniosków Przygotowanie raportu z przeprowadzonych badań Przygotowanie prezentacji uzyskanych wyników Przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać zaliczenie Student powinien: 1. uczestniczyć aktywnie w zajęciach – dopuszczalna jest 1 nieobecność w semestrze; 2. przygotować referat, stanowiący wnikliwe opracowanie szczegółowych zagadnień teoretycznych i metodologicznych, odnoszących się do wybranych problemów, analizowanych w ramach seminarium magisterskiego; 3. zaprezentować przed grupą własny projekt badawczy (problem i metodologię badań); 4. sporządzić i złożyć pisemny projekt badań własnych, zawierający opis własnej koncepcji pracy: roboczy temat pracy, problem badawczy, pytania i hipotezy badawcze, opis zmiennych i ich wskaźników, model badań, opis narzędzi badawczych i metod analizy statystycznej danych wraz z uzasadnieniem ich wyboru, bibliografię; 5. Przygotować część teoretyczną pracy -złożyć pracę pisemną; 6. Przygotować bazę danych i analizę statystyczną wyników w raz z ich dyskusją; 7. Złożyć pracę magisterską w terminie-do końca IV semestru seminarium. |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.