Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie [06-PS803D] semestr zimowy 2015/2016
seminarium, grupa nr 7

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie [06-PS803D]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 7 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agata Chudzicka-Czupała
Literatura:

podstawowa

1. Bugdol M. (2007). Gry i zachowania nieetyczne w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin, fragmenty.

2. Chomczyński, P. (2008). Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej. Proces stawania się ofiarą. Łódź, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, fragmenty.

3. Chudzicka-Czupała A. (2013). Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji. Katowice, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, fragmenty.

4. Harwas-Napierała B. (2005). Etyczne aspekty manipulacji. Poznańskie Studia Teologiczne, 18, 248–259.

5. Laszczak M. (1999). Patologie w organizacji. Mechanizmy powstawania. Zwalczanie. Zapobieganie. Kraków, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, fragmenty.

uzupełniająca

1. Ashkanasy, N.M., Windsor, C.A., Trevino L.K. (2006). Bad Apples in Bad Barrels Revisited: Cognitive Moral Development, Just World Beliefs, Rewards a Ethical Decision Making. Business Ethics Quarterly, 4 (16), 449–473.

2. Chudzicka-Czupała A. (2014). Filozofia moralna a akceptacja przejawów nieuczciwości akademickiej przez studentów uczelni wyższych. Czasopismo Psychologiczne, 20,1, 139-148.

3. Chudzicka-Czupała, A. (2012). Empathy and Ethical Decision Making at Work. Polish Journal of Applied Psychology, 10 (1), 169—185.

4. Chudzicka-Czupała, A. (2012). Filozofia moralna jednostek jako przesłanka dobrych praktyk w biznesie. Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance, 1(3), 535-546.

5. Dambach, K. E. (2003). Mobbing w szkole: jak zapobiegać przemocy grupowej. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, wybrane fragmenty.

6. Davis, H.M. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, wybrane rozdziały.

7. Hirigoyen, M. F. (2002). Molestowanie moralne. Perwersyjna przemoc w życiu codziennym. Poznań, Wydawnictwo „W Drodze”, wybrane rozdziały.

8. Jimerson, S.R., Swearer, S.M., Espelage, D.L. (red.) (2010). Handbook of Bullying in Schools: An international perspective. Routlage.

9. Kotlarska-Michalska, A. (1999). Człowiek niepełnosprawny jako „inny" w ujęciu koncepcji socjologicznych i w świetle badań socjologiczno-psychologicznych. Roczniki Socjologii Rodziny, XI, 87-100.

10. Macko, M. (2009). Poczucie sprawiedliwości organizacyjnej a zachowania pracowników, Poznań, UAM.

11. Macko, M., Łaciak, M. (2012). Jak skutecznie scynizować własnych pracowników i uczynić firmę mniej efektywną. Czasopismo Psychologiczne, 18 (2), 277-286.

12. Macrae, C. N., Stangor, Ch., Hewstone, M. (1998). Stereotypy i uprzedzenia. Gdańsk, GWP.

13. Pufal-Struzik, I.(red.) (2007). Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne. Kielce, Wydawnictwo Pedagogiczne.

14. Rostowska, T. (2001). Konflikt międzypokoleniowy w rodzinie. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

15. Schmitt, M., Gollwitzer, M., Maes, J., Arbach, D. (2005). Justice Sensitivity: Assessment and Location in the Personality Space. European Journal of Psychological Assessment, 21(3), 202-211.

16. Szukalski, P. (2004). Dyskryminacja ze względu na wiek (ageizm) – przyczyny, przejawy, konsekwencje. Polityka Społeczna, 2, 11–15.

17. Turek, D., Wojtczuk-Turek, A. (2011). Kompetencyjne uwarunkowania nieetycznego zachowania pracowników. Problemy Zarządzania, 9, 4 (34), 127 – 146.

18. Trafiałek, E.(2003). Polska starość w dobie przemian. Katowice, Wydawnictwo Śląsk.

Zakres tematów:

Tematykę seminarium stanowią zagadnienia związane z psychologicznymi, organizacyjnymi i kulturowymi uwarunkowaniami zachowań nieetycznych, mających miejsce w relacjach międzyludzkich. Podczas zajęć Studenci analizować będą motywy zachowań nieetycznych w różnych środowiskach życia: w miejscu pracy, w szkole, na uczelni, w środowisku rodzinnym, a nawet szpitalnym. Studenci nabędą wiedzę na temat różnych podejść teoretycznych i koncepcji, opisujących zachowanie nieetyczne, ukazujących proces podejmowania przez człowieka decyzji, mających wymiar moralny.

Chociaż tematyka ta zdaje się pozostawać nieco z boku głównych nurtów badawczych, obecnych w psychologii, o wzroście zainteresowania psychologów etycznym postępowaniem świadczy rosnąca liczba badań poświęconych uwarunkowaniom braku uczciwości w zachowaniu się. Uczestnicy seminarium będą mieli okazję do zaznajomienia się z wynikami tych badań.

Przedmiotem empirycznych analiz, prowadzonych w ramach seminarium, mogą być motywy, przejawy i koszty zachowań nieetycznych oraz właściwości różnicujące postawę człowieka. Interesować nas będą zarówno czynniki indywidualne, warunkujące zachowanie się osoby, stojącej przed moralnym dylematem, takie jak na przykład idealizm/relatywizm, makiawelizm, narcyzm, altruizm, empatia, indywidualna wrażliwość na sprawiedliwość, poczucie sprawiedliwości, poziom samokontroli, lęk przed porażką, skłonności do rywalizacji, a także różnice kulturowe i organizacyjne - na przykład partykularyzm/uniwersalizm lub czynniki związane z klimatem organizacji, w jakiej człowiek funkcjonuje. Badania prowadzone przez studentów uwzględniają też specyfikę wieku – dotyczyć mogą wybranych grup wiekowych lub porównań między nimi (na przykład osób w okresie dorastania, wczesnej i późnej dorosłości czy ludzi starszych, w wieku 55+).

Szczegółowe zagadnienia tematyczne obejmują różne oblicza zachowań nieetycznych, na przykład:

1. zachowanie nieetyczne w miejscu pracy, etyczne zagrożenia ze strony współczesnych organizacji – przyczyny wypalenia zawodowego i cynizmu organizacyjnego człowieka zatrudnionego w wielkich korporacjach i małych przedsiębiorstwach;

2. etyczne zachowanie się młodych dorosłych w relacji z rodzicami, odpowiedzialność w podejmowaniu wyzwań dorosłości a nieuczciwe postępowanie;

3. nieetyczne aspekty zachowania się partnerów lub dzieci i rodziców wobec siebie (manipulacja w rodzinie, konflikt międzypokoleniowy);

4. nieuczciwość akademicka i jej uwarunkowania, formy nieetycznego postępowania w szkołach i na uczelniach, w relacji nauczyciel – uczeń, wykładowca – student; problem ściągania i plagiatowania jako przykład zachowań nieetycznych, mobbing i bullying;

5. etyczne aspekty zachowania się wobec ludzi w wieku 55+, niepełnosprawnych lub chorych, problem dyskryminacji.

Metody dydaktyczne:

Analiza literatury i doniesień z badań, dyskusje grupowe nad określonymi zagadnieniami, prezentacje referatów przez poszczególnych studentów, formułowanie problemów badawczych wymagających empirycznej penetracji.

Zakłada się, że na podstawie lektury przedmiotu, Studenci będą potrafili krytycznie odnieść się do aktualnego stanu wiedzy i badań oraz samodzielnie sformułować temat własnej pracy empirycznej, postawić hipotezy, przeprowadzić badania.

Dyskusja nad uzyskanymi wynikami w świetle istniejącej wiedzy z danego obszaru psychologii, analiza problemów, pojawiających się w trakcie realizacji projektów badawczych przez Studentów, napisanie/przygotowanie pracy dyplomowej.

Praca własna Studenta:

Studiowanie literatury na dany temat, praca z materiałami źródłowymi

Przygotowanie referatu - projektu badań

Opracowanie ustnej i pisemnej prezentacji rozwiązania sformułowanego przez siebie problemu badawczego (projektu badań) wraz z narzędziami badawczymi

Przygotowanie konspektu

Przeprowadzenie badań

Sporządzenie bazy danych

Studiowanie literatury metodologicznej i statystycznej -przygotowanie propozycji analizy statystycznej wyników

Uzupełnienie przeglądu literatury przedmiotu

Przeprowadzenie statystycznej analizy uzyskanych wyników i sformułowanie wniosków

Przygotowanie raportu z przeprowadzonych badań

Przygotowanie prezentacji uzyskanych wyników

Przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej

Metody i kryteria oceniania:

Aby uzyskać zaliczenie Student powinien:

1. uczestniczyć aktywnie w zajęciach – dopuszczalna jest 1 nieobecność w semestrze;

2. przygotować referat, stanowiący wnikliwe opracowanie szczegółowych zagadnień teoretycznych i metodologicznych, odnoszących się do wybranych problemów, analizowanych w ramach seminarium magisterskiego;

3. zaprezentować przed grupą własny projekt badawczy (problem i metodologię badań);

4. sporządzić i złożyć pisemny projekt badań własnych, zawierający opis własnej koncepcji pracy: roboczy temat pracy, problem badawczy, pytania i hipotezy badawcze, opis zmiennych i ich wskaźników, model badań, opis narzędzi badawczych i metod analizy statystycznej danych wraz z uzasadnieniem ich wyboru, bibliografię;

5. Przygotować część teoretyczną pracy -złożyć pracę pisemną;

6. Przygotować bazę danych i analizę statystyczną wyników w raz z ich dyskusją;

7. Złożyć pracę magisterską w terminie-do końca IV semestru seminarium.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)