Wstęp do pracy naukowej 1 [06-PS-NM-062]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do pracy naukowej 1 [06-PS-NM-062] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Magdalena Hyla |
Strona domowa grupy: | http://www.ip.us.edu.pl/?fo_id=44785 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bukowski A. (1994). Pycha naukowa. W: J. Goćkowski, P. Kisiel (red.) Patologia i terapia życia naukowego, Kraków: Wydawnictwo Universitas. 2. Lilienfeld S.O., Lynn S.L., Ruscio J., Beyerstein B.L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa – Stare Groszki: Wydawnictwo CiS. 3. Łukaszewski W. (2003). Wielkie pytania psychologii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 16-44. 4. Łuszczyńska-Cieślak A., Cieślak R. (2001). Standardy przygotowania tekstu do publikacji. Część I. Nowiny Psychologiczne, 2, 88-97. 5. Łuszczyńska-Cieślak A., Cieślak R. (2001). Standardy przygotowania tekstu do publikacji. Część II. Nowiny Psychologiczne, 3, 54-64. 6. Nęcka E., Stocki R. (2011). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Wydawnictwo Universitas. Literatura dodatkowa: 1. Brzeziński J. (2000). Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 1. (523-537). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Brzeziński J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Lett J. (1990). A field guide to critical thinking [online]. Dostępne: http://www.astro.virginia.edu/class/oconnell/astr121/fieldguide-criticalthinking.html 4. Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 1. (67-92). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Toeplitz-Winiewska M. (2000). Etyczne aspekty uprawiania zawodu psychologa. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 3. (823-836). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 6. Witkowski T. (2009). Zakazana psychologia. Taszów: Moderator |
Zakres tematów: |
14.10.2015 - Zajęcia organizacyjne. Psychologia jako nauka. Psycholog jako badacz. Mity psychologii potocznej. • Przedstawienie programu zajęć i literatury przedmiotu. • Omówienie celów nauczania, sposobu realizacji przedmiotu oraz wymagań • Treści zajęć: termin nauka i praca naukowa, schemat poznania naukowego, psychologia jako nauka empiryczna z pogranicza nauk przyrodniczych, humanistycznych i społecznych, wymagania wobec psychologa jako badacza, potoczne postrzeganie psychologii, mity funkcjonujące w postrzeganiu psychologii, psychologia a „zdrowy rozsądek”. Literatura do przygotowania na zajęcia: • Lilienfeld S.O., Lynn S.L., Ruscio J., Beyerstein B.L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa – Stare Groszki: Wydawnictwo CiS, rozdział 1. • Brzeziński J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 1 (literatura dodatkowa) 28.10.2015 Formy wymiany informacji naukowej. Podręczniki, monografie, artykuły, czasopisma naukowe, prace magisterskie, doktorskie, materiały pokonferencyjne & Styl naukowy w słowie pisanym. Zasady cytowania i tworzenia bibliografii. • Przedstawienie różnorakich form wymiany informacji naukowej. • Praca warsztatowa na różnych formach - analiza struktury prac i artykułów naukowych. • Omówienie struktury wybranych form prac naukowej. • Omówienie charakterystyki stylu naukowego. • Analiza błędów stylistycznych mogących pojawić się w studenckich pracach naukowych. Literatura do przygotowania na zajęcia: • Łuszczyńska-Cieślak A., Cieślak R. (2001). Standardy przygotowania tekstu do publikacji. Część I. Nowiny Psychologiczne, 2, 88-97. • Łuszczyńska-Cieślak A., Cieślak R. (2001). Standardy przygotowania tekstu do publikacji. Część II. Nowiny Psychologiczne, 3, 54-64. 3. 25.11.2015 Pozanaukowe formy poznania. Artykuły naukowe i nienaukowe - przykładowa analiza wybranych źródeł pod kątem krytycznej oceny zawartych w nich doniesień. (zajęcia 3 według sylabusa) • Omówienie pozanaukowych form poznania - potocznych, religijnych, artystycznych • Cztery drogi do wiedzy - metoda dogmatyzmu, autorytetu, apriori oraz naukowa • Pojęcie pychy naukowej • Praca warsztatowa - porównanie artykułów z czasopism "kolorowych", artykułów popularnonaukowych i artykułów naukowych. Literatura do przygotowania na zajęcia: • Bukowski A. (1994). Pycha naukowa. W: J. Goćkowski, P. Kisiel (red.) Patologia i terapia życia naukowego, Kraków: Wydawnictwo Universitas. Do zajęć wymagane jest przygotowanie studentów w postaci wyszukania i przyniesienia na zajęcia artykułów z podobnego zakresu tematycznego – jeden artykuł pseudonaukowy lub popularnonaukowy, jeden naukowy lub informacji na temat badań naukowych ze źródeł nienaukowych i ich weryfikację za pomocą źródeł naukowych. 9.12.2015 Korzystanie z zasobów bibliotecznych oraz elektronicznych baz danych. • Biblioteki posiadające zasoby z dziedziny psychologii, zasoby biblioteki wydziałowej • Praca ćwiczeniowa– wyszukiwanie informacji w elektronicznych bazach artykułów naukowych. Do zajęć wymagane jest przygotowanie studentów w postaci przygotowania tematów interesujących z punktu widzenia tworzenia posteru naukowego oraz referatu naukowego w zajęciach w kolejnym semestrze. 20.01.2015 Sprawdzian wiedzy - kolokwium zaliczeniowe & Posumowanie zajęć. Informacja zwrotna odnośnie kolokwium. Zaliczenie. |
Metody dydaktyczne: |
praca w grupach, prezentacja, dyskusja, praca przy komputerze |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązuje system punktowy, tzn. w trakcie semestru studenci zdobywają punkty, które później przeliczone zostaną na ocenę końcową. Na ocenę końcową składają się punkty uzyskane z kolokwium zaliczeniowego (maksymalny wynik możliwy do uzyskania: 20 pkt). Dodatkowo prowadzący zastrzega sobie możliwość oceny merytorycznej aktywności studentów w trakcie zajęć. Prowadzący zastrzega sobie prawo do wyrywkowego ustnego odpytania studentów na zajęciach. Odpowiedź ustna podlegałaby ocenie na tradycyjnej skali (2-5), a jej wyniki będą uwzględniane w ostatecznej punktacji według zasady: ndst = -2 pkt; dst = 0 pkt; db i bdb = +1 pkt. Wynik kolokwium sprawdzającego wiedzę i umiejętności uzyskane podczas zajęć: - znajomość polskojęzycznych i angielskojęzycznych czasopism i elektronicznych baz danych z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów dostępnych w bibliotece UŚ - umiejętność rozróżnienia między fragmentami publikacji naukowych i nienaukowych z zakresu psychologii - znajomość zagadnień związanych ze specyfiką stylu naukowego pisania prac - umiejętność wyszukania i poprawienia fragmentów prac naukowych, błędnych pod względem stylistycznym - znajomość charakterystycznych cech różnych form prac naukowych - znajomość omawianych na zajęciach pojęć i koncepcji oraz umiejętność umiejscowienia ich w kontekście wypowiedzi, poprzez odpowiednie uzupełnienie nimi podanego tekstu Powyższe będą w równy sposób wpływać na możliwą do uzyskania w kolokwium liczbę punktów. Ocena końcowa z przedmiotu przedstawiona będzie na skali od 2 do 5, gdzie: - ocena dst: 11-12 punktów - ocena dst+: 13-14 punktów - ocena db: 15-16 punktów - ocena db+: 17-18 punktów - ocena bdb: 19 i więcej punktów Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na co najmniej 50% zajęć oraz odrobienie każdej nieobecności (w ramach konsultacji) wykraczającej poza 1 dozwoloną nieobecność. |
Uwagi: |
Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych i zamkniętych, a także pracy z tekstem (uzupełnianie pustych miejsc, wyszukiwanie błędów w tekście). Termin przeprowadzenia kolokwium – ostatnie zajęcia w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.