SPS_M01_Psychologiczne mechanizmy kryminogenezy. Zagadnienia ogólne [06-PS-NM-202]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | SPS_M01_Psychologiczne mechanizmy kryminogenezy. Zagadnienia ogólne [06-PS-NM-202] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Barbara Leśniak |
Literatura: |
Błachut, J., Gaberle, A., Krajewski, K. (2004). Kryminologia. Gdańsk: INFO Trade. Danilewska, J.(2002). Agresja u dzieci-szkoła porozumienia, WSiP; Gierowski, J.K. (2005). Czynniki ryzyka i opiniowanie przemocy u adolescentów. Farmakoterapia w Psychiatrii i Neurologii, 2, s. 113-129. Gierowski, J.K. (2011). Diagnoza procesów motywacyjnych- nowe wyzwania i niewykorzystane możliwości psychologii sądowej. Chowanna, t.2 (37). Leśniak,B (2015) Psychologiczna ocena zagrożenia demoralizacją dzieci i młodzieży w kontekście sprawców przemocy szkolnej: model diagnozy (w:) Modele psychologicznego opinodawstwa w sprawach karnych (red.D.Rode), Sopot: GWP. Majchrzak,Z. (2004) Nieletni, Młodociani, dorośli zabójcy i mordercy. Gdzie kończy się norma a zaczyna patologia, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Radochoński,M. (2009). Osobowość antyspołeczna. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Rode.D. (2010) Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Charakterystyka sprawców Siemaszko, A., (1993). Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych. Warszawa: PWN. Stanik, J.M. (2013). Psychologia sądowa. Podstawy. Badania. Aplikacje. Warszawa: PWN Tomaszewski, T.(1979). Człowiek i otoczenie, (w:) T.Tomaszewski (red.) Psychologia. Warszawa: PWN. Urban B(2000) Zachowania dewiacyjne młodzieży Urban B(2000) Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich Wolińska,J.M (2004).Agresywność młodzieży problem indywidualny i społeczny. Lublin: UMCS literatura uzupełniająca: Bałandynowicz, A. (2005). Środowisko rodzinne z zachowania dewiacyjne dzieci i młodzieży. Problemy alkoholowe,1. Bałandynowicz, A.(2005). Środowisko rodzinne a zachowania dewiacyjne dzieci i i młodzieży. Problemy Alkoholizmu, 1, s.4-12. Czerwieńska, E. (2001). Sprawcy zabójstw na tle sytuacji trudnej. (w:) B. Urban (red.), Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu. Kraków: UJ. Hołyst, B. (2001). Motywacja zachowań agresywnych u sprawców przestępstw. (w:) M. Binczycka-Anholcer (red.), Agresja i przemoc a zdrowie psychiczne. Warszawa-Poznań: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej. Wilczyńska A. (2014) Uwarunkowania radzenia sobie młodzieży w sytuacjach zagrożenia wykluczeniem społecznym. Katowice: UŚl rozdz.3 |
Zakres tematów: |
Psychologiczne struktury i mechanizmy kryminogenezy a zachowania przestępcze i paraprzestępcze: • kryminogeneza w ujęciu rozwój procesów poznawczych i dorastania społeczno-moralnego: epistemologiczno-psychologiczna teoria rozwoju J.Piageta, teoria rozwoju społeczno-moralnego (Lawrence Kohlberg), teoria zadań rozwojowych J.Havigursta - w kontekście ułomnych skutków desocjalizacyjnych. Ułomne skutki desocjalizacyjne wprocesie internalizacji norm moralnych. • Psychologiczne mechanizmy zachowania w warunkach stresu psychologicznego: psychologiczne koncepcje stresu, pojęcie sytuacji trudnej w kontekście paradygmatu T.Tomaszewskiego „człowiek w sytuacji; Psychologiczne koncepcje dewiacji i przestępczości: • Teoria zachowań internalizacyjnych i eksternizacyjnych T.M. Achenbacha; Teoria Stotta • Model przyswajania i przetwarzania informacji w sytuacjach społecznych (N.R.Crick, K.A.Dodge) oraz teoria przestępczego stylu myślenia i stylu życia Glenna D.Waltersa w kontekście wyjaśniania zachowań asocjalnych, Wybrane socjologiczno-kryminologiczne oraz biologiczne koncepcje dewiacji i przestępczości. Motywacja czynów przestępczych w ujęciu K.Gierowskiego Demoralizacja i niedostosowanie społeczne nieletnich: • pojęcie demoralizacji w świetle ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich; • pojęcie niedostosowania społecznego w ujęciu psychologicznym, • zachowania agresywne jako jeden z przejawów demoralizacji. Definicje agresji. Klasyfikacje. Geneza agresji i agresywności w świetle badań i poglądów psychologicznych. • psychologiczna ocena zagrożenia demoralizacją dzieci i młodzieży w kontekście sprawców przemocy szkolnej: model diagnozy; • czynniki ryzyka i opiniowanie przemocy u adolescentów, wybrane narzędzia diagnostyczne niedostosowania społecznego; Przestępczość i zaburzenia zachowania nieletnich- uwarunkowania środowiskowe: • warunki opiekuńczo – wychowawcze (WOWRN) w rodzinie a ryzyko zachowań paraprzestępczych i przestępczych, • efekty edukacyjno wychowawcze (EEW) w szkole a ryzyko zachowań paraprzestępczych i przestępczych. • funkcjonowanie w asocjalnych grupach podkulturowych a ryzyko zachowań paraprzestępczych i przestępczych: ‐ mechanizmy psychologiczno – kryminologiczne. Czynniki warunkujące rozwój zachowania antyspołecznego Postacie zaburzeń antyspołecznych w cyklu życiowym |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeniowej. Analiza przypadków, dyskusja („burza mózgów”, ćwiczenia warsztatowe). Pomoce dydaktyczne: prezentacje multimedialne |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową modułu składają się oceny: z kolokwium, teoretyczna aktywność podczas zajęć (m.in. przygotowanie referatu na wskazany przez prowadzącą temat) oraz praca nad studium przypadku. Ocenie podlegać będą: 1. Umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w opracowaniu praktycznej strategii postępowania diagnostycznego i/lub badawczego; 2. Kompetencje komunikacyjne i interpersonalne studenta Ocena końcowa zostanie ustalona według średniej ważonej. Wagi: 0,75 kolokwium 0.25 referat/ studium przypadku/ inna znacząca aktywność na zajęciach. test wiedzy skala ocen z kolokwium zaliczeniowego: 60-67% punktów - ocena dst 68-75% dst + 76-83% db 84-91% db + 92-100% bdb inne warunki zaliczenia: warunkiem dopuszczenia do kolokwium końcowego, jest zaliczenie treści zajęć wszystkich ponadplanowych nieobecności (kontrakt: liczba dopuszczalnych nieobecności, bez względu na ich powód 2) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.