Społeczna psychologia stosowana [06-PS-SM-026]
semestr zimowy 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Społeczna psychologia stosowana [06-PS-SM-026] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 128 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Eugenia Mandal |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Aronson, E., Wilson, T. D. i Akert, R. M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka. Cialdini, R.(1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. Kenrick, D.T., Neuberg, S. L. i Cialdini R. B. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP. Mandal, E. (2008). Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Manstead, A.S.R. i Hewstone, M. (red.) (1996). Psychologia społeczna. Encyklopedia Blackwella. Warszawa: Wydawnicwto J. Santorski. Mika, S. (1987). Psychologia społeczna. Warszawa: PWN. Nisbett, R. (2011). Geografia myślenia. Sopot: Smak Słowa. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2010). Psychologia akademicka, tom II, Gdańsk: GWP. Wilmot, W. i Hocker, J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Wosińska, W. (2005). Psychologia życia społecznego. Gdańsk: GWP. literatura uzupełniająca Abgrall, J. M. (2005). Sekty. Manipulacja psychologiczna. Gdańsk: GWP Balawajder, K. (1998). Komunikacja, konflikty, negocjacje w organizacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Brzezińska A. (2004). Socjometria. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP Clarke, D. (2005). Zachowania prospołeczne i antyspołeczne. Gdańsk: GWP Doliński, D. ( 2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP. Doliński, D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum. Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Griskevicius, V., Tybur, J., Sundie, J., Cialdini, R., Miller, G. i Kenrick D. (2007). Blatant benevolence and conspicuous consumption: When romantic motives elicit strategic costly signals, Journal of Personality and Social Psychology, 93, 85-102. Herman, J. L. (1998). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWP. Horgan, J. (2008). Psychologia terroryzmu. Warszawa; Wydawnictwo Naukowe PWN. Jarymowicz M. (1980). Makiawelizm - osobowość ludzi nastawionych na manipulowanie innymi. W: J. Reykowski (red.). Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi. Warszawa: PWN Krahe, B. (2004). Agresja. Gdańsk: GWP Lachowicz – Tabaczek, K. (2001). Praktyczna psychologia sprzedaży. Zastosowania teorii motywacji oraz teorii komunikacji do wspomagania decyzji konsumenckich [w] tejże (red.). Psychologia społeczna w zastosowaniach. Od teorii do praktyki. Wrocław: Wydawnictwo atla2. Leary, M. (1999). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk, GWP. Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa: PWN. Lewicka, M. i Grzelak, J. (red.) (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: GWP Nęcki, Z. (1999). Wzajemna atrakcyjność. Warszawa: KiW. Nęcki, Z. (2000). Negocjacje w biznesie. Kraków: Antykwa Pratkanis, A. i Aronson, E. (2007). Wiek propagandy. Warszawa: PWN Reykowski, J. (red.) (1976). Osobowość a społeczne zachowanie ludzi. KiW. Warszawa. Stephan, W.C. i Stephan, C.W. (1999). Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk: GWP Szmajke, A. (1999). Autoprezentacja: maski, pozy, miny. Olsztyn: Consulting. Witkowski, T. (2000). Psychomanipulacje. Wrocław: Oficyna Wydawnicza UNUS. Wojciszke, B. (1993). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP. |
Zakres tematów: |
1. Wpływ sytuacji społecznych. 2. Reguły wpływu społecznego. 3. Techniki wpływu społecznego. 4. Manipulacja w sektach. 5. Manipulacja w bliskich związkach. 6. Miłość i bliskie związki. 7. Autoprezentacja. 8. Atrakcyjność interpersonalna. 9. Grupy społeczne. 10. Agresja w stosunkach między ludzkich 11. Konflikty i negocjacje. 12. Zachowania prospołeczne. 13. Reklama w środkach masowego przekazu. 14. Psychologia społeczna a środowisko. 15. Egzamin |
Metody dydaktyczne: |
Metody oparte na słowie, prezentacje multimedialne |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin Egzamin pisemny zawierający pytania problemowe, testowe i otwarte, których celem jest sprawdzenie wiedzy z zakresu analizowanych treści. Wymagana jest wiedza z zakresu literatury podstawowej oraz treści omawianych na wykładach oraz umiejętność wyprowadzania wniosków z analizowanych ujęć teoretycznych psychologii społecznej. Egzamin odbędzie się w sesji egzaminacyjnej. Skala ocen: 51%-60% wyniki maksymalnego) – dostateczny (3,0; E) 61%-70% - dostateczny plus (3,5; D) 71%-80% - dobry (4,0; C) 81%-90% - dobry plus (4,5; B) 91%-100% - bardzo dobry (5,0; A) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.