Procesy poznawcze [06-PS-NM-009]
semestr letni 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Procesy poznawcze [06-PS-NM-009] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 38 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Teresa Sikora |
Literatura: |
PONIŻSZA LITERATURA NIE OBEJMUJE WSZYSTKICH POLECANYCH W TRAKCIE WYKŁADÓW POZYCJI BIBLIOGRAFICZNYCH Augusto, L., M. (2014). Unconscious Representations 2: Towards an Integrated Cognitive Architecture. Bargh, J.; Chaiken, S.; Raymond, P.; Hymes, Ch. (1996). The Automatic Evaluation Effect: Unconditional Automatic Attitude Activation with a Pronunciation Task. Journal of Experimental Social Psychology 32, 104-128 . Baumeister, R. (2011). Zwierzę kulturowe. Między naturą a kulturą. Warszawa: PWN. Carr, N. (2013). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Tłum. K. Rojek. Gliwice: Helion S.A. Dziarnowska, w.; Klawiter, A. (2003). Subiektywność a świadomość. studia z kognitywistyki i filozofii umysłu, nr1/2003. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Gazzaniga, M. istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi. Sopot: smak słowa. Jodzio, K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Poznań: Difin SA. Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, s.27-43. Poznań: Wyd. Media Rodzina. Kovecses, Z. (2011). Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Kraków: universitas. Kurcz, I. (1976). Psycholingwistyka. Warszawa: PWN Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2008). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. PWN, ACADEMICA Wyd. SWPS. Nisbett, R. (2011). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej. Sopot: smak słowa. Nosal, Cz. Umysł poczwórnie ograniczony. Bariery i kompensacje w poznawaniu http://skfu.amu.edu.pl/downloads/skfu_t4n1_nosal.pdf Nosal, Cz. (1997). Psychologia decyzji kadrowych. Kraków: Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu Pessoa, L. (2008). On the relationship between emotion and cognition. Perspectives, 9,148–159. Reznitskaya, A.; Sternberg, R., J. (2007). Jak nauczyć podopiecznych mądrego myślenia: program „Edukacja dla mądrości” [W:] P., A. Linley, S. Joseph (red.) Psychologia pozytywna w praktyce. Przekł. A. Jaworska-Surma. Warszawa: PWN Maruszewski, T. (2010). O splataniu się pamięci indywidualnej i kolektywnej, czyli o tym, czym jest życie w ciekawych czasach [W:] A. Kolańczyk, B. Wojciszke (red.) Motywacje umysłu. Sopot: smak słowa, s. 47-63. Kossowska, M. (2005). Umysł niezmienny… Poznawcze mechanizmy sztywności. Kraków: Wyd. UJ Rudniański, J. (1984). Sprawność umysłowa. Warszawa: Wiedza Powszechna, s.12-81. Sikora, M. (2007). Problem reprezentacji poznawczej w nowożytnej i współczesnej refleksji filozoficznej. Poznań: Wyd. naukowe Instytutu Filozofii UAM. Vetulani, J. (2010). Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice. Kraków: homini. Wellsby, M., Pexman, P., M. (2014).Developing embodied cognition: insights from children’s concepts and language processing. |
Zakres tematów: |
1. Między wiarą a wiedzą. Źródła psychologii poznawczej. Zasady i kryteria wyodrębniania jej spośród innych dyscyplin psychologii i nauk pokrewnych. Stałość i zmienność poznawania w aspekcie zmiany paradygmatów prawdziwości poznania. Warunki i kontekst poznania jako fundament założeń odnośnie do funkcjonowania ludzkiego umysłu. 2. Neuropoznawanie poznawania. Ewolucja metod badawczych w psychologii skoncentrowanej na aktywności umysłowej. Zalety, niedoskonałości i pułapki interpretacyjne wynikające ze specyfiki stosowanych narzędzi. 3. Serce i rozum?.. Sprawowanie kontroli poznawczej; od homunkulusa do funkcji zarządczych. Automatyzmy a samokontrola - poznawczy kontekst rozumienia. Pętla poznawczo-afektywna. 4. Siła banału. Sposoby nabywania kompetencji poznawczej: asocjacja, warunkowanie a ucieleśnienie; determinacja strukturalna a ekologiczna. Przetarg między siłą, ilością a znaczeniem bodźców. 5. Materia (?) mentalna. Koncepcje powstawania umysłowych reprezentacji rzeczywistości. Sencepty, percepty, pojęcia, kategorie, symbole, obrazy. 6. 7. Sieć czy magazyny? Sposób organizowania wiedzy w umyśle. Zasady wyodrębniania i doboru (uwaga) i kodowania (pamięć operacyjna) informacji. Modele pamięci, rodzaje wiedzy; wskazówki przywołań a mnemotechniki. 8. Człowiek myślący. Poziomy warunkowania typu i rodzaju myślenia: kultury lewo- i prawopółkulowe? Czynniki osobowe i sytuacyjne. Ekonomia poznawcza i heurystyki. Regularności nie-racjonalności. Myślenie dla działania, a działanie dla myślenia. 9. Myślowa nieprzeciętność. Sawanci, twórcy, artyści: poznawcze obszary odmienności jednostek niezwykłych. Możliwość i zasadność stymulowania twórczości w świetle rozumienia procesu twórczego i wyników badań. 10. Intuicja a kalkulacja. Przebieg procesu decyzyjnego i jego wyznaczniki; wybory jedno i wieloalternatywne. Ograniczenia poznawcze a trafność modeli decyzyjnych. Decyzje ryzykowne. Trafność obiektywna a użyteczność subiektywna. 11. Wiedza-inteligencja-mądrość. Poznawcze zakresy tożsamości i odrębności. 12. Homo loguens. Funkcje, poziomy, struktura języka. Kompetencja językowa a inne kompetencje poznawcze. Współczesny kształt koncepcji determinizmu językowego. 13. Współczesny Inny. Międzykulturowe różnice poznawcze, ich geneza i manifestacje. 14. Fakty i mity „dopingu” i „pressingu” poznawczego. Realny obszar skuteczności zewnętrznych oddziaływań w celu podniesienia/obniżenia wydajności procesów poznawczych. |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja ustna, multimedialna; ilustracja fragmentami filmów, dzieł literackich, instalacji artystycznych. Prezentacja wybranych testów i ofert rynkowych wykorzystujących wiedzę z obszaru psychologii poznawczej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.