Metodologia badań psychologicznych 1 [06-PS-SM-005]
semestr letni 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia badań psychologicznych 1 [06-PS-SM-005] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 185 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Maria Flakus, Magdalena Hyla |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Literatura uzupełniająca:
|
Zakres tematów: |
• Cele nauczania metodologii, relacje pomiędzy metodologią a nauką, istota poznania naukowego i jego funkcje/cele. • Cechy poznania naukowego: zasada racjonalności, schematy sprawdzania: pozytywny (konfirmacjonizm) i negatywny (falsyfikacjonizm), poznanie psychologiczne jako poznanie naukowe, psychologia jako nauka empiryczna, etapy badania naukowego (psychologicznego), pojęcie i struktura procesu badawczego, struktura operacyjna a struktura logiczna procesu badawczego w psychologii i innych naukach behawioralnych. • Zmienne: zmienność jako podstawowa kategoria metodologiczna, pojęcie i klasyfikacja zmiennych, funkcjonalne ujęcie procesu badawczego, metodologiczna charakterystyka zmiennych, interakcje zmiennych. • Problemy i hipotezy badawcze: pojęcie problemu badawczego, rodzaje pytań badawczych, odmiany hipotez badawczych, relacje pomiędzy hipotezami. • Definicje: cel definiowania pojęć, definicje pojęciowe i operacyjne, odmiany definicji pojęciowych. • Operacjonalizacja zmiennych: istota i funkcje operacjonalizacji, definicja wskaźnika, rodzaje wskaźników, pojęcie narzędzia pomiarowego, definiowanie zmiennych a konstruowanie wskaźników. • Modele i plany badawcze: pojęcia „modelu” i „planu” badawczego, rola doświadczenia w poznaniu naukowym. • Eksperymentalne plany badawcze: jedno-jednozmiennowe i wielo-jednozmiennowe, zasada randomizacji, pojęcie kontroli zmiennych niezależnych, wariancja wyjaśniona versus wariancja błędu, rola pretestu zmiennej zależnej, ocena dynamiki zmiany: trafność wewnętrzna i trafność zewnętrzna, czynniki uszkadzające trafność planów eksperymentalnych. • Quasi-eksperymentalne plany badawcze. • Plany badawcze typu ex post facto. • Korelacyjno-regresyjne plany badawcze: model regresji liniowej w odmianie jedno-jednozmiennowej i jedno-wielozmiennowej, strategie budowy modelu, zmienne jakościowe i ich interakcje w modelu regresji liniowej. • Analiza porównawczo-krytyczna modeli badawczych – problem wyboru/konstrukcji optymalnego planu badawczego. • Analiza wyników badań: projektowanie kierunków i form analizy wyników, podstawy statystycznej analizy danych, próba a populacja, opis statystyczny, wnioskowanie statystyczne, miary siły związku i testy istotności różnic. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład ilustrowany prezentacją multimedialną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium zaliczenia jest ocena przedstawionej w formie sprawozdania sytuacji badawczej, przedstawiającej realizację określonej problematyki badawczej. W sprawozdaniu uwzględnione i opisane zostaną następujące elementy procedury badawczej: sformułowanie problemu badawczego i hipotez, określenie zmiennych istotnych dla zmiennej zależnej wraz z metodą ich operacjonalizacji, wybór modelu badawczego i statystycznego, dobór próby, interpretacja rezultatu badawczego. Zadaniem studentów jest ocenienie poszczególnych kroków procedury badawczej w zależności od tego, czy wykonany on został poprawnie, czy też nie. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest uzyskanie co najmniej 50% przewidzianych punktów. Ocena za test wystawiana jest wg poniższego wzoru: 100% - 91% - ocena bardzo dobra (5,0); 90% - 81% - ocena dobra z plusem (4,5); 80% - 71% - ocena dobra (4,0) 70% - 61% - ocena dostateczna z plusem (3,5); 60% - 51% - ocena dostateczna (3,0); 50% i mniej - ocena niedostateczna (2,0). |
Uwagi: |
Szczegółowe informacje mogą pojawiać się cyklicznie na stronach pracowniczych prowadzących (na stronie Instytutu Psychologii: www.ip.us.edu.pl). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.