Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka biznesu i etyki zawodowe [05-DF-S1-16] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka biznesu i etyki zawodowe [05-DF-S1-16]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 35
Limit miejsc: 32
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Mariusz Wojewoda
Literatura:

I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, w: Taże, Etyka. Pisma

wybrane, Ossolineum 1992, s. 64-91.

2. A. Lewicka-Strzałecka, Analiza treści kodeksów etycznych firm, w: Etyczne standardy firm

i pracowników, Warszawa 1999, s. 72-78.

3. L. Zbiegień-Maciąg, Etyka w zarządzaniu organizacją (s. 217–229), oraz R. Banajski:

Jakich wartości osobowych oczekują pracodawcy od kandydatów do pracy? (s. 246–

256), w: Etyka biznesu. Red. J. Dietl, W. Gasparski. Warszawa 1997.

4. B. Klimczak: Odpowiedzialność w biznesie, s. 63–79; oraz Konflikty moralne w biznesie,

s. 80–90. W: Taże: Etyka gospodarcza. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2002.

5. M. Rymsza: Zapomniany kapitał „Solidarności”. Ekonomia solidarna w Polsce po 1989

roku. oraz J. Wygnański: Ekonomia społeczna – sprzeczność czy konieczność?

„Więź” 2008, nr 594–595, s. 15–25, oraz s. 26–35.

6. W. Szpringer, Formy i metody prowadzenia przedsiębiorstwa w Internecie, W:

Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie od e-commerce do

e-biznesu, Difin, Warszawa 2005, s. 93 – 126.

.

7. B. Schwartz, Podejmowanie decyzji i dokonywanie wyboru. W: Paradoks wyboru.

Dlaczego więcej oznacza mniej, PWN, Warszawa 2013, s. 63–92.

8. T. Gordon: Umiejętności, które pomagają podwładnym rozwiązywać ich problem. W:

Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, PAX, Warszawa 1996,

s. 55–79.

9. T. Gordon: Metoda bez porażek: przekształcenie konfliktu we współpracę. W:

Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, PAX, Warszawa 1996,

s. 176–216.

10. J. Rogers: Budowanie zaufania: podstawowe wartości i techniki. W: Tenże: Coaching.

Podstawy umiejętności. Gdańsk 2010, s. 39–67.

11 J. Rogers: Profesjonalizm. W: Tenże: Coaching. Podstawy umiejętności. Gdańsk 2010,

s. 226–250.

12. C. Tavris, E. Aronson: Dysonans poznawczy – siła napędowa samousprawiedliwienia

W: C. Tavris, E. Aronson: Błądzą wszyscy, ale nie ja. Dlaczego usprawiedliwiamy

głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania. Sopot – Warszawa 2008, s. 19–44.

13. M.B. Rosenberg: Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa 2012,

s. 15–37.

14. M. Sidor-Rządkowska: Trudne sytuacje w mojej pracy – relacje coachów. W: Taże:

Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha. Warszawa

2012, s. 157–178

Zakres tematów:

I. Etyka zawodowa - zadania i zakres.

II. Kodeksy etyczne, ich struktura, treść i pragmatyka.

III. Dylematy i konflikty moralne w pracy coacha.

IV. Programy etyczne firm.

V. Studium przypadku w etyce biznesu i etyce zawodowej.

Metody dydaktyczne:

analiza tekstu, analiza przypadku, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczeń obejmuje 2 składowe.

25% oceny pochodzi z pisemnej pracy - analizy wybranego kodeksu etycznego bądź analizy przypadku dylematu lub konfliktu moralnego związanego z pracą coacha.

Ocena: bardzo dobry (5,0) - praca szczegółowo omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wyczerpująco zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje samodzielny argument na rzecz pewnego rozwiązania, nie zawiera błędów logicznych i językowych;

Ocena: dobry plus (4,5) - praca szczegółowo omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wyczerpująco zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje argument na rzecz pewnego rozwiązania, nie zawiera błędów logicznych i językowych;

Ocena: dobry (4,0) - praca omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wskazane są zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje argument na rzecz pewnego rozwiązania, zawiera niewielkie błędy logiczne lub językowe;

Ocena: dostateczny plus (3,5) - praca omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; niewielkie błędy logiczne lub językowe są dopuszczalne;

Ocena: dostateczny (3,0) - praca omawia podstawowe aspekty moralne danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; zostają wskazane najważniejsze koncepcje etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; niewielkie błędy logiczne i językowe są dopuszczalne.

75% oceny pochodzi z ustnego zaliczenia treści zajęć.

Ocena: bardzo dobry (5.0) – student potrafi samodzielnie analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i krytycznie analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dobry plus (4.5) – student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i krytycznie analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dobry (4) - student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dostateczny plus (3,5) – student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu podstawowych koncepcji moralnych; orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dostateczny (3,0) - student potrafi wskazać sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową; orientuje się w podstawowej literaturze przedmiotu.

Uwagi:

Przedmioty obowiązkowe, 3 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)