PRZEDMIOT B ZWIĄZANY ZE SPECJALNOŚCIĄ - TERMODYNAMIKA [0310-CH-S2-TERM]
semestr zimowy 2015/2016
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | PRZEDMIOT B ZWIĄZANY ZE SPECJALNOŚCIĄ - TERMODYNAMIKA [0310-CH-S2-TERM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 13:30 - 14:30
sala 116 Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 3 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mirosław Chorążewski |
Literatura: |
1.J. Szarawara, Termodynamika chemiczna stosowana, WNT, Warszawa, 1997. 2. P. W. Atkins, Chemia fizyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. 3. H. Buchowski, W. Ufnalski, Podstawy termodynamiki,WNT, Warszawa 1994. 4. P. W. Atkins, C. A. Trapp, M. P. Cady, C. Giunta, Chemia fizyczna. Zbiór zadań z rozwiązaniami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. 5. K. Gumiński, Termodynamika, PWN Warszawa 1982. 6. H. Buchowski, W. Ufnalski, Gazy ciecze płyny, wykłady z chemii fizycznej, WNT, Warszawa, 1994, |
Zakres tematów: |
Zajęcia z termodynamiki chemicznej mają na celu zapoznanie studenta z następującymi zagadnieniami: 1.) Zerowa zasada termodynamiki, równowaga termiczna, procesy adiabatyczne, temperatura empiryczna, gazowa skala temperatury. 2.) Pierwsza zasada termodynamiki, energia wewnętrzna, pojęcia pracy i ciepła w termodynamice. Entalpia. Konsekwencje pierwszej zasady termodynamiki. Zastosowania pierwszej zasady termodynamiki. 3.) Procesy quasi-statyczne i odwracalne. Druga zasada termodynamiki, pojęcie entropii, zmiany entropii w procesach odwracalnych i nieodwracalnych (samorzutnych), zmiany entropii w układach izolowanych. 4.) Trzecia zasada termodynamiki. 5.) Związki między funkcjami termodynamicznymi. 6.) Przemiany adiabatyczne gazu doskonałego. Entalpia i energia wewnętrzna gazu doskonałego. Związek pomiędzy adiabatą a izotermą. 7.) Stany makro układu i prawdopodobieństwo termodynamiczne. Cząsteczkowa funkcja rozdziału. Związek energii wewnętrznej z cząsteczkową funkcją rozdziału 8.) Entropia statystyczna. Kanoniczna funkcja rozdziału i jej związki z funkcjami termodynamicznymi 9.) Zastosowania termodynamiki statystycznej: średnie energie różnych rodzajów ruchu, pojemności cieplne, równania stanu, entropie resztkowe, stałe równowagi. 10) Modele termodynamiczne estymacji właściwości substancji o znaczeniu technologicznym. 11) Relacje pVT. Termiczne i kaloryczne równania stanu. Zastosowanie równania stanu do opisu ewolucji fazowej gazów. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia problemowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawozdanie bądź prezentacja multimedialna do wybranego projektu termodynamicznego: sprawozdanie pisemne z wykonanego projektu termodynamicznego lub raport opisujący rozwiązanie problemu student sporządza w oparciu o wytyczne podane przez prowadzącego bądź zawarte w instrukcji ćwiczenia/projektu z pomocą podanej literatury przedmiotu. Sprawozdanie/prezentacja powinna zawierać wstęp teoretyczny związany z realizowanym zagadnieniami, opis metodyki oraz sposobu postępowania podczas pomiarów lub wykonywania obliczeń, opracowanie ewentualnych wyników pomiarów ich analizę fizykochemiczną, rachunek błędów oraz analizę statystyczną, porównanie z literaturą oraz dyskusję wyników i wnioski. kryteria oceny Ocena bardzo dobra - samodzielnie wykonane sprawozdanie/prezentacja zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie opisuje zjawiska fizykochemiczne - procesy termodynamiczne korzysta swobodnie z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematykii rachunku błędów, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie nie zawiera błędów, jest wykonane bardzo starannie od strony edytorskiej, Ocena dobra plus - samodzielnie wykonane sprawozdanie/prezentacja zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie opisuje zjawiska fizykochemiczne, korzysta swobodnie z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematykii rachunku błędów, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie zawiera nieliczne błędy edytorskie, Ocena dobra - samodzielnie wykonane sprawozdanie/prezentacja projektu zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje zjawiska fizykochemiczne, korzysta z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki, matematyki i rachunku błędów, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie zawiera nieliczne błędy, Ocena dostateczna plus - sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje zjawiska fizykochemiczne z pomocą prowadzącego, po konsultacjach wykorzystuje również wiedzę z innych dziedzin chemii oraz fizyki,matematyki i rachunku błędów, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie zawiera błędy, które zostają wyeliminowane po konsultacjach z prowadzącym, Ocena dostateczna - sprawozdanie/prezentacja zawiera wszystkie konieczne elementy. Student opisuje zjawiska fizykochemiczne z pomocą prowadzącego, po konsultacjach wykorzystuje również wiedzę z innych dziedzin chemii oraz fizyki,matematyki i rachunku błędów, nie potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie zawiera błędy, które zostają wyeliminowane po konsultacjach z prowadzącym, Ocena niedostateczna- sprawozdanie/prezentacja multimedialna nie jest kompletne, student nie rozumie i nie potrafi przeprowadzić podstawowych obliczeń fizykochemicznych. |
Uwagi: |
Brak uwag |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.