Seminarium (sem. 3) 06-PE-EWP-S1-38.2
semestr zimowy 2015/2016
seminarium,
grupa nr 2
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Seminarium (sem. 3) 06-PE-EWP-S1-38.2 | |||
Zajęcia |
semestr zimowy 2015/2016 (2015/2016Z)
(zakończony)
seminarium (S), grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 13 | |||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||
Prowadzący: | Alicja Żywczok | |||
Literatura: |
Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa 1984. Denzin N., Lincoln Y.: Metody badań jakościowych. T.I. Warszawa 2010. Gerstmann S.: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1985. Gibbs G.: Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011. Góralski A.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994. Hajduk Z.: Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000. Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2005. Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2013. Krȕger H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007. Krȕger H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005. Kubinowski M., Nowak M. (red.): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków 2006. Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa – Cieszyn 1995. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1999. Mayntz R., K. Holm, P. Hubner: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa 1985. Nowak A.: Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 1995. Palka S. (red.): Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk 2010, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Palka S.: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006. Palka S.: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998. Pieter J.: Z zagadnień pracy naukowej. Wrocław 1974. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001. Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1998. Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 1995. Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T II. Pedagogika wobec edukacji, polityki i badań naukowych. Gdańsk 2006. Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.): Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź 2003. Wallon P., Cambier A., Engelhart D.: Rysunek dziecka. Warszawa 1993. Włodarek J., Ziółkowski M.: Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa 1990. Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 1995. Zaręba E.: Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998. Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990. Hejwosz D.: Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków 2010. Jaskot K.: Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej. Szczecin 2006. Kamiński S.: Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998. Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskurs wolności, wiedzy i władzy. Kraków 2009. Stróżewski W.: O idei uniwersytetu. W: Stróżewski W.: W kręgu wartości. Kraków 1992. Żywczok A.: Aksjologia odkrycia naukowego. Studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych. Toruń 2009. |
|||
Zakres tematów: |
1. Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz zasady ich prawidłowego zastosowania w procesie badań: - pojęcie metody, techniki i narzędzia badawczego – zróżnicowanie zakresów pojęć; - metody: monograficzna, eksperyment pedagogiczny, sondaż diagnostyczny, studium indywidualnych przypadków (metoda biograficzna), analiza dokumentów np. oświatowych i wytworów dziecka. - techniki, np. socjometryczne, obserwacja, test, ankieta, rozmowa, wywiad. 2. Omówienie formalnej strony pracy licencjackiej, jej użyteczności społecznej. - zasady pisania wstępu i zakończenia; - struktura i proporcje poszczególnych rozdziałów; - konstrukcja pozostałych jednostek pracy: spis treści, bibliografia, aneks, spis tabel, wykresów, rysunków, wykaz skrótów, podstawowych terminów; - słowa kluczowe i streszczenie pracy dyplomowej. 3. Etyczne aspekty pracy naukowej - uczciwość, staranność i prawda w postawie badacza. |
|||
Metody dydaktyczne: |
Rozmowa, dyskusja, konsultacja, trening twórczego myślenia. |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie będzie podlegać zaangażowanie studenta (w tym frekwencja na seminarium) oraz postępy w zakresie: samodzielności związanej z zaangażowaniem w przygotowanie trzeciego rozdziału pracy licencjackiej, kultury językowej prezentowanej podczas seminarium, rozwoju naukowego, autoedukacji i samodyscypliny, systematyczności w realizowaniu etapowych celów badawczych. Jakość pisemnej pracy licencjackiej wyznacza: wybór oryginalnej tematyki pracy związanej z indywidualnymi zainteresowaniami badawczymi oraz specjalnością; poprawne sformułowanie tytułu pracy licencjackiej; umiejętność uzasadnienia naukowego znaczenia podjętej tematyki; poprawność metodologiczna, zawartość merytoryczna (kompletność treściowa, oryginalność, holizm, znajomość aktualnego stanu badań w analizowanym zakresie tematycznym); dojrzałość wypowiedzi pisemnej (umiejętność argumentacji, analizowania, syntezy, porównywania, klasyfikowania, wnioskowania, abstrahowania); dokładność analizy i interpretacji wyników badań; staranność opracowania komputerowego; trafność doboru literatury naukowej. Seminarium licencjackie (3 semestr) przygotowuje studenta do samodzielnego skonstruowania narzędzi badawczych, przeprowadzenia badań empirycznych oraz interpretacji wyników. |
|||
Uwagi: |
Studenta obowiązuje znajomość zaprezentowanych podczas zajęć seminaryjnych zagadnień metodologicznych i merytorycznych, m.in. z zakresu pedagogiki, etyki pracy naukowej, socjologii, statystyki, psychologii (korzystając z proponowanych pozycji bibliograficznych). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.