Językoznawstwo: moduł 1 - Wstęp do językoznawstwa [02-FA-S1-TLXNX-WJ-1]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 10
Przedmiot: | Językoznawstwo: moduł 1 - Wstęp do językoznawstwa [02-FA-S1-TLXNX-WJ-1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 41 |
Limit miejsc: | 45 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marcin Zabawa |
Literatura: |
Yule, G. 2010/2015. The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. Crystal, D. 2011. A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Cambridge: Basil Blackwell. Crystal, D. 1995. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press |
Zakres tematów: |
1. Język i językoznawstwo: podstawowe informacje (definicja języka, język jako system, podsystemy języka, pochodzenie języka, właściwości języka, język mówiony i pisany, pochodzenie, historia i rodzaje pisma, przedmiot, zakres badań oraz gałęzie językoznawstwa, językoznawstwo a inne dziedziny wiedzy, wpływ F. de Saussure na rozwój współczesnego językoznawstwa: pojęcie znaku językowego, język jako system znaków językowych, relacje syntagmatyczne i paradygmatyczne, odejście od preskryptywizmu, prymat języka mówionego nad pisanym, podział na językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne) 2. Fonetyka (przedmiot badań i działy fonetyki: fonetyka artykulacyjna, audytywna i akustyczna, narządy mowy i ich funkcje, opis artykulacyjny oraz klasyfikacja głosek angielskich, międzynarodowy alfabet fonetyczny) 3. Fonologia (fonetyka a fonologia, jednostki analizy fonologicznej: głoska, fonem, allofon; pary minimalne, pojęcie i rodzaje dystrybucji, fonotaktyka, struktura sylaby, reguły i procesy fonologiczne) 4. Morfologia (jednostki analizy morfologicznej: morf, morfem i jego rodzaje, allomorf, wyraz, leksem; morfologia derywacyjna i fleksyjna, procesy słowotwórcze w języku angielskim i polskim) 5. Składnia (różne zastosowania pojęcia „gramatyka”, tradycyjna analiza gramatyczna oraz tradycyjne kategorie gramatyczne, pojęcie gramatyczności i akceptowalności, kompetencja i performancja językowa, pojęcie struktury oraz analiza strukturalna zdania, sposoby przedstawiania opisu strukturalnego zdania: znacznik frazowy, nawiasowanie znakowane oraz drzewo derywacyjne, reguły przepisywania; Noam Chomsky i jego teorie i modele języka, założenia gramatyki transformacyjno-generatywnej, pierwsze modele transformacyjne) 6. Semantyka (podstawowe teorie znaczenia, relacje sensu: synonimia, antonimia, hiponimia, homonimia, polisemia; neologizmy, zapożyczenia, zmiany znaczenia; dekompozycja leksykalna: analiza komponencjalna czyli składnikowa, role semantyczne) 7. Pragmatyka językowa (rola kontekstu, teoria aktów mowy, zasada kooperacji Grice’a oraz pojęcie implikatury, deiksa, presupozycja, teorie uprzejmości, pojęcie twarzy) |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone w formie dyskusji |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdziany pisemne (3-4 w semestrze) Obecność i aktywność na zajęciach Egzamin pisemny Aby otrzymać ocenę pozytywną, należy uzyskać minimum 60% punktów ze wszystkich sprawdzianów i egzaminu. |
Uwagi: |
I rok filologii angielskiej, specjalność tłumaczeniowa z językiem niemieckim |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.