Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika [06-PE-N2-07] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Andragogika [06-PE-N2-07]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 137
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Irena Przybylska
Literatura:

I. Dorosły wobec własnego rozwoju- zadania i kryzysy rozwojowe dorosłości. – (dorosłość definicje, dorosłość- dojrzałość, granice dorosłość, kryteria, czynniki stymulujące, etapy rozwoju, granice rozwoju, przejawy rozwoju, kręgi aktywności i generatywności, przemiany w doświadczaniu dorosłości, zegar społeczny, mapa wyznaczników dorosłości, zadania rozwojowe , kryzysy rozwojowe)

1. Z. Pietrasiński, Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1989.

2. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

3. A. Gałdowa, Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków, 2013. – zadanie dodatkowe

II. Tożsamość człowieka – nadana czy kreowana, spójna czy rozproszona . O tożsamości człowieka dorosłego w późnej ponowoczesności.

1. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

2. A. Brzezińska i in., Uwarunkowania procesu kształtowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości. Kultura i Edukacja 2012, nr. 3.

3. L. Witkowski, Tożsamość i zmiana : epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Warszawa 2010. – zadanie dodatkowe

4. Tożsamość człowieka (red.), Anna Gałdowa, Kraków, 2000.-zadanie dodatkowe np. A. Tylikowska, Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Trud rozwoju ku tożsamości i osobowości, [w:] A. Gałdowa (red.) Tożsamość człowieka, Wyd. UJ, Kraków 2000, s. 255.

5. www.charaktery.eu/.../ktos_identyczny_ze_mna_anna_kwiatkowska.doc

III. Kapitał kobiecości i męskości.

1. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

2. H. Grochola-Szczepanek - Kobiecość, męskość czy może płeć komplementarna i neutralna? „Alma Mater” 101, 2008. Źródło elektroniczne: www2.almamater.uj.edu.pl/101/18.pdf

3. L. Kopciewicz, Polityka kobiecości jako pedagogika różnic, Kraków 2003. Rozdziały: Pedagogika różnic jako polityka płci – feministyczna krytyka rodzajowego przygotowania do uczestnictwa w życiu społecznym . Myślenie o płci/rodzaju w kontekście kultury polskiej. - + zad. Dodatkowe

4. D. Pankowska, Wychowanie a role płciowe, Gdańsk, 2005.

IV. Razem osobno- o więziach i związkach w dorosłości.

1. Z. Bauman, Razem osobno. Warszawa, 2007. – zadanie dodatkowe

2. A. Giddens, Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Warszawa , 2007- zadanie dodatkowe

3. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

4. Miłość nie wystarczy : jak rozwiązywać nieporozumienia i konflikty małżeńskie [Biblioteka Cyfrowa UŚ] / Aaron T. Beck ; przeł. Andrzej Jankowski. - Poznań : Media Rodzina, 1996.

V. Obszary samokreacji człowieka dorosłego.

1. St. Popek, Człowiek jednostka twórcza. Lublin,2003.

2. M. Malicka, Uroki i trudy twórczego życia. Warszawa, 1989.

3. K. Szmidt, Pedagogika twórczości. Gdańsk, 2013. (rozdziały pojęcie twórczości i wychowanie do twórczości)

4. D. Demetrio, Zabawa na tle życia.

VI. Dyskursy emocji w edukacji człowieka dorosłego.

1. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

2. D. Pankowska, Wychowanie a role płciowe, Gdańsk, 2005.

3. J. Turner, J. Stets (red.) Socjologia emocji. Warszawa, 2009. Rozdziały: Analiza kulturowa Arlie Hochschild.; Morris Rosenberg o emocjach i refleksyjności.

Zakres tematów:

I. Dorosły wobec własnego rozwoju- zadania i kryzysy rozwojowe dorosłości. – (dorosłość definicje, dorosłość- dojrzałość, granice dorosłość, kryteria, czynniki stymulujące, etapy rozwoju, granice rozwoju, przejawy rozwoju, kręgi aktywności i generatywności, przemiany w doświadczaniu dorosłości, zegar społeczny, mapa wyznaczników dorosłości, zadania rozwojowe , kryzysy rozwojowe)

1. Z. Pietrasiński, Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1989.

2. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

3. A. Gałdowa, Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków, 2013. – zadanie dodatkowe

II. Tożsamość człowieka – nadana czy kreowana, spójna czy rozproszona . O tożsamości człowieka dorosłego w późnej ponowoczesności.

1. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

2. A. Brzezińska i in., Uwarunkowania procesu kształtowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości. Kultura i Edukacja 2012, nr. 3.

3. L. Witkowski, Tożsamość i zmiana : epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Warszawa 2010. – zadanie dodatkowe

4. Tożsamość człowieka (red.), Anna Gałdowa, Kraków, 2000.-zadanie dodatkowe np. A. Tylikowska, Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Trud rozwoju ku tożsamości i osobowości, [w:] A. Gałdowa (red.) Tożsamość człowieka, Wyd. UJ, Kraków 2000, s. 255.

5. www.charaktery.eu/.../ktos_identyczny_ze_mna_anna_kwiatkowska.doc

III. Kapitał kobiecości i męskości.

1. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

2. H. Grochola-Szczepanek - Kobiecość, męskość czy może płeć komplementarna i neutralna? „Alma Mater” 101, 2008. Źródło elektroniczne: www2.almamater.uj.edu.pl/101/18.pdf

3. L. Kopciewicz, Polityka kobiecości jako pedagogika różnic, Kraków 2003. Rozdziały: Pedagogika różnic jako polityka płci – feministyczna krytyka rodzajowego przygotowania do uczestnictwa w życiu społecznym . Myślenie o płci/rodzaju w kontekście kultury polskiej. - + zad. Dodatkowe

4. D. Pankowska, Wychowanie a role płciowe, Gdańsk, 2005.

IV. Razem osobno- o więziach i związkach w dorosłości.

1. Z. Bauman, Razem osobno. Warszawa, 2007. – zadanie dodatkowe

2. A. Giddens, Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Warszawa , 2007- zadanie dodatkowe

3. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

4. Miłość nie wystarczy : jak rozwiązywać nieporozumienia i konflikty małżeńskie [Biblioteka Cyfrowa UŚ] / Aaron T. Beck ; przeł. Andrzej Jankowski. - Poznań : Media Rodzina, 1996.

V. Obszary samokreacji człowieka dorosłego.

1. St. Popek, Człowiek jednostka twórcza. Lublin,2003.

2. M. Malicka, Uroki i trudy twórczego życia. Warszawa, 1989.

3. K. Szmidt, Pedagogika twórczości. Gdańsk, 2013. (rozdziały pojęcie twórczości i wychowanie do twórczości)

4. D. Demetrio, Zabawa na tle życia.

VI. Dyskursy emocji w edukacji człowieka dorosłego.

1. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

2. D. Pankowska, Wychowanie a role płciowe, Gdańsk, 2005.

3. J. Turner, J. Stets (red.) Socjologia emocji. Warszawa, 2009. Rozdziały: Analiza kulturowa Arlie Hochschild.; Morris Rosenberg o emocjach i refleksyjności.

Metody dydaktyczne:

metody problemowe, dyskusja, autoprezentacje

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wystawiana jest na podstawie aktywności na zajęciach.

Za aktywność na zajęciach student może otrzymać całego lub 1/2 +. Skala ocen:

5 +- bdb

4+- db

3+- dst

Uwagi:

M2ZP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)