Seminarium (cz.3) [06-PE-EWP-N2-142]
semestr zimowy 2015/2016
seminarium,
grupa nr 6
Przedmiot: | Seminarium (cz.3) [06-PE-EWP-N2-142] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Krasoń |
Literatura: |
Literatura indywidualnie gromadzona przez studenta zgodnie z tematyką pracy oraz: Denzin N. K. , Lincoln Y.S. (red.), Metody badań jakościowych, tom 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000 Kruger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, GWP, Gdańsk 2005 Kubinowski D., Nowak M. (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000 Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998 Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 Szmidt K. J. (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2009 |
Zakres tematów: |
Tematyka spotkań wiąże się z przygotowaniem opisu i interpretacji badań własnych. Określane zostają formuły narracji jakościowego opisu z wykorzystaniem dociekań hermeneutycznych i fenomenologicznych oraz sposoby prezentacji danych ilościowych z uwzględnieniem opracowania ikonicznego. 1/ Zagadnienia szczegółowe koncentrują się na wybranych przez studentów tematach: 2/ Postawa prozdrowotna uczniów klas III szkoły podstawowej w świetle badań sondażowych 3/ Trudności adaptacyjne dzieci trzyletnich do warunków przedszkola 4/ Ekspresyjna interpretacja tekstu literackiego a poziom postawy twórczej uczniów klasy I 5/ Adaptacja dziecka do szkoły 6/ Reforma edukacji elementarnej w opiniach nauczycieli klas I-III 7/ Rola edukacji w przedszkolu a przygotowanie dziecka sześcioletniego do podjęcia nauki w klasie I 8/ Stopień organizacji, zakres tematyczny i rodzaj zabaw u 3, 4 i 5 latków 9/ Trudności w osiąganiu gotowości szkolnej przez dzieci pięcioletnie w świetle indywidualnych przypadków 10/ Telewizja w życiu dziecka przedszkolnego w opinii rodziców 11/ Znaczenie przedszkolnych zajęć tanecznych dla rozwoju społecznego dziecka czteroletniego 12/ Niekonwencjonalne techniki plastyczne w pracy z dzieckiem przedszkolnym 13/ Trudności w nauce czytania i pisania w opinii nauczycieli klas I-III 14/ Nowy podręcznik powszechny dla klasy I w opiniach nauczycieli i rodziców 15/ Recepcja literatury przez dzieci 3-4 letnie (na przykładzie tekstów zróżnicowanych genologicznie) 16/ Metody aktywizujące w edukacji wczesnoszkolnej w optyce nauczycieli 17/ Sytuacja dziecka pięcioletniego w przedszkolnej grupie młodszej a przygotowanie do podjęcia nauki w szkole (na przykładzie indywidualnych przypadków) 18/ Cechy pożądane u nauczyciela w optyce dzieci z klasy I, II i III szkoły podstawowej |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia mają charakter konsultacji, a zatem główna metoda jest dyskusja i praca projektowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia semestru III jest: 1/ złożenie pisemnego i zatwierdzonego przez prowadzącą opracowania badań własnych, zgodnie z wyborem orientacji. Za poprawne uznaje się przygotowanie materiału stanowiącego odpowiedzi na wszystkie pytania badawcze zawarte w metodologii oraz dokonanie weryfikacji przyjętych hipotez. 2/ stała kwerenda literatury przedmiotowej, wzbogacanie bibliografii związanej z tematyką pracy. Oceniana będzie poprawność przygotowania rozdziału metodologicznego oraz terminowość realizacji zadań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.