Antropologia kulturowa [12-PE-S2-1AK]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Antropologia kulturowa [12-PE-S2-1AK] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Michał Rauszer, Grzegorz Studnicki |
Literatura: |
Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Godlewski, Kolankiewicz i inni, Warszawa 2005; Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. E. Nowicka, Warszawa 2005; Buchowski M., Zrozumieć Innego. Antropologia racjonalności, Kraków 2004 Burszta Wojciech, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009. Geertz C., Zastane Światło. Antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne, Kraków 2003;Hannerz U., Powiązania transnarodowe. Kultura, ludzie, miejsca, Kraków 2006; Kuper A., Kultura. Model antropologiczny, Kraków 2005. Ameryka antropologia postmodernistyczna, red. M. Buchowski; Warszawa 1999; Antropologia Ciała, red. Jaworska, Chałupnik i inni, warszawa 2008; Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. E. Nowicka, Warszawa 2006 Comaroff J., Coamarof J., Etniczność sp. z o.o., Kraków 2011; Douglas M., Czystość i zmaza, Warszawa 2007; Enderson T., Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2002; Kowalski P., Popkultura i humaniści, Kraków 2004; Kuper A., Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego. Transformacje mitu, Kraków 2009. |
Zakres tematów: |
(1) początki kształtowania się dyscypliny naukowej jaką antropologia oraz konstruowanie przedmiotu badawczego (obcy, kultura, cywilizacja, dzikość itd.) wraz z ich krytyczną oceną; (2) Dylematy, jakie towarzyszą tworzeniu wiedzy o człowieku i jego kulturze (np. kwestia racjonalności czy obiektywizmu); (3) Myślenie magiczne we współczesnych społeczeństwach; (4) Ciało w kulturze; (4) Kultura a konsumpcja; (5) Kultura i globalizacja; (6) Dylematy związane z tożsamością (etniczną, narodową) w „ponowoczesnym” świecie; (7) Dylematy wielokulturowości (8) Popkultura w kontekście antropologii; (9) Tradycja i pamięć społeczna (zbiorowa); (10) Graficzność w kulturze; (11) Antropologia codzienności; (12) Kultura centrum i peryferii; (13) Rytuały a życie społeczne i kulturowe; (14) Język, mit i mityzacja w kulturze. |
Metody dydaktyczne: |
Studenci zaznajamiają się ze wskazanymi przez prowadzącego tekstami (artykuły, rozdziały książek itp.) i na podstawie ich treści sporządzają konspekt. Na początku zajęć prowadzący dokonuje krótkiego wprowadzenia a następnie następuje wspólna dyskusja połączona z prezentacją i analizą poruszanej w tekstach problematyki oraz odnoszenie jej do kontekstów życia z jakimi spotyka się student/ka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składają się: znajomość treści tekstów (artykułów, rozdziałów książek) wskazanych przez prowadzącego zajęcia; aktywny udział w dyskusji podczas zajęć oraz umiejętność wykorzystania informacji zdobytych w traktacie lektury wskazanych przez prowadzącego zajęcia tekstów. Sporządzenie pracy pisemnej, w oparciu o bibliografię, w formie eseju. Student powinien przedstawić oryginalne ujęcie tematu uzgodnionego z prowadzącym, który odnosił się będzie do treści przedstawionych na zajęciach. Wymogi techniczne tekstu: objętość max. 5 stron, edytor Word, czcionka Times New Roman 12 pkt., odstęp 1,5 wiersza. |
Uwagi: |
POW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.