Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywność społeczno - kulturalna dzieci i młodzieży [12-PE-PSS-S2-F1-AS] semestr zimowy 2015/2016
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Aktywność społeczno - kulturalna dzieci i młodzieży [12-PE-PSS-S2-F1-AS]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sylwia Ryszawy
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Czarniewicz M.: Aktywność społeczna dziecka 12-14-letniego. Instytut Pedagogiki – Warszawa 1962, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

2. Fatyga B.: Młodość bez skrzydeł, nastolatki w małym mieście: raport z badań i diagnoza sytuacji społeczno-kulturalnej. Ośrodek Badań Młodzieży – Warszawa 2001, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, 2001.

3. Krombholz H.: Radość z ruchu na świeżym powietrzu: zabawy ruchowe dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Kielce 2002, Jedność.

4. Knocińska A. (red): Edukacja, kultura, twórczy rozwój: księga jubileuszowa z okazji 80. urodzin Profesora Dzierżymira Jankowskiego. Gniezno, Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Millenium, 2013.

5. Segiet K., Słupska- Kwiatkowska K.: Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra. Gniezno 2010,Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska "Milenium".

6. Tomaszewski P., Wołos M. (red.): Organizacje młodzieżowe w XX wieku: struktury, ideologia, działalność. Toruń 2008, Wydawnictwo Adam Marszałek.

7. Zwolińska E. A. (red): Edukacja kreatywna. Bydgoszcz 2005, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Literatura uzupełniająca:

1. Baum H.: Małe dzieci - duże uczucia: dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Kielce 2002, "Jedność".

2. Erkert A.: Rozumiemy się dobrze. Zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym oparte na współdziałaniu, Wyd. „Jedność”.

3. Fuchs B.: Gry i zabawy na dobry klimat w grupie. Kielce 1999, "Jedność".

4. Geldard K., Geldard D.: Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk 2005, GWP.

6. Griesbeck J.: Poznajmy się w zabawie. Kielce 1999, „Jedność”.

7. Sawicka K. (red.): Socjoterapia. Warszawa 1999, CMPPP.

8. Vopel K.W.: Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Cz. I-IV Wyd. Kielce 2009, „Jedność”.

Zakres tematów:

1-2. Aktywność społeczno-kulturalna i jej znaczenie.

3. Organizacje społeczno-kulturalne zrzeszające dzieci i młodzież.

4. Kultura jako forma uspołeczniania.

5. Czas wolny – pojęcia, definicje, organizacja czasu wolnego.

6. Badania sondażowe wśród młodzieży – przygotowanie projektu.

7. Czynniki środowiskowe i ich wpływ na funkcjonowanie w grupie.

8-13. Analiza wyników badań. Prezentowanie przygotowanych przez studentów projektów.

14. Możliwości rozwoju zainteresowań i realizacji potrzeb kulturalnych.

Metody dydaktyczne:

dyskusja; analiza krytyczna tekstów źródłowych w odniesieniu do przykładów praktycznych; giełda pomysłów

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja:

- sprawdzenie znajomości metod, technik i narzędzi pedagogicznych, umiejętności prowadzenia badań naukowych, interpretacji oraz prezentacji ich wyników.

Ocena ciągła:

- aktywny udział w zajęciach, podczas których studenci poznają działania animacyjne adresowane do młodzieży i przez młodzież podejmowane, będą to przykłady z zarówno z Polski, jak i z zagranicy

Uwagi:

PSS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-3 (2022-08-19)