Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia I [02-FL-S2-240PS-1] semestr zimowy 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia I [02-FL-S2-240PS-1]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 100
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marianna Dąbrowska-Wnuk
Literatura:

• Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997): Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka

• Fontana D. (1998): Psychologia dla nauczycieli. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka

• Gerrig R.J., Zimbardo P.G. (2008): Psychologia i życie. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

• Mietzel G. (2003): Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002): Psychologia wychowawcza. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

• Strelau J. (red.) (2000): Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Tom 1 i 3

• Strelau J. (red.) (2002): Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Tom 2

Zakres tematów:

Wprowadzenie do psychologii. Wybrane aspekty psychologii ogólnej.

1. Wprowadzenie w zagadnienia psychologii jako nauki (teoretycznej i stosowanej). Możliwości zastosowania wiedzy psychologicznej w praktyce pedagogicznej.

2. Obszary i metody badań w psychologii. Możliwości i ograniczenia stosowania badań psychologicznych. Problemy etyczne w badaniach psychologicznych.

3. Koncepcje psychologiczne człowieka.

4. Psychologiczne podstawy ludzkiego zachowania. Człowiek w sytuacji. Poziomy ludzkiej aktywności, rodzaje i specyfika zachowań i działań.

5. Osobowość. Strukturalne i funkcjonalne aspekty osobowości. cechy i typy osobowościowe.

6. Charakterystyka procesów poznawczych i czynności percepcyjnych. Problematyka badań nad inteligencją. Inteligencja emocjonalna.

7. Procesy emocjonalne i motywacyjne. Rodzaje i rozwój potrzeb. Wychowawcze możliwości sterowania rozwojem potrzeb u dzieci i młodzieży.

Wybrane aspekty psychologii rozwoju człowieka:

8. Podstawowe problemy rozwoju (pojęcie rozwoju psychoruchowego dziecka; podstawowe pojęcia i modele rozwoju; kierunki i rodzaje zmian w rozwoju ontogenetycznym; właściwości rozwojowe a cechy indywidualne; stadialność rozwoju; mechanizmy i prawa rozwoju).

9. Wybrane teorie i koncepcje rozwoju.

10. Czynniki rozwoju (biologiczne i środowiskowe podstawy i uwarunkowania rozwoju).

11. Rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny, osobowości oraz moralny w okresie wczesnego, średniego, późnego dzieciństwa oraz adolescencji.

Wybrane aspekty psychologii społecznej:

12. Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie się ludzi.

13. Grupa jako system jednostek pozostających z sobą w interakcji.

14. Pozycja dziecka w grupie rówieśniczej. Socjometria.

15. Komunikacja interpersonalna jako postawa interakcji .

16. Procesy i mechanizmy grupowe.

Wybrane aspekty psychologii wychowawczej:

17. Podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii wychowania (koncepcje wychowania; funkcje i struktura działalności wychowawczej;

18. Psychologiczne mechanizmy wychowania.

19. Rodzina jako środowisko wychowawcze (typologia rodzin, postawy rodzicielskie, style wychowania).

20. Błędy wychowawcze.

21. Dyscyplinowanie jako metoda wychowania.

22. Rówieśnicy jako środowisko wychowawcze. Znaczenie grupy rówieśniczej.

23. Wychowanie w poszczególnych okresach rozwojowych; problemy samowychowania; trudności wychowawcze.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych (prezentacje multimedialne).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie przez Studenta połowy maksymalnej liczby punktów w teście wiedzy. Test ten weryfikuje wiedzę z zakresu treści wykładowych.

Skala ocen:

50-60% = dst

61-70% = dst+

71-80% = db

81-90% = db+

91-100% = bdb

Uwagi:

Filologia romańska, Język włoski, język hiszpański - studia drugiego stopnia, stacjonarne - I rok, 1 sem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)