Pedagogika ogólna [06-PE-S2-06]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [06-PE-S2-06] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Łukasz Michalski |
Literatura: |
Czerepaniak- Walczak M., Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk. Rozdział I. część -Istota emancypacji i koncepcje emancypacji 2007. Rozdział 10- kompetencje emancypacyjne. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju. Kraków 2004, rozdział 5 i 6. Góralska R., Madlińska-Michalak J.: Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa 2012. Gurycka A., Błąd w wychowaniu. Warszawa 1995. – czym jest błąd, rodzaje błędów, charakterystyka, ich przyczyny, błędna reprezentacja dziecka, zaburzenie orientacji podmiotowej Holt J., Zamiast edukacji. Kraków 2007. Rozdział I-IV. – zad.dodatkowe Illich I. , Społeczeństwo bez szkoły. Warszawa 1976/Odszkolnić społeczeństwo, 2011. Komunikacyjny dylemat edukacji w: L. Witkowski, Tożsamość i zmiana : epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Warszawa 2010- literatura dodatkowa Pedagogika krytyczna w T. Szkudlarek, B. Śliwerski (red.), Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków 2000. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński Z., B. Śliwerski, rozdział. Pedagogika emancypacyjna. Pseudowychowanie w: B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków 2012. Śliwerski B., Myśleć jak pedagog. Rozdział: myślenie pedagogiczne w procesie wychowania. Witkowski L., Tożsamość i zmiana : epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Warszawa 2010. Witkowski L., Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej. Kraków 2009. Rozdział XII Zaczyński Wł., Uczenie się przez przeżywanie. Warszawa 1990. Rozdział 1-3. |
Zakres tematów: |
1. Wychowanie czy już pseudowychowanie? 2. Zamiast edukacji- krytyczna perspektywa. 3. Instrumentalne czy emancypacyjne- kształcenie kompetencyjne w perspektywie krytycznej. 4. Myśleć jak pedagog. 5. Dyskursy emocjonalne w pedagogice. Kompetencje społeczno-emocjonalne. 6. O autorytecie? nauczyciela-nowa kultura w pułapce formalizmu edukacyjnego. Pedagogika twórczości – wychowanie prokreatywne, inhibitory twórczości. |
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny z ćwiczeń jest aktywny udział w ćwiczeniach (1 plus ): czytanie literatury i udział w dyskusji. Ponad to na każde zajęcia 1 osoba może przygotować dodatkową lekturę (2 plusy). Ocenę bdb otrzymają osoby, które na zajęciach zgromadzą bdb plusów, db cztery plusy, dst trzy plusy. Osoby, które nie zbiorą wystarczającej liczby plusów będą pisały kolokwium. |
Uwagi: |
MOW2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.